تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۵۴۵۱۱
یک روزنامه آمریکایی با اشاره به سخنان اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد تهران راکتور آب سنگین اراک را به منظور رسیدن به توافق جامع تغییر می‌دهد.
۰
plusresetminus
بلاغ-روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «ایران راکتور اراک را برای توافق تغییر می‌دهد» نوشت: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد مهندسان برق اتمی در ایران بازطراحی راکتور اراک را به منظور محدود کردن تولید پلوتونیوم آن آغاز کرده اند. وی ابراز امیدواری کرده است که این تغییر به کاهش اعتراضات غرب از اینکه احتمالا این پلوتونیوم مصارف نظامی داشته باشد، کمک کند.
  به نوشته این روزنامه آمریکایی صالحی دقیقا مشخص نکرد که با بازطراحی راکتور اراک چه مقدار پلوتونیوم تولید خواهد شد. مقامات ایران می‌گویند راکتور اراک برای مقاصد صلح آمیز و تولید ایزوتوپ‌های پزشکی ساخته شده است.
صالحی دیروز چهارشنبه گفت: متخصصان ما اکنون در اراک به شدت در حال انجام بازطراحی راکتور هستند.
وی درباره برخی توقف ها که در ژنو توافق شده افزود: فقط یک مورد وجود دارد که تولید آن را متوقف کرده ایم و آن تولید اورانیوم 20 درصد است. وی تاکید کرد: علت این عمل این است که ما برای 3 الی 4 سال ذخیره اورانیوم 20 درصد داریم و فعلا تعلیق کردیم تا مذاکرات پیش برود و هرگاه نظام برای تولید مجدد اورانیوم 20 درصد اراده کند، این آمادگی وجود دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره دستگاه هایی که برای اورانیوم 20 درصد نصب شده بودند نیز گفت: ماشین آلاتی که قبلا اورانیوم 20 درصد تولید می کردند، الان 5 درصد تولید می کنند. صالحی افزود: غیر از این تعلیق، یک تعلیق دیگری وجود دارد و آن هم در رآکتور آب سنگین اراک است. البته این به معنای تعلیق نیست، قرار شد در این 6 الی 7 ماهی که مذاکرات در حال پیگیری است که البته 4 ماه هم به آن اضافه شده است، برخی دستگاه ها را در آنجا نصب نکنیم./ع

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷