تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۵۷۰۸۵
درصد قابل توجهی از خودروهای وارداتی بی‌کیفیت هستند تا جایی که حتی مردم کشور سازننده هم از آن استفاده نمی‌کنند.
۰
plusresetminus
بلاغ- مدتی است واردات خودروهای رنگارنگ به کشور آنقدر افزایش یافته که خیابان‌های برخی شهرهای ایران را به نمایشگاه خودرو تبدیل کرده است. حضور خودروهای وارداتی از برندهای معروف گرفته تا برندهای ناشناخته چینی در کشور این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا با وجود انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور نمی‌توان بازار خودروهای وارداتی را کنترل کرد و با استفاده از تجارب متخصصان ایرانی صنعت خودرو را توسعه داد؟ جالب است بدانید که درصد قابل توجهی از خودروهای وارداتی بی‌کیفیت هستند تا جایی که حتی مردم کشور سازننده هم از آن استفاده نمی‌کنند.

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: واردات بی‌رویه خودروها ضربه‌‌ای سنگین به اقتصاد کشور به حساب می‌آید که در نهایت ایران را به انبار ماشین‌های خارجی تبدیل خواهد کرد علاوه بر این در تامین قطعات این خودرو با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: نظارت روی واردات خودرو از سوی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، گمرک و نیروی انتظامی صورت می‌گیرد که می‌توانند با ورود خودروی سواری بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مخالفت و موضوع را پیگیری کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به کیفیت خودروهای وارداتی به باشگاه خبرنگاران گفت: بخش قابل‌توجهی از واردات به خودروهای لوکس تعلق می‌گیرد اما در این میان خودروهایی با کیفیت پایین‌تر از حد استاندارد نیز دیده می‌شود که این خودروها در کشورهای مبدأ نیز استفاده نمی‌شود.

نادر قاضی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: کشور ما با دارا بودن متخصصین توانمند توان ساخت خودرو و قطعات با کیفیت بهتر را دارد ولی به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده به واردات روی آورده‌اند.

سونامی واردات در مقابله با تولید ملی

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه نتایج مذاکرات ۱+۵ هر چه باشد باید زیرساخت‌های لازم برای حمایت از تولید داخل اعمال شود، گفت: باید با یک برنامه‌ریزی منسجم از سونامی واردات جلوگیری کنیم.

محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به مراحل پایانی مذاکرات ۱+۵، مسؤولان باید مدیریت لازم را در کنترل حجم واردات به کشور اعمال کنند، اظهار داشت: نتایج مذاکرات هرچه باشد باید زیرساخت‌های لازم برای حمایت از تولید داخل اعمال شود.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده هر زمان که درآمدهای ارزی کشور افزایش می‌یابد، بخش تولید با بی‌مهری مسؤولان تصمیم‌گیر روبه‌رو می‌شود، افزود: باید با یک برنامه‌ریزی منسجم از سونامی واردات جلوگیری کنیم در غیر این صورت وضعیت تولید داخلی نه‌تنها پیشرفتی نخواهد داشت بلکه عقبگرد خواهد کرد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالان بخش خودرو منتظر نتایج مذاکرات ۱+۵ برای افزایش حجم همکاری‌های خود در سطح بین‌المللی هستند، تصریح کرد: در صنعت خودرو باید با ایجاد همکاری‌های مشترک بین‌المللی مسیر را برای صادرات قطعات و خودروهای تولید داخل فراهم کرد نه آنکه باز تجربه مونتاژ و وضع قراردادهای غیرعادلانه را دنبال کنیم.

دلیل ادامه تولید خودروهای قدیمی در کشور

کارشناس صنعت خودرو گفت: انحصاری بودن صنعت خودرو باعث ادامه تولید خودروهای قدیمی در کشور شده است.

علی خاکساری اظهار کرد: بالا بودن تعرفه واردات خودرو در کشور باعث انحصاری شدن بازار به نفع خودروسازان داخلی شده است.

وی با بیان اینکه به همین دلیل برخی خودروسازان اندیشه‌ای برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی در حال تولید ندارند، خاطرنشان کرد: عمر پلتفرم برخی خودروهای در حال تولید بیش از ۳۰ است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با این حال به دلیل انحصاری بودن بازار خودرو، مصرف‌کنندگان ایرانی انتخابی جز خرید این خودروهای قدیمی ندارند. این وضعیت در حالی است که هیچ‌یک از خودروسازان جهانی یک خودرو با یک بدنه و مشخصات خاص را برای بیش از ۵ سال تولید نمی‌کنند و همواره پلتفرم و بدنه خودروها در حال تغییر است.

خاکساری با بیان اینکه تنها راه نجات صنعت خودرو از وضعیت فعلی کاهش و حتی به صفر رساندن تعرفه واردات خودرو است، تصریح کرد: این اقدام باعث رقابتی شدن بازار خودرو شده و انگیزه لازم را برای تولید خودروهای جدید در خودروسازان داخلی ایجاد می‌کند.

واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی تحت هر عنوانی ممنوع است

معاون مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در بخشنامه جدیدی اعلام کرد: خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به هیچ عنوان قابل ترخیص از گمرکات اجرایی نبوده و صرفا امکان مرجوع کردن به خارج از کشور را دارد. در بخشنامه سیدمجتبی پورسیف، معاون مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک آمده است:

۱- خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به هیچ عنوان قابل ترخیص از گمرکات اجرایی نبوده و صرفا امکان مرجوع کردن به خارج از کشور را داشته و در صورت پایان مهلت قانونی نگهداری کالا در انبار و متروکه شدن، قابلیت فروش و عرضه به بازار داخلی را ندارند، لذا گمرکات اجرایی باید در هنگام تهیه و ارسال اظهارنامه متروکه روی اظهارنامه مربوط عبارت «خودروهای موصوف قابل عرضه به بازار نمی‌باشد»را درج کنند.

۲- ورود و ترخیص هرگونه خودروی سواری مربوط به خودروهای وارداتی توسط جانبازان و مربوط به خودروهای وارداتی توسط معلولان و خودروهای وارداتی توسط ورزشکاران برتر کشور و سایر تصویبنامه‌های مشابه صرفاً با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی و پایین‌تر مجاز است.

۳- خودروهای با پلاک مناطق آزاد صرفاً در محدوده این مناطق مجاز به تردد بوده و واردات آنها به قلمرو گمرکی با رعایت کامل قوانین و مقررات امکانپذیر است ضمن اینکه از ورود موقت اینگونه خودروها به قلمرو گمرکی به هر عنوان جداً خودداری شود. لازم است گمرکات مستقر در مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی درخصوص اجرای مفاد این بند هماهنگی لازم را با سازمان عامل آن منطقه به‌عمل آورند./آ
منبع : وطن امروز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴