تاریخ انتشاريکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
کد مطلب : ۵۴۷۵۲
کوه‌پیمای تنکابنی که از گروه خود در ارتفاعات دوهزار تنکابن جدا شده بود، به طرز معجزه‌آسایی از مرگ حتمی نجات یافت.
۰
plusresetminus
تلفن همراه وسیله نجات کوه‌پیمای تنکابنی شد
به گزارش بلاغ، گروهی از کوه‌پیمایان تنکابنی شامل جمعی از بازنشستگان، به ارتفاعات «هلوکله» دهستان دوهزار از توابع بخش خرم‌آباد رفته بودند که در راه بازگشت، یکی از اعضای گروه که با هماهنگی یا بدون هماهنگی از گروه و مسیر معمول جدا شد و قصد بازگشت از مسیر فرعی را داشت، دچار سانحه شد.
این کوه‌پیما، بر اثر بی‌احتیاطی، به دره یخچالی «زردتله» که دارای شیب بالای 80 درصدی است سقوط کرد و دچار حادثه و مصدومیت شدید شد.
در این حادثه فرد مذکور که حدود 70 ساله است پس از سقوط به ارتفاع بیش از 200 متری در قعر دره یخچالی زردتله بر اثر ضربات شدید به سر، چشم، گردن،‌ دست، کمر و پاها از چند نقطه دچار شکستگی شد و با ضربه‌ای که به سرش وارد شده بود حدود یک‌ ساعت بی‌هوش در دره افتاد.
پس از هوشیاری، در حالی ‌که تمامی وسایل و امکانات این کوه‌پیمای تنکابنی بر اثر سقوط گم شده بود به شکل معجزه‌آسایی تلفن همراهش و به عبارتی تنها وسیله ارتباطی خود را در کیف کمری‌اش دید و با کمی هوشیاری با اطلاع از وضعیت خویش، با نزدیکانش در تنکابن تماس گرفت و نیروهای امداد و نجات هلال احمر وارد عمل شدند.
رئیس جمعیت هلال احمر تنکابن در این باره به خبرنگار خبرگزاری فارس در تنکابن، گفت: پس از آگاهی و برنامه‌ریزی برای کمک به این فرد، ابتدا با او تماس تلفنی برقرار شد و به او امید دادیم که به‌ زودی نجات خواهد یافت، سپس طی عملیات هفت ساعته با حضور نیروهای امدادی فعال جمیعت هلال احمر تنکابن و همراهی خوب جوانان روستای هلوکله، مصدوم از مرگ حتمی نجات یافت و به بیمارستان شهید رجایی تنکابن منتقل شد.
یدالله صالحی اظهار داشت: همراهی جوانان و کمک شورای روستای هلوکله به نیروهای جمعیت، این امکان را داد تا مصدوم در کمترین زمان و از کوتاه‌ترین مسیر به مراکز درمانی انتقال یابد و سریع‌تر اعمال درمانی وی انجام شود.
عضو ستاد مدیریت بحران تنکابن تاکید کرد: کوه‌پیمایی با کوهنوردی تفاوت دارد، کوهنوردان علاوه بر آموزش ویژه، دارای تجهیزات هستند ولی آنها نیز هیچ‌گاه بدون هماهنگی و امکان‌سنجی از گروه جدا نمی‌شوند. بنابراین کوهپیمایان باید با راهنمای محلی به این مناطق رفته و هرگز از گروه خود جدا نشوند.
وی تصریح کرد: در مورد این حادثه، ابتدای امر شانس گم نشدن تلفن همراه مصدوم منجر به نجات وی شد، همچنین حضور به‌ موقع نیروهای امدادی و نیز کمک و آشنایی جوانان محل در مسیرهای دسترسی به دره‌ یخچالی و بازگشت سریع، منجر به نجات این مصدوم از مرگ حتمی شد.
رئیس جمعیت هلال احمر تنکابن، از کمک جوانان راه‌بلد تنکابنی برای نجات این فرد مصدوم قدردانی کرد و گفت: در تمامیِ نقاطی از این دست، چه ساحلی و کوهستانی، جوانان محلات با شناختی که از نقاط حساس و حادثه‌خیز منطقه خود دارند می‌توانند کمک شایانی برای موفقیت در عملیات امداد و نجات باشند و این مهم نیز مستلزم رعایت اصل هماهنگی بین نیروهای امدادی و افراد بومی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴