تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۵۷۱۸۹
حاشیه سود برای فروشندگان ماهی حتی در بازار ماهی فروشان فریدون کنار که کمتر از دو کیلومتر با دریا فاصله دارد، بسیار زیاد است. ماهی فروشان این بازار پس از چوب‌زنی و قیمت‌گذاری ماهی‌های کفال صید شده از دریا، بین ۳۰ تا ۱۶۷ درصد سود روی ماهی می‌کشند.
۰
plusresetminus
سود ۳۰ تا ۱۶۷ درصدی برای کفال دریایی تا فروش ماهی ازون برون در فریدونکنار
به گزارش بلاغ، بازار ماهی فروشان فریدونکنار بعد از ظهر هر روز شاهد حضور پره‌دارانی است که تورهای خود را از دریا بیرون کشیده و ماهی‌های کفال صید شده را در سبدهای پلاستیکی به بازار می‌آورند. طول بازار ماهی فروشان فریدونکنار کمتر از ۵۰۰ متر است.

در دو طرف بازار حجره‌های ماهی فروشان قرار گرفته و میانه بازار مکانی است که کفال‌های صید شده از دریا را روی زمین می‌ریزند تا برای آنها قیمت‌گذاری کنند.

مردم محلی به قیمت‌گذاری ماهی‌ها بر اساس درشتی و ریزی به وسیله یکی از کهنه کاران بازار، چوب زنی می‌گویند. بازار ماهی فروشان فریدونکنار کمتر از دو کیلومتر از دریا فاصله دارد.

کفال‌های آغشته به شن و ماسه که هنوز نیمه جانی هم دارند، بوسیله صیادان حوالی ساعت چهار به بازار می‌رسند و کف زمین ریخته می‌شوند.

چوب زن محموله ماهی را به دو دسته تقسیم می‌کند و قیمت آن را با صدای بلند فریاد می‌زند. حاضران در جمع هم مشابه شرکت کنندگان در یک مزایده، قیمت‌های بیشتری نسبت به بهای اعلام شده توسط چوب زن را پیشنهاد می‌دهند و در نهایت بخشی از ماهی‌های کفال به پیشنهاد دهنده بالاترین قیمت، فروخته می‌شود.

در بازار فریدونکنار کفال‌های ریز که وزن آنها بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم است ۸۷۰۰ تومان چوب زده می‌شود و اگر سایز ماهی اندکی درشت‌تر باشد تا ۱۲ تومان قیمت می‌خورد. جالب اینجاست که محموله در فاصله چند متری غرفه‌ها خریداری می‌شود، اما در همین فاصله کوتاه دوباره ماهی‌ها بر اساس سایز تقسیم‌بندی شده و بین ۱۱ تا ۳۲ هزار تومان قیمت می‌خورند.

یعنی در فاصله فرآیند چوب زنی –که نوعی عمده فروشی در بازار ماهی فروشان فریدونکنار به حساب می‌آید- تا غرفه‌ها -که مسئول خرده فروشی در این شهر هستند-، حاشیه سودی بین ۳۰ تا ۱۶۷ درصد برای خرده فروشان رقم می‌خورد. بدون اینکه هیچ اقدام خاصی روی محصول عرضه شده انجام شود.
ماهی سفید دو کیلویی ۵۰ تومان

بیشتر ماهی‌ها روی میزهایی که جلوی غرفه‌ها قرار داده شده، در معرض دید مشتریان قرار دارند. ماهی آزاد پرورشی در بازار فریدونکنار ۵۵۰۰ تومان قیمت دارد. این ماهی در بازار تهران بین ۶ تا هفت هزار تومان خرید و فروش می‌شوند اما وقتی درباره وضعیت صید ماهی آزاد دریایی از فروشندگان سئوال می‌کنی پاسخ می‌شنوی که ماهی آزاد دریایی خیلی کم به تور صیادان می‌افتد. ماهی آزاد دریایی در بازار تهران بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان قیمت می‌خورد اما در بازار فریدونکنار خبری از آن نیست.

ماهی سفید زینت بخش سفره‌های مجالس خاص مردم شمال است. مردم این منطقه ماهی سفید را یکی از خوش طعم‌ترین ماهی‌های دریایی می‌دانند. هر عدد ماهی‌ سفید دریایی ریز با وزنی کمتر از ۲۰۰ گرم در بازار فریدون کنار ۱۰ هزار تومان قیمت دارد. ماهی سفید متوسط ۱۵ هزار تومان و ماهی سفید دو کیلویی، ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

رونق بازار فروش ماهی خاویاری

اگرچه در بازار فریدونکنار برای خرید و فروش اغلب ماهی‌ها وزن نقش چندانی ندارد و ماهی به صورت عددی فروخته می‌شوند، اما «اوزون برون ستره» که به اعتقاد فروشندگان این بازار تنها ماهی خاویاری حلال گوشت است (به دلیل فلس دار بودن) به صورت کیلویی فروخته می‌شود.

ماهیان اوزون برون در معرض دید قرار ندارند. این ماهی‌ها داخل یخدان‌های یولونیتی سفید رنگ که با یخ پر شده‌است، نگهداری می‌شوند.

هنوز خون از بافت‌های ماهی بیرون می‌زند و فروشنده با دست کشیدن روی این خون‌ها تاکید می‌کند که ماهی صید چند ساعت پیش همین دریای شمال است! البته معلوم نیست در شرایطی که صید ماهی‌هایان خاویاری ممنوع اعلام شده و نسل آنها در معرض خطر است و هنوز پنج کشور حاشیه خزر بر سر سهمیه صید ماهی خاویاری در حال تبادل نظر و چانی زنی هستند، چگونه حداقل ۱۰ ماهی بالغ اوزون برون صید شده و از بازار ماهی فروشان فریدونکنار سر درآورده‌اند.

فروشندگان می‌گویند که گوشت ماهیان بالغ خوشمزه‌تر است به همین دلیل ماهی‌های اوزون برون کوچکتر را ارزان‌تر می‌فروشند.

تنها کپور دریایی بازار فریدونکنار که حدود یک و نیم کیلو وزن دارد به قیمت ۹۵ هزار تومان به فروش گذاشته شده تا تورهای صیادان بر اساس رسم دیرین مردم منطقه، دو روز تاسوعا و عاشورا درون قایق‌ها جا خوش کنند و صید تعطیل شود.

گزارش از لیلا مرگن
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما