تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۵۳۳۷۸
صرف نظر از درستی یا نادرستی خبر منتشر درباره حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع گروه تکفیری «داعش» در استان رقه در سوریه، بدون تردید در پس انتشار این خبرها اهدافی روانی نهفته است.
۰
plusresetminus
بلاغ- طی روزهای گذشته منابع خبری از اقدام جنگنده‌های آمریکایی در حمله به مواضع گروه تکفیری «داعش» در شهر رقه خبرهایی منتشر کردند که صرف نظر از درستی یا نادرستی این خبر، انتشار آن در این برهه از زمان پیام‌های بسیاری به همراه دارد.

بی‌شک یکی از مهمترین پیام‌های این حمله بیان عدم توانایی نظام سوریه از مقابله با این گروه تکفیری تروریستی است و یا اینکه القای این امر که عدم مقابله قاطع ارتش سوریه با گروه تکفیری داعش به نوعی بیانگر همدستی نظام سوریه با آن است و این موجب شده تا واشنگتن برای مقابله با این گروه مستقیما وارد عمل شود.  

در حالی‌ که نباید فراموش کرد که در طول تمام مدت مبارزه ارتش سوریه با گروه تکفیری داعش در مناطق مختلف سوریه، واشنگتن همواره تلاش کرده تا عملیات‌های ارتش سوریه را بی‌اهمیت جلوه دهد.

افزون بر آن نمی‌توان افشاگری‌های «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا را در این اواخر نادیده گرفت که رسما اذعان کرده بود که گروه تکفیری داعش گروهی ساخته و پرداخته دولت آمریکا برای هدف گرفتن و نابودی ساختارهای زیربنایی منطقه و کشورها و ملت‌های آن است که به شدت دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده بود و آن را وادار به چنین اقدامی در صورت درستی اخبار منتشر شده کرده بود تا به این ترتیب پل‌های اعتماد با جوامع عرب منطقه و همچنین افکار عمومی آمریکایی‌ها را از دروازه‌های انسانی آن و مقابله با داعش بنا کند، به ویژه در شرایط کنونی که برای ورود به عرصه نظامی عراق نیازمند حمایت افکار عمومی داخلی و منطقه‌ای است.

شایعاتی که شبکه‌های ارتباط جمعی اینترنتی و همچنین رسانه‌های خبری در این خصوص منتشر کردند، جای شک و تردید باقی نمی‌گذارد که رسانه‌های وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا تلاش دارند، به نوعی افکار عمومی سوریه به طور عام و ساکنان مناطق شرقی این کشور به طور خاص را برای ورود و دخالت نظامیان آمریکایی در یکی از مهمترین مناطق نفتی سوریه و جهان عرب و جهان آماده کنند.

آنچه کذب ادعاهای واشنگتن در قبال گروه تکفیری داعش را به اثبات می‌رساند، بی‌تفاوت گذشتن واشنگتن از جنایت اخیر گروه تکفیری داعش علیه عشیره «الشعیطات» در دیر الزور است که طی روزهای اخیر اقدام به اعدام 700 نفر از مردان و جوانان این عشیره در یک روز تحت عنوان اجرای حد شرع کرد.

در حالی‌ که برای آمریکا مسلم شده، مردم منطقه به شدت از اقدام جنایتکارانه داعش به ستوه آمده‌اند و برای همه ثابت شده که این گروه نقش مزدور را برای تحقق اهداف آمریکا در منطقه بازی می‌کند، با این حال تلاش می‌کند تا افکار عمومی سوریه و منطقه را در قبال پیشروی ارتش سوریه در مناطق شرقی و موفقیت‌هایش در مقابله با داعش تحریف کند تا شاید به این طریق بتواند، حامیانی در میان عشایر مناطق شرقی سوریه بیابد که ندای دخالت واشنگتن برای مقابله با داعش را سر دهند و دستاویز لازم برای دخالت نظامی آمریکا در سوریه را فراهم کنند.

بی‌شک اگر چنین نداهایی سر داده و درخواست‌هایی ارائه شود و تصمیم آمریکا بر دخالت نظامی در سوریه قرار گیرد، باید در انتظار تغییر معادله میدانی جاری در سوریه بود، به ویژه که در این راه نمی‌توان حمایت‌های نظامی و مالی شیوخ عرب حوزه خلیج فارس از واشنگتن در این دخالت را نادیده گرفت./آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴