تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
کد مطلب : ۵۳۳۸۸
هر نماینده محترم با توجه به رویکرد سیاسی و مواضعش حق انتخاب دارد و با استقلال کامل می تواند اظهار نظر کند اما نباید ارزش های یک نظام فدای طرز تفکر یک نماینده شود.
۰
plusresetminus
امتحان بزرگ بهارستانی ها و ناکامی بیشتر نمایندگان مازندران
در جریان استیضاح وزیر علوم، پایگاه خبری تحلیلی بلاغ که سعی در روشنگری اذهان عمومی و شفاف سازی عملکرد قابل تأمل فرجی دانا در طول دوران کوتاه مدیریتش داشت، به انجام مصاحبه با نمایندگان محترم مازندران پرداخت.
همانطوری که در خبرهای صبح امروز مجلس آمد و پیش از آن بارها در رسانه ها از زبان سیاسیون در خصوص عملکرد وزیر علوم اظهار نظرهایی می شد، بر ملت ایران ثابت شد که بسیاری از اتهامات وارد شده به آقای وزیر سندیت داشته و رنگ واقعیت به خود گرفت.
از حمایت های رسانه های ضدانقلاب از این وزیر گرفته تا عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‎شدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی، بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده به دانشگاه ها، تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه ها بر خلاف رویه جاری شورای عالی انقلاب فرهنگ، منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص فتنه 88 در مسئولیت های مهم ستادی وزارتخانه و عزل برخی اشخاص و همچنین نداشتن مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضد نظام و برخی عناصر در دانشگاه ها تا بازگشت 140 نفر از متهمان امنیتی.
از میان افرادی هم که به تحصیل بازگردانده شدند، سردبیر نشریه توقیف شده مارکسیستی، افرادی که قرص‌های روان‌گردان مصرف و توزیع کردند، افرادی که ارتباط تشکیلاتی با گروه‌های مارکسیستی خارج از کشور دارند، محکومان کیفری یک، دو، سه و حتی ۵ساله، مجرمان همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای همچون صدای آمریکا و رادیو تلویزیون‌های بیگانه فعال علیه نظام و با افراد مرتبط با افرادی همچون علی افشاری، توهین‌کنندگان به مقدسات نظام جمهوری اسلامی، مراجع تقلید، ولایت فقیه، اعضای گروه منحله نهضت آزادی، کسانی که در پرونده خود دفاع از مجرمان سیاسی و ضدانقلاب همچون هاشم آغاجری و اکبر گنجی را در پرونده دارند و ... را تحت عنوان دانشجویان ستاره‌دار وارد دانشگاه کردند.
صبح امروز نمایندگان موافق استیضاح اظهاراتی در خصوص این وزیر داشتند.
**
علیرضا زاکانی «نماینده مردم تهران» اظهار داشت: بکارگیری برخی مسئولان وزارتخانه بدون رعایت آیین‌نامه حراست‌ها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام نظر وزارت اطلاعات در جهت انتصاب مدیران وزارتخانه‌ها بود؛ ممکن است آقای وزیر با استعلامی که اخیراً درباره برخی مدیران از وزارت اطلاعات گرفته‌اند خود را تابع قانون نشان دهند اما سوال این است که چرا پس از یک سال و چرا بعد از طرح مسئله استیضاح اقدام به این کار کرده‌اند؟
وی افزود: بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه‌ها دلیل دیگری برای استیضاح علوم است؛ وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم طی نامه‌ای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند این نامه نیز هم‌اکنون پیش چشم نمایندگان قرار دارد.
نماینده مردم تهران اعتراض دیگر استیضاح‌کنندگان را به موضوع هیات‌های جذب اساتید و انتخاب روسای دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: علی‌رغم اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگی این رویه غلط ادامه پیدا کرد؛ طبق آیین‌نامه روسای دانشگاه‌ها با معرفی وزیر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود اما آقای فرجی‌دانا به بهانه کسب نظر اساتید هیات‌های سه نفره‌ای را به دانشگاه‌ها فرستاد که منشأ التهاب‌آفرینی و اختلاف به این دانشگاه‌ها شدند و بعضا با انتخاب‌های سلیقه‌ای التهاب‌آفرینی کردند.
زاکانی در ادامه گفت:‌ اخیرا شاهد حمایت رسانه‌های خارجی و بیگانه از روندی که در وزارت علوم در حال انجام است هستیم این کار باعث آزار شده است. آیا وزیر نباید تامل کند که چطور دشمنان انقلاب را شاد کرده و مسیر اشتباه را در پیش گرفته است.
**
موسی غضنفرآبادی «نمایند مردم بم» گفت: ‌آقای وزیر! شما قول دادید که آرامش فضای دانشگاه را حفظ کنید ولی در مقابل چکار کردید که وزیر ضدانقلاب خارج نشین دولت اصلاحات، یکی از سران فتنه و بی‌بی‌سی فارسی و دیگر رسانه‌های معاند از شما حمایت می‌‌کنند.
**
قاسم جعفری «نماینده مردم بجنورد» با بیان اینکه ما دغدغه علمی کشور را داریم اظهار داشت: آقای وزیر آیا از دانشجویانی که از راه‌های مختلف به خارج کشور می‌روند و بلاهای عجیبی سر آنها می‌آید و سپس به کشور بازمی‌گردند خبر دارید؟ و برای پایان‌نامه‌هایی که کپی می‌شود برنامه‌ای در دست انجام دارید؟
وی افزود: مقایسه رتبه 4 دانشگاه برتر ما را مشاهده کنید. رتبه دانشگاه تهران در سال 92، 712 اما در سال 93، 775 بوده رتبه دانشگاه شریف 973 و الان 1025، رتبه دانشگاه تربیت مدرس 980 و امسال 1206 است که این یعنی عقب‌نشینی و برعکس رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران شاید به دلیل آرامش حاکم بر آن 938 بود که امسال به 838 رسید.
**
محمدحسن آصفری «نماینده مردم اراک» تأکید کرد: وزیر علوم به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با عزل و نصب‌ها بی‌توجهی کرد و در عزل و نصب‌های خود از کسانی استفاده کرد که در شأن دانشگاه و نظام نیستند. یکی از این انتصاب‌ها عضو یک هیأت علمی است که در ستاد میرحسین فعالیت داشته و سابقه دستگیری در سال 78 و 88 را دارد و در جریانات فتنه دست داشته است.
وی به حمایت شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه از وزیر علوم اشاره کرد و گفت: چرا باید شبکه‌هایی که با ما دشمن هستند از وزیر علوم دفاع و حمایت کنند؟
**
بیژن نوباوه «نماینده مردم تهران» با اشاره به گزارشی از نشریه نیوزویک در مورد دانشجویان به خارج رفته کشور اظهار کرد: امروز کار به جایی رسیده است که بهترین دانشجویان ما به استانفورد می‌روند و حدود بیش از 20 درصد فارغ‌التحصیلان ما سر از دانشگاه‌های خارج درمی آورند این نشانه چیست؟ چه جریانی در داخل برقرار است؟ این جریان در داخل کشور در حال فعالیت است که دانشجویان ما به خارج بروند.
این ها بخش های کوتاه از مسائلی بود که موافقان استیضاح صبح امروز در صحن علنی مجلس عنوان کردند، یادآور می شود پخش فیلمی توسط یکی از نمایندگان موافق استیضاح جالب توجه بود.
در این فیلم، تصاویری از تنش در دانشگاه در زمان مدیریت فرجی‌دانا و حمایت برخی از معانان فرجی‌‌دانا از جمله جعفر توفیقی از فتنه 88 و حمایت وی از فتنه‌گران پخش شد.
در این فیلم، جعغر توفیقی نظام را به تقلب در انتخابات 88 متهم کرد بود و در بخش دیگری اظهاراتی از رضا فرجی‌دانا پخش شد که وی به صراحت علیه دستگاه اطلاعاتی کشور نطق کرده و می‌گوید که برای دستگاه اطلاعاتی کشور متأسف است!
**
با این وجود هر نماینده محترم با توجه به رویکرد سیاسی و مواضعش حق انتخاب دارد و با استقلال کامل می تواند اظهار نظر کند اما نباید ارزش های یک نظام فدای طرز تفکر یک نماینده شود.
مردم مازندران با پیشینه علوی و ولایتمدارانه ای که در طول تاریخ شیعه شدن شان دارند، انتظار بیشتری از نمایندگان محترم خود داشته و خواستار این هستند که در خصوص اعمال نظر در چنین اتفاقات مهمی با ظرافت بیشتر و با پیگیری و استنباط دقیق تری از فرمایشات رهبری و موارد مطروحه در خصوص عملکرد وزیران بپردازند و در آزمون های بزرگ چنین روزهایی، سربلند بیرون آیند.
نکته ای که باید بدان اشاره شود، این است که در بین 12 نماینده مازندرانی، تنها 2 نماینده نامه استیضاح وزیر علوم را امضا کرده اند: «آقایان علی اکبر ناصری(بابل) و کمال علیپور(قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی)»
همچنین باید اشاره داشت که شرط موافقت با استیضاح فقط امضا کردن نبوده، چون 145 نماینده به عزل وزیر علوم رأی داده اند، یعنی 95 نفر به انضمام 50 نفر امضاکننده‎ی استیضاح، اما باید توجه داشت حمایت از این طرح و رسانه ای کردن مواضع شخصی نمایندگان از مهم ترین نکات در رأی آوری استیضاح است.
متاسفانه به جز علی اکبر ناصری و کمال علیپور، هیچ نماینده ای در مازندران، در موافقت با استیضاح نظر خود را اعلام نکرده است.
«عزت الله یوسفیان ملا(آمل و لاریجان)، شمس الله شریعت نژاد(تنکابن، رامسر و عباس آباد)، سیدهادی حسینی(قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی)، محمد دامادی(ساری و میاندورود)، قاسم احمدی لاشکی(نوشهر و چالوس) و حسین نیازآذری(بابل)» مخالف استیضاح بودند و در مصاحبه هایی، مخالفت خود را اعلام داشتند.
اما در این میان «رمضان شجاعی کیاسری(ساری و میاندورود)، احمدعلی مقیمی(بهشهر) و عبدالوحید فیاضی(نور و محمودآباد)» که به نظر می آمد موافق استیضاح باشند ولی هیچکدام پاسخگوی خبرنگاران ما نبودند و اعمال نظری نکرده اند.
عبدالوحید فیاضی که چندی پیش در نمایشگاه مطبوعات و رسانه های مجازی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، حمایت خود را از استیضاح وزیر علوم بیان داشت، اما طی این چند روز اعمال نظری در خصوص وزیر علوم نکرد؛ همچنین نظر «مقداد نجف نژاد(بابلسر)» هم در این خصوص مخفی ماند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما