نویسندگان آزاده جهان به سوگ نشستند

جرج جرداق مسیحی درگذشت

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۵۷۲۸۰
جرج سمعان جرداق، نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس مشهور لبنانی امروز ۱۴ آبان چشم از جهان فروبست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، این متفکر مسیحی، استاد ادبیات و فلسفه اسلامی دانشگاه بیروت بود و با مطبوعات و رادیو و تلویزیون لبنان هم همکاری داشت.

یکی از شاخصه‌های جرج جرداق، عشق او به امام علی (ع) بود و درباره امام اول شیعیان کتاب‌های بسیاری تالیف کرده بود. "علی،صدای عدالت بشری"،«علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»، «علی و دوران زندگی‌اش» و «علی و قومیت عرب» از جمله‌ آثاری هستند که این متفکر و نویسنده لبنانی درباره امیرالمومنین نوشته است.

او همچنین کتاب «روائع نهج البلاغه» را نیز پیرامون حضرت علی (ع) نوشته است که با استقبال بسیاری از سوی دانشمندان و متفکران قرار گرفته است.

او در یکی از گفت‌وگوهایش در پاسخ به این پرسش که چرا این قدر از علی (ع) سخن می‌گوید گفته بود: «عده‌ای از مردم کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر به من پیشنهاد می‌کردند که مثلا در مورد عمر و یا دیگران بنویسم... اما من نپذیرفتم نه به این خاطر که بخواهم بگویم عمر و یا کس دیگری بد است نه اصلا این طور نبود، بلکه من پس از علی (ع) کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی (ع) ننویسم.»

او می‌افزاید: «انقلاب علی (ع) انقلاب انسانی، اجتماعی، فکری و فرهنگی بود و در آن بین دو جبهه فسق و قتل و قاچاق انسان و برده و مرگ از یک طرف و جبهه دین و رحمت و عدالت و انسانیت و آزادی و حیات فاصله‌های زیادی بود. موظف شدم که جبهه علی را که خالص‌ترین جبهه‌هاست مورد بررسی و تحلیل قرار دهم. این جبهه راه را برای من روشن کرد و چراغ راهم شد.»

جورداق همچنین کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» را به مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی اهدا کرد و در نامه‌ای به او نوشت: «... من دریغ داشتم چنین شخصیتی در شرق باشد و حق و قدرش مجهول بماند. از این رو این کتاب را نوشتم و چون مسیحی هستم کسی نمی‌تواند مرا به تعصب متهم کند. من شما را شایسته‌ترین شخصیتی یافتم که این کتاب را با او هدیه نمایم لذا آن را به شما اهدا می‌کنم.»

این متفکر مسیحی ۱۴ آبان در سن ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما