تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۵۷۱۸۶
در روزهای گذشته اتهام استفاده از بازیکنان صغر سن در تیمهای ملی نوجوانان و جوانان به فدراسیون والیبال زده شد.
۰
plusresetminus
بلاغ- هیچ کس نمی تواند منکر موفقیت های والیبال در سال های گذشته باشد. قهرمانی های پیاپی تیم های والیبال جوانان و نوجوانان موجب شده که در رنکینگ فدراسیون جهانی کشور ایران بعد از روسیه و برزیل در رده سوم قرار بگیرد. همچنین پیروزی های تیم ملی والیبال بزرگسال در سال های اخیر نیز جای سوال باقی نگذاشته است. به طوری که همه کارشناسان ورزش بر این باور هستند که والیبال ایران امروز خود را از آسیا جدا کرده و در همه رده های سنی به سکوهای جهانی می اندیشد؛ افتخاری که در سایر ورزش های گروهی ایران سابقه ندارد.

با این حال هاله مبهمی از انتقادات به تیم های والیبال پایه بعد از گذشت سال ها همچنان حول این ورزش می چرخد. اگر اخبار والیبال و موفقیت های تیم های ملی پایه ایران را در طول تاریخ مطالعه کنید، همواره سخن از احتمال وجود پدیده "صغر سن" مطرح شده است. احتمالی که هیچ گاه ثابت نشد و همواره در حد ادعای یک یا چند نفر از خانواده والیبال باقی ماند. با این حال بیان همین موضوع تا حد زیادی حاشیه هایی را برای این ورزش ایجاد کرد.

صرف نظر از اینکه " پدیده صغر سن" در تیم های ورزشی چقدر حقیقت دارد، باید دید که اساسا دلیل مخالفت کارشناسان خبره ورزشی با این موضوع چیست. صغر سن اصولا به بازیکنی اطلاق می شود که سن واقعی اش بزرگتر از حد قانونی برای شرکت در یک دوره مسابقات باشد و به هر ترفندی سن شناسنامه ای اش را برای حضور در رقابت های بین المللی کوچک کرده باشد.

در این صورت بازیکنان یک تیم عملا بزرگتر از حریف هستند و به راحتی می توانند در مسابقات مختلف پیروز شوند. اما از آنجایی که این بازیکنان خیلی دیر به تیم ملی بزرگسال محلق می شوند، عملا فرصت کافی برای حضور در مسابقات رده سنی بزرگسال را پیدا نخواهند کرد. در نهایت تیم ملی والیبال بزرگسال نمی تواند موفقیت های تیم های رده سنی پایه خود را تکرار کند. در این شرایطی خیلی دیر پدیده های جدید به تیم های رده سنی بزرگسال راه پیدا می کنند.

اما چند روز بعد از قهرمانی مقتدرانه تیم های والیبال جوانان و نوجوانان ایران بار دیگر اتهام هایی درباره وجود پدیده صغر سن در یکی از رسانه‌ها مطرح شد. یکی از روزنامه های صبح این ادعا را از زبان ایرج مظفری (سرمربی سابق تیم ملی والیبال نوجوانان) بیان کرد و از قول او نوشت: "نمی خواستم این صحبت ها را مطرح کنم اما مصاحبه های همکاران وادارم کرد تا برخی حقایق را بگویم. ابتدا درباره تیم نوجوانان باید بگویم. تیمی که به گفته وکیلی مربی‌اش، پاکترین تیم تاریخ بوده است. در همین تیم دو بازیکن با شناسنامه برادرهایشان بازی کردند. در تیم ملی جوانان هم سه بازیکن با شناسنامه برادرانشان بازی می کردند. حالا سوال اصلی من اینجاست که چرا باید این کارها انجام شود؟ من محمدرضا داورزنی را از صمیم قلب دوست دارم و برای خودش و مدیریتش احترام قائل هستم. برای همین از خود داورزنی می پرسم که آیا او به این کارها و تقلب نیاز دارد؟"

اما فرهاد نفرزاده، سرمربی تیم والیبال جوانان ایران با موضع گیری نسبت به اتهامات، گفت: "افراد متعددی در جامعه از ابتدا چوب لای چرخ ما گذاشتند اما مدال طلای قهرمانی آسیا پاسخی برای آنها و پاداش بسیار خوبی برای ما بود. می‌خواهم بگویم برخی افراد همیشه این مسائل را می‌سازند. خیلی هم خوشحال می‌شدند که این تیم در این دوره از مسابقات نتیجه نگیرد. از قدیم هم راجع به هر تیمی در رده سنی پایه، هر کاری می‌کردند که شایعه‌ها گسترش یابد. در این دوره هم دو بازیکن فقط و فقط به دلیل عدم صدور ویزا از جانب بحرین نتوانسته بودند، همزمان با سایر اعضای تیم به محل برگزاری مسابقات بیایند. داور اعزامی ایران و امیدوار حاتمی هم نتوانستند زودتر ویزا بگیرند. این موضوع هیچ ربطی به خروج از کشور و فرودگاه ایران نداشت. نمی‌دانم چه کسانی از مدال طلای ایران متضرر شدند که مغرضانه به این حاشیه‌ها دامن زدند."

همچنین محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال نیز در موضع گیری نسبت به سخنان مظفری، گفت: "تیم ملی جوانان ایران که تقریبا همان تیم نوجوانان قبلی ایران است. این بازیکنان چند سال است که زیر نظر مربیان تیم ملی و فدراسیون تمرین می کنند و قهرمان آسیا شده اند. بعید می دانم چنین مسائلی درباره تیم ملی جوانان ایران صحت داشته باشد. در رده سنی نوجوانان هم باید یادآور شوم که تنها چک کردن مدارک بازیکنان بر عهده فدراسیون است. فدراسیون والیبال متولی صدور شناسنامه افراد نیست و نمی تواند آزمایشاتی در این باره انجام دهد. اگر شناسنامه استعدادهای مورد نظر برای حضور در تیم ملی نوجوانان توضیحی نداشته باشد، ما هم نمی توانیم به مرجع دیگری استناد کنیم. حالا اگر بر فرض محال سن یک بازیکن هم دستکاری شده باشد، باید جایی که شناسنامه صادر می کند پاسخ گو باشد. ما در فدراسیون مدارک کامل بازیکنان را بررسی می کنیم. در این دو سال که من در فدراسیون هستم، شخصا تلاش کردم بحث صغر سن وجود نداشته باشد."/آ
منبع : ايسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲