تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۵۷۰۳۹
سه ویژگی مهم اطاعت، جانفشانی در راه حق و بصیرت تنها تفاوت بین مردم امروز و مردم زمان ائمه اطهار(ع) است که توانسته تاکنون مقاومت این کشور را پایدار سازد.
۰
plusresetminus
سه ویژگی مشترک 13 آبان و عاشورا
به گزارش بلاغ، انقلاب اسلامی ایران که به گفته ی کارشناسان سیاسی بزرگ ترین رویداد قرن بیستم بود، نتیجه ی درسی بود که تاریخ به شیعه داده بود و در واقع باید گفت، حاصل وحدت مردم حول محور ولایت بود.

همان اتفاقی که در صدر اسلام باید می افتاد و نشد چه در زمان امیرالمومنین(ع) و چه در زمان فرزندان عزیزش به خصوص اباعبدالله الحسین(ع)، جایی که مردم برای ولی خود دعوت نامه می فرستند اما سرانجام زندگی زیر سایه ی ولی حق را به وعده های دنیای فروختند.

اما پس از گذشت سال ها و قرن ها به یکباره در نزدیکی همان منطقه ی جغرافیایی که به عهدشکنی معروف گشته مردمی پیدا می شوند که با درس گرفتن از عبرت های عاشورا، حول عالمی مجاهد جمع شده و وحدت کردند تا حکومت جور و ظلم را به زمین بکشند و موفق هم شدند.

در تاریخ انقلاب اسلامی روزهای مهم بسیاری پشت سر گذاشته شد، 17 شهریو، 16 آذر، 19 دی، 26 دی، 12 بهمن و 22 بهمن و روزهای بسیار دیگر که هر کدام در جایگاه خود برای ملت ما خاطره انگیز و مهم اند.

اما 13 آبان گویی رنگ و بویی دیگری دارد.

سیزدهم آبان سالگرد سه رویداد مهم در تاریخ ایران است، تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در سال  1343، کشتار دانش‌آموزان در سال 1357 در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت آمریکا در سال 1358؛

شاید به دلیل وقوع این سه حادثه ی انقلاب است که جنس 13 آبان متفاوت است اما گویا فقط همین ها نیست و باید دلیل دیگری در آن نهفته باشد.

خوب که به 3 واقعه ی 13 آبان نگاه بیاندازیم متوجه می شویم که  بسیار شبیه به حوادث عاشوراست و همین شباهت است که جنس  آن را متفاوت ساخته است.

در 13 آبان 43 بود که امام امت به دلیلی دعوت مردم  به ایستادگی در برابر ظلم و جور به تبعید محکوم می شود و جرقه های انقلاب شکل می گیرد و در 13 آبان 57 بود که جوانان فدایی امام علیه رژیم طاغوت قیام کرده و با خون خود قیام امام شان را یاری کردند.

و باز هم در 13 آبان 58 بود که بصیرت و اقدام به موقع علی اکبرهای امام خمینی(ره) به کمک انقلاب آمد و با تسخیر سفارت آمریکا انقلاب امامشان را بیمه کردند.

سه حادثه ای که دقیقاً در واقعه ی عاشورا نیز اتفاق افتاد، با این تفاوت که به دلیل مصلحت اندیشی نابهنگام و عدم تبعیت از ولی حق، دعوت امام حسین (ع) به سرانجام نرسید.

اما در ایران، گویا دیگر مردم این کشور فهمیده بودند که فقط با یاری ولی است که ادامه ی راه ممکن می شود و در سختی ها و تنگناها حتی به قیمت مقاومت عاشورایی اجازه نمی دادند به امام شان آسیبی برسد.

سه ویژگی مهم اطاعت، جانفشانی در راه حق و بصیرت تنها تفاوت بین مردم امروز و مردم زمان ائمه (س) است که توانسته تا کنون مقاوت این کشور را پایدار سازد.

هر چند تقارن تاریخ شمسی و قمری بدلیل تفاوت تقویم ها امری طبیعی به نظر می رسد اما این تقارن درست در ایامی که عده ی سعی در تحریف پیام عاشورا دارند را به فال نیک گرفته و به بازخوانی عبرت های عاشورا همت می گماریم که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴