تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۵۴۲۳۷
زباله شهرستان محمود آباد به دلیل نداشتن مکان دپوی موقت مدتی است که در کنار نوار ساحلی خزر دپو و در دریا ریخته می شود.
۰
plusresetminus
زباله محمودآباد به دریا رسید
به گزارش بلاغ، انباشت زباله در حاشیه ساحل، منظره ای ناخوشایند را بوجود آورده که بوی تعفن آن هر رهگذر و مسافری را فراری می دهد، تپه ای که جولان جوندگان و حیوانات موزی شده است.
نزدیک به یک ماه است که زباله محمودآباد به محل دفن زباله درمنطقه عمارت آمل حمل نمی شود و به ناچار در ساحل دریا دپو  می شود و روزانه 10 کارگر بدون هیچگونه لباس مناسب اعم از دستکش،ماسک ،کفش ولباس کار در میان زباله ها می لولند و با پاره کردن نایلونها بدنبال بازیافت زباله هستند و با روی هم گذاشتن چند بلوک سیمانی آلونکی برای خود درست کرده و در همان مکان دپوی زباله زندگی می کنند.
چند قدم دورتر شیرابه زباله آرام و روان فاصله اندک خود تا دریا را بدون هیچ مانعی طی می کند و بدون نگرانی از مسئولین استان و شهرستان وارد دریا می شود و کمی آنطرفتر، عده زیادی در دریا شنا می کنند و از این خطر زیست محیطی و انسانی آگاهی ندارند.
سیف الله فرزانه فرماندار محمودآباد، با ابراز اینکه یک عذرخواهی به مردم آمل بدهکار است و با بیان اینکه زباله یک معضل جهانی است اظهار داشت: زباله در تمام دنیا یک درآمد است ولی در اینجا هزینه به شمار می رود.
وی با اشاره به مشترکات فرهنگی،اجتماعی و اقلیمی آمل و محمودآباد گفت: ماهیچ مشکلی با هم نداشته و نداریم، بلکه برخی با دخالت و مصاحبه های کذایی که بدون کارشناسی است باعث دو دستگی بین مردم این دو شهر می شوند.
وی تاکید کرد: ما این کار آمل رابه فال نیک گرفته زیرا باعث شد بدنبال استقلال باشیم، اما آنکه یک دفعه و ناگهانی جلوی انتقال زباله محمودآباد را گرفتند، برای ما مشکل ساز شد.
فرماندار محمودآباد، این شهر را یک شهر بسته دانسته و افزود: از شمال به دریا و از جنوب به زمینهای کشاورزی محدودیم.
وی با اشاره به جلسات متعددی که برگزار شد، آنها راکاربردی ندانسته و خواستار دادن زمان به محمودآبادشد تا راه حل اساسی پیدا شود.
فرزانه به مذاکرات خود با مسئولین نور اشاره و گفت: در تاریخ 93/4/18 تفاهم نامه ای با فرماندار نور امضا که زباله های این دو شهر در سایت جدید دپو شود، این زمین کارشناسی شده و مورد تایید محیط زیست ومنابع طبیعی قرار گرفت و توافق شد دستگاه کمپوست در آنجا نصب و زباله ها خریداری شود و مشکل 11 شهر حل شود.
هیچکس در پی حل مشکل زباله محمودآباد نیست
فرماندار محمودآباد گفت: متاسفانه این طرح با مقاومت یک عده انجام نشد، همه می گویند ما نگران زباله محمودآباد هستیم ولی هیچکس دنبال حل آن نیست و باید فرصت دوساله به ما داده شود تا بدنبال راه حل بنیادی باشیم.
فرزانه درپایان ازمسئولین استان خواست محمودآباد را رها نکرده واگر فردی مصاحبه کرد آنرا بحساب کل شهرستان نگذارند..
شهردار محمودآباد نیز با بیان اینکه تمام انرژی و نیروی ما صرف زباله می شود اظهار داشت: ما درهر دو بخش زباله شهری وخانگی مشکل داریم، درنتیجه کمتر به ساحل توجه می شود.
زباله به مرز بحران رسید
محمدرضا شعبانی دپوی زباله در ساحل را باعث به مخاطره افتادن محیط زیست دانسته و با اشاره به اینکه همه مسئولین برحل این مشکل تاکید دارند گفت: همه می گویند مشکل محمودآباد باید حل شود، ولی هیچ کس در پی حل آن نیست، امروز زباله از مرز هشدار گذشته و به مرز بحران رسیده ودر آینده نزدیک محمودآباد را دچار مشکلات عدیده ای خواهد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر محمودآباد با بیان اینکه این شهر سپر بلای دیگر شهرها شده افزود ما ازطریق فرمانداری و دوستان خود در وزارت کشور با تمام تلاش در طی این مدت اخیر نتوانستیم با استان جلسه ای برگزار کنیم ودر نهایت استان قبول کرد در تاریخ 10 شهریور جلسه ای در باره زباله محمودآباد تشکیل دهد.
زباله با قایق در دریا ریخته می شود
دکتر سیدهادی علوی خواهان فرصت برای حل این مشکل شده و با اشاره به جلسات متعدد در محمودآباد برای این معضل گفت: امروز نیز درجلسه بامسئولین شهرستان محاسبه کردیم برای نصب دستگاه زباله سوز نیاز به یک الی دوسال زمان داریم، درنتیجه از مسئولیا استان می خواهیم جلسه ای با آمل گذاشته و فرصت دو الی سه ساله به محمودآباد داده شودتا این مشکل حل شود در غیر اینصورت مجبوریم مانند یکماه گذشته زباله را درساحل دپو کنیم که درنهایت ساحل از زباله انباشته وآنوقت بناچار زباله ها را با قایق در دریا رها تا بوی آن به مشام مرکز نشینان برسد.
علوی با ابراز گلایه از نماینده مردم نور ومحمودآباد درمجلس شورای اسلامی اظهار داشت به ایشان یادآور شدیم محمودآباد نیز جزیی حوزه انتخابیه شماست و برای حل این موضوع از ایشان خواهش کردیم با مسئولین  نور جلسه ای بگذارند متاسفانه آقای فیاضی حتی حاضر نشد با شهرستان نور در خصوص کمک به حل مشکل محمودآبادجلسه ای برگزار کند و نتوانست هماهنگی لازم را انجام دهد.
رئیس شورای اسلامی محمودآباد با ابراز گله مندی از مسئولین استان گفت: شاید برای آنها مشکل محمودآباد مهم نباشد که تاکنون حاضر به برگزاری جلسه نشدند و ما تنها راه چاره را تنظیم نامه و ارسال آن به دفتر مقام معظم رهبری و نهاد ریاست جمهوری دانستیم تا مسئولیت مسئولین استان و آنهایی که با مصاحبه های آنچنانی ما را به تله می اندازندبوضوح مشخص شود.
علی نبیان معاون استاندار مازندران نیز در خصوص ساماندهی معضل زباله در استان، با اشاره به این که نمی توان برای هر شهرستان مرکز مستقل جمع آوری زباله اختصاص داد، خاطر نشان ساخت: در این راستا برای شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه (در قالب 5 شهرداری) یک مرکز سیستم کمپوست در نظر گرفته شد که با خریداری یک دستگاه ویندرو، ان شاء الله به زودی این پروژه آغاز به کار خواهد کرد.
نبیان ادامه داد: در خصوص شهرستان های ساری و نوشهر، مقدمات نیروگاه زباله سوز فراهم شد و پیگیری هایی نیز در جهت حل مشکلات زیست محیطی آن صورت گرفت و در مورد انجیل سی بابل هم ضمن تامین منابع، بخشی از کارهای مربوط به این پروژه انجام گرفته است.
معاون استاندار، موضوع شیرابه ی زباله در ساری را از دیگر دغدغه ها در این خصوص بیان کرد و گفت: قراردادی در این مورد با دانشگاه نوشیروانی بابل با بهره گیری از تکنولوژی نانو منعقد گردید که از ماه پیش فعالیت آن آغاز شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما