تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
کد مطلب : ۵۴۹۰۱
رئیس انجمن سکته مغزی گفت: چنانچه فردی حدود ۲۰ سال به چربی،‌ قند یا فشار خون مبتلا باشد، احتمال دارد در یک آن دچار سکته مغزی یا قلبی شود.
۰
plusresetminus
بلاغ- رئیس انجمن سکته مغزی گفت: چنانچه فردی حدود ۲۰ سال به چربی،‌ قند یا فشار خون مبتلا باشد، احتمال دارد در یک آن دچار سکته مغزی یا قلبی شود.

محمدرضا قینی با بیان اینکه سکته‌های مغزی و قلبی نقطه پایانی چند بیماری است، اظهارداشت: سکته‌های مغزی و قلبی بیماری‌های عروقی هستند که در نتیجه انسداد رگ‌ها ایجاد می‌شوند.

وی گفت: این بیماری‌ها ناشی از سالیان طولانی ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، چربی، قند خون، عدم استفاده از غذاهای سالم و مصرف سیگار است.

وی افزود: چنانچه این بیماری‌ها و شرایط آن حدود ۲۰ سال ادامه داشته باشد، احتمال دارد در یک آن فرد را دچار سکته مغزی یا قلبی کند.

متخصص داخلی مغز و اعصاب گفت: بهتر است افراد از میانسالی با کنترل فشار، چربی، قند خون و استفاده از غذاهای سالم و تحرک خود را بیمه کنند. در پزشکی به فشار خون کشنده خاموش می‌گویند زیرا به مرور زمان به سکته‌های مغزی و قلبی منجر می‌شود.

این نورولوژیست ادامه داد: از حدود میانسالی باید افراد فشار خون خود را هر چند وقت یک بار چک کنند، کنترل فشار خون کار سختی نیست و می‌توان آن را به راحتی با بهره‌گیری از یک دستگاه کوچک محاسبه کرد.

وی گفت: افراد عادی بهتر است هر چند ماه یکبار این کار را انجام دهند. افراد مرزی باید در فواصل زمانی نزدیکتر فشار خون خود را بررسی کنند زیرا امکان ابتلا به سکته‌ها وجود دارد، چنانچه فشار خون آنها ۲ بار متوالی بالا بود باید برای درمان مراجعه کنند.

وی افزود: فعالیت زیاد و کم کردن وزن می‌تواند در عدم ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی در کسانی که مرزی هستند موثر باشند.

رئیس انجمن سکته‌ مغزی ادامه داد: تست قند خون را می‌توان سالانه بررسی کرد، چنانچه فرد مستعد ابتلا به این بیماری‌ها است باید سبک زندگی خود را تغییر دهد مثلاً چنانچه سیگار می‌کشد مصرف آن را قطع کند و تحرک بدنی داشته باشد، لازم نیست حتماً به ورزش‌های سنگین بپردازد، پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای روزانه و ۵ بار در هفته پیشنهاد می‌شود.

این نورولوژیست با تأکید نسبت به مصرف غذاهای تازه گفت: بعضی غذاها مانند فست‌فودها چربی زیادی دارند، افراد باید حتی‌المقدور از مصرف این غذاها اجتناب کرده و میوه‌ها و غذاهای طبیعی و تازه را جایگزین آنها کنند.

رئیس انجمن سکته‌ مغزی تصریح کرد: دانشمندان معتقدند عروق ارگانهای بدن به تدریج در پی پیرشدن تنگ‌تر می‌شوند و خون رسانی به آنها کمتر شده، عضو دچار پیری می‌شود.

وی افزود: عدم مصرف مشروبات الکلی، ترک سیگار، بررسی فشار، قند و چربی خون و البته تحرک در کاهش ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی موثر است، چنانچه افراد فرصت پیاده روی روزانه را نیز ندارند بهتر است مسافت ۲ یا ۳ طبقه را پیاده بروند و از آسانسور استفاده نکنند.

این نورولوژیست گفت: استفاده از این روش‌ها روند پیری عروق را کمتر می‌کند و ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر نیز کمتر می‌شود.

متخصص داخلی مغز و اعصاب با بیان اینکه دیابت، فشار و چربی خون بیماری‌های شایعی هستند درباره داشتن زمینه ارثی و میزان ابتلا گفت: با توجه به شایع بودن این اختلالات در خانواده‌ها کسانی که در خانواده خود افرادی را دارند که در سنین پایین دچار این بیماری‌های شده‌اند یا بدتر از آن افرادی را دارند در سنین بین ۴۵ تا ۵۰ سالگی دچار یک نوع سکته مغزی یا قلبی شده‌اند بهتر است زودتر اقدامات تشخیصی و درمانی را انجام دهند.

رئیس انجمن سکته‌ مغزی با اذعان نسبت به شیوع چاقی در جهان و ایران اظهار داشت: امروز با یک اپیدمی چاقی در جهان و ایران مواجهیم، این موضوع به خصوص در سنین پایین و قبل از ۲۰ سالگی خطرناک‌تر است. چاقی در سنین جوانی خطرات بیشتری دارد و کنترل آن نیز سخت‌تر است. فردی که در حدود ۲۰ سالگی دارای اندام چاقی است خطر بالایی برای ابتلا به سکته‌های عروقی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است از هر سنی جلوی چاقی گرفته شود و فرهنگ استفاده از مواد سرخ‌کردنی و آماده جای خود را به غذاهای خانگی و تازه دهد همچنین افراد از سریع خوردن غذا بپرهیزند و با آرامش بیشتری غذا را صرف کنند تا ضمن لذت با حجم کمی از غذا سیر شوند./آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲