تاریخ انتشارسه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۵۴۱۰۵
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از هرگونه اظهار نظر درباره ساقط شدن هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی در ایران خودداری کرد.
۰
plusresetminus
بلاغ- "جنیفر ساکی" در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا آمریکا ساقط کردن هواپیمایی بدون سرنشین را در خاک ایران تایید می کند؟ گفت:اجازه بدهید موضوع را بررسی کنیم.اما من مطمئن نیستم.من اطلاعات جدیدی در این باره در اختیار ندارم.

وی در واکنش به اظهارات ولید معلم وزیر خارجه سوریه درباره تعامل کشورش با آمریکا و کشورهای غربی گفت:در ابتدا باید بگویم که ما تهدید داعش را بسیار جدی گرفته ایم واین در اقدامات رئیس جمهور اوباما در هفته های اخیر مشهود است اما تا زمانیکه که رژیم سوریه مواضع داعش را بمباران کند اما به خواست های مردم خود و راه حلی سیاسی توجه نکند ما نمی توانیم هر دو در یک طرف یک سکه باشیم.

وی افزود:من قصد ندارم در این باره (اقدام نظامی بر ضد داعش در سوریه)سخنی بگویم و هرگونه تصمیم گیری در این رابطه به عهده رئیس جمهور است اما به نظرم زمانی که جان شهروندان ما در خطر باشد ما از منافع خود دفاع خواهیم کرد و ما به دنبال موافقت رژیم سوریه نخواهیم بود.نگرانی مشترک درباره داعش سبب نمی شود که نظر ما و نگرانی ما درباره اسد تغییر کند.

وی درباره تهدیدات داعش برای آمریکا گفت:داعش اعلام کرده که می خواهد به خاک آمریکا حمله کند.ما این تهدیدات را خیلی جدی می گیریم والبته اگر داعش بخواهد این نقشه ها را عملی کند ما این موضوع را از نزدیک بررسی می کنیم.ما در حال حاضر کار درست را انجام می دهیم و البته این کار در حال اجرا است.ما در این رابطه فعالانه به هم پیمانان خود در سراسر جهان مشورت می کنیم.

ساکی گفت:اما اظهار نظرهای زیادی خارج از دولت وجود دارد و به نظرم نگرانی ویژه ای درباره اتباع کشورهای غربی و برخی اتباع آمریکا که برای همراهی داعش و جنگ به سوریه و عراق رفته اند وجود دارد.ما از این نگرانیم که آنها با گذرنامه هایشان به کشور بازگردند و اعمال تروریستی صورت دهند که ما در این زمینه رایزنی هایی با کشورهای انگلیس و غربی داشته ایم.رئیس جمهور قصد دارد در جلسه ای در سازمان ملل مراتب نگرانی ما را درباره شبه نظامیان خارجی به اطلاع همگان برساند.
این سخنگو افزود:ما قصد نداریم درباره گروههای تروریستی رتبه بندی داشته باشیم اما همانطور که می دانید اظهاراتی درباره اینکه حملاتی مشابه حملات یازهم سپتامبر از طرف آنها صورت گیرد وجود دارد.تا حالا ما شاهد آن نیستیم که آنها تمرکزی بر روی این موضوع داشته باشند.به نظرم نمی رسد که آنها به فکر اجرای حملاتی در خارج منطقه تحت فعالیتشان بر ضد منافع غرب باشند.اما ما این موضوع را از نزدیک زیر نظر داریم.

وی درباره اظهارات چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا مبنی بر ضرورت ایجاد ائتلافی منطقه ای برای مبارزه با داعش گفت:رئیس جمهور هم درباره این موضوع صحبت کرده است و وزیر خارجه بر نیاز به اجرای اقدامات مشترک بر ضد این تهدید سخن گفته اند.این نه تنها به معنای اتحاد در بین جناح های مختلف در عراق است بلکه به معنای هماهنگ کردن اتحادی بین المللی در بین کشورهای منطقه  و دیگر کشورها از جمله انگلیس است که منافعی در مبارزه با داعش دارند. همکاری با هم بهتر می تواند با تهدیدی که با آن روبرو هستیم پاسخگو باشد.

ساکی درباره حمایت آمریکا از معارضان میانه رو دولت سوریه گفت:ما در چند ماه گذشته اعلام کرده ایم که منتظریم کنگره در این باره اقدام کند.آنها این موضوع را به وقت دیگری موکول کرده اند.اگر اطلاع جدیدی باشد به اطلاع خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا حمله هوایی امارات و مصر به لیبی را تایید می کند یا نه گفت:من در مقامی نیستم که بتوانم اطلاعات بیشتری درباره این حملات هوایی در اختیار شما قرار دهم .من در این رابطه شما را به دولت های لیبی،مصر و امارات ارجاع می دهیم.موضع وزارت خارجه آمریکا حمایت از موسسات سیاسی منتخب در لیبی است تا گام هایی برای ثبات در این کشور برداشته شود وما پشتیبان آتش بس در این کشور هستیم.من این گزارشها را دیده ام اما در جائی نیستم که بتوانم آنها را تایید یا جزئیات بیشتری ارائه کنم.چالش های پیش روی لیبی سیاسی هستند و با خشونت حل نمی شوند. همه تمرکز ما بر روی جریانی سیاسی است.معتقدیم دخالت خارجی اوضاع را بدتر می کند و جریان انتقال سیاسی در این کشور را زیر سوال می برد و ما از همه طرف های درگیری می خواهیم اختلافات را از راه صلح آمیز حل و فصل کنند.

ساکی درباره نحوه آزادی کورتیس خبرنگار آمریکایی از دست گروه جبهه النصره  گفت:گزارشهای زیادی در این باره منتشر شده است. کورتیس به صلح بانان سازمان ملل در بلندیهای جولان تحویل داده شد و پس از معاینات پزشکی وی به کارکنان دولت آمریکا تحویل داده و به تل آویو منتقل شد.لازم است  بگویم که دولت آمریکا در دو سال گذشته از بیش از بیست کشور از جمله قطر که ابزارها و نفوذ لازم را دارند برای آزادی شهروندان خود از جمله کورتیس کمک خواست.
وی افزود:همانطور که می دانید ما در برابر گروههای تروریستی عقب نشینی نمی کنیم و به آنها باج نمی دهیم.ما همچنین از پرداخت باج از طرف جناحی سوم هم حمایت نمی کنیم.النصره هنوز یک سازمان تروریستی نزدیک به القاعده است و این موضوع تغییر نکرده است و می دانیم که اعضای آن مرتکب اعمال وحشتناکی بر ضد مردم شده اند.

ساکی درباره تلاش های بین المللی برای رسیدن به آتش بس در غزه گفت:وزیر خارجه در این رابطه با اسرائیلی ها و فلسطینی ها و شماری از کشورها در تماس است تا به راه حلی صلح آمیز برسد.این موضوع در چند روز اخیر ادامه داشته است و او تماس هایی تلفنی داشته است.علاوه بر این ما با شرکای خود در اروپا و همچنین با سازمان ملل هم تعامل داریم تا با توجه به تلاش های مصر و مطرح کردن موضوع در شورای امنیت به آتش بس منجر شود.

وی درباره اظهارات محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان هم گفت:ما از هدف محمود عباس برای رسیدن به راه حل دو کشور حمایت میکنیم و رجوع موضوع فلسطین به دادگاه بین المللی جنایی می تواند به فضای موجود آسیب وارد کند. همه تمرکز ما بر روی رسیدن به آتش بس است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره رهگیری هواپیمای نیروی دریایی آمریکا از طرف یک جنگنده چینی بر فراز دریای چین جنوبی هم گفت:وزارت خارجه و وزارت دفاع مراتب نگرانی شدید خود را درباره این موضوع از راههای دیپلماتیک به چین منتقل کرده اند. این موضوع بر خلاف قوانین بین المللی متعارف است.

وی درباره تلاش روسیه برای ورود دومین کاروان کمک هایش به اوکراین هم گفت:ما نمی دانیم که روسیه به اوکراین چه کالایی وارد کرده است و چه چیزی را از این کشور خارج کرده است.ما می دانیم که این کاروان که شامل دویست کامیون بوده است بدون اجازه دولت اوکراین وارد این کشور شده است.روسیه با ارسال تسلیحات و شبه نظامی به اوکراین به تنش در این کشور دامن می زند.

وی افزود:ما درباره تلاش روسیه برای ورود دومین کاروان به اوکراین نگرانیم و هرگونه تلاشی در این رابطه بدون دولت اوکراین نباید انجام شود.

وی درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهور در آبخازی گفت: آمریکا انتخابات بیست و چهارم اوت در آبخازی و اوستیای جنوبی را به رسمیت نمی شناسد و نتایج آنرا معتبر نمی داند. مخالفت ما با این موضوع کاملا آشکار است زیرا این دو منطقه بخش هایی از گرجستان هستند و ما بار دیگر از روسیه می خواهیم که به تعهداتش بر اساس آتش بس سال 2008 پایبند باشد و با خروج بدون پیش شرط نیروهایش از این منطقه موافقت کند./آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما