تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۵۴۹۲۰
روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» در گزارشی با موضوع نظر مقامات اسرائیلی نسبت به سران تازه انتخاب شده اتحادیه اروپا، نوشته است که جانشین اشتون سابقه چندانی ندارد و نمی‌توان گفت چقدر برای مسائل حساسی چون پرونده هسته‌ای ایران آماده است.
۰
plusresetminus
بلاغ- 28 عضو اتحادیه اروپا روز شنبه «فردریکا موگرینی» وزیر خارجه ایتالیا را به عنوان «کاترین اشتون» مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب کردند. این اتحادیه همچنین «دونالد توسک» نخست‌وزیر لهستان را نیز به عنوان رئیس شورای اروپا برگزیدند.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» روز دوشنبه در مطلبی به قلم «هرب کینونن» به بررسی موضع رژیم‌صهیونیستی در قبال تغییر سران اصلی اتحادیه اروپا پرداخته است.

کینونن نوشته است که مقامات اسرائیلی روز یکشنبه به گرمی از انتخاب توسک استقبال کردند، اما در برابر انتخاب موگرینی موضعی محتاطانه‌تر اتخاذ کردند.

بنا بر این گزارش، دلیل اتخاذ این موضع محتاطانه نیز، ناشناخته بودن موگرینی 41 ساله است که تنها 6 ماه قبل در حالی که سابقه دیپلماتیکی نداشت، به عنوان وزیر خارجه ایتالیا انتخاب شد.

یک مقام اسرائیلی در مورد وی می‌گوید: «او یک مولفه ناشناس است، که از جهان سازمان‌های مردم‌نهاد چپگرای اروپا، برآمده است. هنوز مشخص نیست که او چه میزان برای رویارویی با پرونده‌های پیچیده‌ای چون پرونده ایرانی‌ها، آمادگی دارد.»

البته آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده است، خانم اشتون دستکم تا پایان مهلت کنونی مذاکرات جامعه هسته‌ای با ایران، یعنی تا سوم آذر ماه، در مسئولیت هماهنگ‌کننده گروه 1+5، باقی می‌ماند. با این وجود، به هر حال خانم موگرینی جدای از مسئله هسته‌ای با ایران ارتباط داشته و ممکن است بعدها به مذاکرات هسته‌ای بپیوندد.

با این حال، یک منبع دیگر می‌گوید تل‌آویو موگرینی را یک «صفحه سفید» می‌داند و همین امر می‌تواند به ایجاد روابط نزدیک با اتحادیه اروپا منجر شود. به گفته وی، از دید اسرائیل، اینکه یک دیپلمات جوان و نسبتا بی‌تجربه این سمت را در اختیار گرفته، یک مزیت به شمار می‌آید، چراکه این امر موجب می‌شود تا کشورهای مختلف اروپایی بتوانند آزادانه‌تر نظرات خود را مطرح کنند.

این منبع همچنین می‌گوید تشریفات سازمانی که حالا موگرینی ریاست آن را بر عهده گرفته، «منبع» مشکلات اسرائیل در اروپا است، چراکه اغلب دول اروپایی در مقایسه با بروکسل روابط نزدیک‌تر و همراهی بیشتری با اسرائیل دارند. از دید اسرائیل، موگرینی به هر حال در مقایسه با دو گزینه دیگر، یعنی «کارل بیلت» وزیر خارجه سوئد و «رادوسلاو سیکورسکی» وزیر خارجه لهستان، که هر دو از وزرای خارجه سرسخت، به شمار می‌آیند، انتخاب بهتری است. به گفته منبع مورد استناد جروزالم‌پست، انتخاب موگرینی فرصت خوبی است تا تل‌آویو «صفحه جدیدی» در روابط خود با اتحادیه اروپا رقم بزند.

موگزینی ماه گذشته در حالی که عملیات «صخره سخت» رژیم‌صهیونیستی علیه نوار غزه در جریان بود، به فلسطین اشغالی سفر کرده و با «شیمون پرز» رئیس وقت و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی دیدار کرد. وی در آن سفر خواستار توقف حملات موشکی مقاومت فلسطینی شده و در عین حال از آمار بالای تلفات غیرنظامیان در نوار غزه، ابراز «نگرانی شدید» کرد.

وی در آن سفر گفت: «ما واقعا فکر می‌کنیم که بسیار لازم است تا این وضعیت متوقف شود و در عین حال، روند سیاسی برای یافتن راهکاری پایدار و بلندمدت، آغاز شود.»

موگرینی در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده و مدرک خود را از دانشگاه «ساپینزا» شهر رم دریافت کرده است. موضوع تز وی نیز «اسلام و سیاست» بوده است.

به نوشته جروزالم‌پست، بر خلاف موگرینی، توسک کاملا در میان اسرائیلی‌ها شناخته شده است. وی به موضع‌گیری در حمایت از تل‌آویو مشهور است و گفته می‌شود دوستی نزدیکی نیز با نتانیاهو دارد. یک منبع اسرائیلی در این مورد می‌گوید: «توسک یک دوست است. در دوره رهبری وی، اسرائیل و لهستان در حوزه‌های مختلف همکاری داشتند. انتخاب وی می‌تواند برای روابط اسرائیل و اتحادیه اروپا یک حسن باشد.»/آ    
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما