والیبال مردان‌جهان- لهستان؛

چه بلایی سر تیم کواچ آمد؟

تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۵۴۴۰۳
همه از شاگردان کواچ انتظار دارند تا والیبال نظیر چند سال گذشته مقابل بزرگان والیبال دنیا بدرخشد. این توقع مسئولیت مردان والیبال ایران را در آوردگاه جهانی دو چندان می کند.
۰
plusresetminus
بلاغ- تیم ملی والیبال‌ایران در حالی عازم مسابقات‌جهانی لهستان شده و رقابت‌های خود را از نهم شهریورماه آغاز می‌کند که قرائن و شواهد و اظهارات بازیکنان تیم ملی پیش و پس از اعزام حاکی از آن است که بلندقامتان کشورمان در شرایط ایده‌آلی راهی این مسابقات نشده‌اند و به نظر می‌رسد با این اوصاف نباید انتظار موفقیت‌های گذشته را از شاگردان کواچ داشت.

تیم ملی والیبال ایران که در دومین حضور خود در لیگ‌جهانی در فلورانس‌ایتالیا توانست همه نگاه‌ها را متوجه خود کند و در جایگاه ارزشمند چهارمی‌جهان تکیه بزند، پس از بازگشت از لیگ‌جهانی دستخوش اتفاقاتی شد که قطعا در نتایج تیم کشورمان در رقابت‌های جهانی لهستان اثرات مستقیم خود را خواهد داشت.

شاید جدی‌ترین چالش ملی‌پوشان والیبال بحث سرمربی‌صربستانی تیم ملی بود که به نظر می‌رسد در مدت 3 ماهه حضورش در تیم‌ملی نتوانسته ارتباط ذهنی و روحی مطلوبی با بازیکنان برقرار کند. کواچ هر چند به لحاظ احساسی به ملی‌پوشان نزدیک شده و توانسته در روحیه مشترک تیمی سهیم شود، ولی هنوز در قلب بازیکنان تیم ملی جایگاه باید و شاید را ندارد. به لحاظ فنی نیز کواچ از همان ابتدای حضورش در کنار تیم ملی تغییرات بسیاری را در ترکیب تیم ملی ایجاد کرد تا از این اتهام که او وارث تیم ولاسکو بوده و افتخارات جدید، باید به نام او ثبت شود مصون بماند.

کواچ در مرحله‌نهایی لیگ‌جهانی والیبال در چند مسابقه اشتباهات‌فاحشی در ترکیب تیم داشت که بزرگترین این اشتباه محاسباتی را باید در دیدار مقابل آمریکا و روسیه جستجو کرد. استفاده از نفرات کم‌تجربه و میدان‌دادن به بازیکنان جوان هر چند برای آینده تیم ملی کارساز و راهگشاست، اما در میدان بزرگ لیگ‌جهانی نتوانست موثر واقع شود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد کواچ در همفکری و بهره‌گیری از توان‌فکری دستیاران قوی بی‌بهره است و فوت ناگهانی حسین معدنی بخشی از بار تئوریک تیم را دچار خلا کرده است. فقدان مربی فقید تیم ملی که سال‌ها در اردوهای مختلف در کنار ملی‌پوشان حضور داشت، تاثیرات و لطمات روحی عمیق و سنگینی بر پیکره تیم ملی باقی گذاشت که روحیه تیم را به شدت تنزل داد.

در کنار اینها سفر طولانی به آمریکا و برگزاری 4 دیدار سخت و فشرده مقابل قهرمان لیگ‌جهانی نیز بر مسیر فرسایشی روحی و جسمی ملی‌پوشان افزود. هر چند این دیدار تدارک مناسبی برای ملی‌پوشان بود و از هر نظر شرایط اردویی ایده‌آلی را برای تیم فراهم کرد، اما نزدیکی این دیدارها به مسابقات جهانی اجازه بازیابی جسمی و ریکاوری مناسب را از ملی‌پوشان گرفت به‌طوری که اغلب آنها قبل از سفر به لهستان بر این موضوع تاکید داشتند که از نظر بدنی و آمادگی جسمانی در شرایط مطلوبی برای مسابقات جهانی قرار ندارند.

با تمامی اما و اگرهای موجود و ابهاماتی که نسبت به نتایج تیم ملی در رقابت‌های جهانی لهستان وجود دارد، انتظار عمومی از کواچ و شاگردانش ادامه روند موفقیت‌های گذشته و خلق حماسه‌ای دیگر در آوردگاه جهانی است. شاید ایجاد انگیزه‌های جدید برای ملی‌پوشانی که خود را در جایگاه‌چهارمی لیگ‌جهانی می‌بینند، مسئولیت کادر فنی و مربیان تیم را دو چندان می‌کند. آنها باید تیم‌شان را با هدف‌گذاری جدیدی روانه مسابقات جهانی کنند و شرایط تداوم موفقیت‌های والیبال را با تعیین اهداف جدید در میعادگاه جهانی ترسیم نمایند.
کواچ که به گفته داورزنی او را با توجه به اهداف پیش‌روی والیبال انتخاب کرده، تاکنون در روند نتایج تیم ملی نقش میانه و متوسطی داشته و در ارتقا سطح فنی مردانش در سطح ولاسکو اثربخش و تاثیرگذار نبوده است. شاید شناخت کوتاه و چند ماهه کواچ از ویژگی‌های فنی و روحی ملی پوشان در این مسیر اثرگذار بوده، ولی والیبال‌ایران که راه خود را در جمع بزرگان جهان پیدا کرده نمی‌تواند چندان منتظر بماند تا کادر فنی به سطح بازیکنان جاه طلب خود برسد.

آوردگاه لهستان جدی‌ترین میدان برای ارزیابی توانمندی‌های فنی و قابلیت‌های تاکتیکی مرد صربستانی است که شاید نتایج پیش‌بینی نشده صدای منتقدان را هم بلند کند. مدال‌طلای بازی‌های آسیایی اینچئون دیگر آوردگاهی است که هر نتیجه دیگری صندلی کواچ در تیم ملی تهدید خواهد کرد و شاید دوره همراهی او با تیم ملی حتی به یک‌سال هم نکشد. تیم ملی والیبال ایران یکشنبه نهم شهریورماه ساعت 15:30 در نخستین بازی مرحله مقدماتی مقابل ایتالیا قرار خواهد گرفت و همه از شاگردان‌کواچ انتظار دارند تا والیبال نظیر چند سال گذشته مقابل بزرگان والیبال دنیا بدرخشد. این توقع مسئولیت مردان والیبال ایران را در آوردگاه جهانی دو چندان می کند.

برنامه کامل دور مقدماتی این رقابت‌ها به این شرح است:
یکشنبه نهم شهریورماه:
ساعت 15:30، ایران – ایتالیا
ساعت 19، بلژیک – آمریکا
ساعت 22:45، پرتوریکو – فرانسه
سه شنبه یازدهم شهریورماه:
ساعت 15:30، آمریکا – ایران
ساعت 19، بلژیک – پرتوریکو
ساعت 22:45، فرانسه – ایتالیا
پنج شنبه سیزدهم شهریورماه:
ساعت 15:30، پرتوریکو - آمریکا
ساعت 19، ایران – فرانسه
ساعت 22:45، ایتالیا – بلژیک
شنبه پانزدهم شهریورماه:
ساعت 15:30، آمریکا – فرانسه
ساعت 19، بلژیک – ایران
ساعت 22:45، پرتوریکو – ایتالیا
یکشنبه شانزدهم شهریورماه:
ساعت 15:30، فرانسه – بلژیک
ساعت 19، ایران – پرتوریکو
ساعت 22:45، ایتالیا – آمریکا
رتبه‌بندی نهایی 24 تیم شرکت‌کننده:
1- برزیل
2- کوبا
3- صربستان
4- ایتالیا
5- روسیه
6- آمریکا
7- بلغارستان
8- آلمان
9- آرژانتین
10- جمهوری چک
11- فرانسه
12- اسپانیا
13- کامرون، مصر، ژاپن، مکزیک، لهستان و پرتوریکو
19- استرالیا، کانادا، چین، ایران، تونس و ونزوئلا
جدول کامل رتبه‌های اول تا چهارم 17 دوره گذشته
1- چک و اسلواکی (1949): شوروی، چک و اسلواکی، بلغارستان و رومانی
2- شوروی (1952): شوروی، چک و اسلواکی، بلغارستان و رومانی
3- فرانسه (1956): چک و اسلواکی، رومانی، شوروی و لهستان
4- برزیل (1960): شوروی، چک و اسلواکی، رومانی و لهستان
5- شوروی (1962): شوروی، چک و اسلواکی، رومانی و بلغارستان
6- چک و اسلواکی (1966): چک و اسلواکی، رومانی، شوروی و آلمان شرقی
7- بلغارستان(1970): آلمان شرقی، بلغارستان، ژاپن و چک و اسلواکی
8- مکزیک(1974): لهستان، شوروی، ژاپن و آلمان شرقی
9- ایتالیا (1978): شوروی، ایتالیا، کوبا و کره جنوبی
10- آرژانتین (1982): شوروی، برزیل، آرژانتین و ژاپن
11- فرانسه (1986): آمریکا، شوروی، بلغارستان و برزیل
12- برزیل (1990): ایتالیا، کوبا، شوروی و برزیل
13- یونان (1994): ایتالیا، هلند، آمریکا و کوبا
14- ژاپن (1998): ایتالیا، یوگسلاوی، کوبا و برزیل
15- آرژانتین (2002): برزیل، روسیه، فرانسه و یوگسلاوی
16- ژاپن (2006): برزیل، لهستان، بلغارستان و صربستان
17- ایتالیا (2010): برزیل، کوبا، صربستان و ایتالیا
18- لهستان(2014):؟
هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان از هشتم شهریورماه آغاز می‌شود و به مدت 23 روز در 7 شهر لهستان پیگیری خواهد شد./آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴