نماینده مردم بجنورد در جلسه استیضاح فرجی دانا:

ما دغدغه علمی کشور را داریم/لااقل دین و فرهنگمان را نگیرید

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۵۳۳۳۲
جعفری با بیان اینکه برخی به ما پیام می‌دهند که مصلحت شما نیست که حرف بزنید گفت:‌ گروه‌هایی هستند که وعده می‌دهند و همین‌ها باعث شده نگرانی ما بیشتر شود؛ما دغدغه علمی کشور را داریم.
۰
plusresetminus
بلاغ- قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد که در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود با بیان اینکه امروز همگی در یک امتحان بزرگ قرار داریم اظهار داشت: دیروز فردی پیش من آمد و گفت می‌خواهم کاری بکنم که در حوزه انتخابیه‌ات ماندگار شوی؛ این فرد خود را منسوب به شما می‌دانست آقای فرجی‌دانا.
وی ادامه داد: البته من به این فرد گفتم که به خاطر وجود شخصی مثل تو به آقای فرجی دانا تسلیت می‌گویم؛ در ادامه نیز به او گفتم که من وزیر علوم را از گذشته می‌شناسم و شأن فرجی دانا این نیست که امثال تو خرابش کنید.
جعفری اضافه کرد: گروه‌هایی هستند که وعده می‌دهند و همین‌ها باعث شده نگرانی ما بیشتر شود.
نماینده مردم بجنورد با بیان اینکه ما دغدغه علمی کشور را داریم اظهار داشت: آقای وزیر آیا از دانشجویانی که از راه‌های مختلف به خارج کشور می‌روند و بلاهای عجیبی سر آنها می‌آید و سپس به کشور بازمی‌گردند خبر دارید؟ و برای پایان‌نامه‌هایی که کپی می‌شود برنامه‌ای در دست انجام دارید؟
وی با بیان اینکه برخی به ما پیام می‌دهند که مصلحت شما نیست که حرف بزنید تصریح کرد: مردم به ما رای داده‌اند که تلاش کنیم و برای مصلحت آنها حرف بزنیم؛ مردم برای سکوت ما را انتخاب نکردند.
نماینده بجنورد ادامه داد: اقتدار علمی یک اقتدار درون‌زا است و ما در این 10 سال گذشته پیشرفت علمی خوبی را شاهد بودیم اما این روند نباید کند شود.
وی با اشاره به ثمرات رفت و برگشت فکر و کار میان نیروهای مسلح و جامعه دانشگاهی اظهار داشت: اگر حرکت ما از دور افتاد بازگرداندن آن سخت می‌شود و مبادا وضعیتی پیش بیاید که روند علمی کشور کند شود.
جعفری موضوع اقتصاد، فرهنگ و پیشرفت علمی را 3 مسئله مهم کشور خواند و اظهار داشت: به ما می‌گویند مردم مشکل معیشت دارند؛ در این میان فردی می‌گفت آقای رئیس‌جمهور امروز نیامده که بگوید مردم مشکل معیشت دارند و عده‌ای به دانشگاه گیر داده‌اند و نمی‌گذارند کار کنیم.
وی تصریح کرد: ما می‌گوییم لااقل دین و فرهنگ ما را از ما نگیرید و مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است.
نماینده مردم بجنورد ادامه داد: باید بر روی مسئله اقتصاد تکیه شود ولی پیشرفت علمی هم نباید از دستور خارج شود.
جعفری افزود: این طرح‌ها در زمینه نفت، نیرو، کشاورزی، دفاع، علوم انسانی، سلامت، فناوری اطلاعات و غیره بوده است.
 
نماینده بجنورد ادامه داد: سهم نیم الی دو درصدی پژوهش دستگاه‌ها در بودجه حذف شد و وزارت تلاش پررنگی برای جلوگیری از این مساله نکرد همکار ما دکتر اختیاریان در داخل کمیسیون می‌گفت ما حتی آمدیم با اینکه آن را در لایحه حذف شده بود در کمیسیون گذاشتیم اما چون دفاع جانانه نشد نتیجه نگرفتیم.
 
وی خاطرنشان کرد: رتبه ما براساس تولیدات علمی در 10 سال گذشته درست است که شاید رشد و شیب مناسبی داشته باشد اما الان مثل یک فواره شده و این یک هشدار است.
 
جعفری تاکید کرد: آقای وزیر نمی‌خواهم بگویم همه اینها به 9 ماه جنابعالی برمی‌گردد انصاف خوب چیزی است اما این یک هشدار است این دغدغه را مسئولان عالی نظام در حضور جنابعالی و در جمع دانشگاهیان فرمودند.
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: مقایسه تعداد مقالات علمی ایران و کشورهای دیگر هم یک هشدار را نشان می‌دهد آهنگ ما آهنگ مناسبی نیست و در واقع درجا می‌زنیم. آیا این هشدار اشکالی دارد؟
 
وی خاطرنشان کرد: مقایسه رتبه 4 دانشگاه برتر ما را مشاهده کنید. رتبه دانشگاه تهران در سال 92، 712 اما در سال 93، 775 بوده رتبه دانشگاه شریف 973 و الان 1025، رتبه دانشگاه تربیت مدرس 980 و امسال 1206 است که این یعنی عقب‌نشینی و برعکس رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران شاید به دلیل آرامش حاکم بر آن 938 بود که امسال به 838 رسید.
 
جعفری گفت: آیا این همان نکته‌ای نیست که استاد حدادعادل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس‌جمهور گفت؟ حدادعادل اعلام کرد آقای رئیس‌جمهور دو وزیر دارید که یکی هرچه معرفی می‌کند با رای قاطع یا همه آرا رای می‌آورد و دیگری افرادی که معرفی می‌کند به او می‌گویند نیاورد که رای نمی‌آورد یا کلا رای نمی‌آورد. دلیل این چیست؟
 
نماینده بجنورد تصریح کرد: فکر می‌کنم وزیر محترم، دیگران و اطرافیانتان شما را مشغول کرده‌اند دوست و دشمن‌شناسی بسیار خوب است باور کنید به استناد و استشهاد بزرگانی در مجلس بنده به عنوان یک طلبه برای شما رای جمع کرده‌ام اما امروز به عنوان کسی که در همه جلسات بوده‌ام نگرانم.
 
وی ادامه داد: آقای وزیر دغدغه‌هایی که مجلس به شما در جلسه 16/4/93 منتقل کرد را بنده یادداشت کرده‌ام، استیضاح حق استیضاح‌کنندگان است، مسئله دانشجویان ستاره‌دار، بحث بورسیه‌ها، فضای سیاسی حاکم بر وزارت علوم، روسایی که انتخاب کرده‌اید، ایجاد بحران در دانشگاه‌ها، بازگشت برخی استادان نامناسب، معتدل بودن یک واژه کشدار است، برخی از سرپرستان را می‌شود تغییر داد و حتی رئیس مجلس گفت این جلسه برای تفاهم است و به معنای سد گذاری برای استیضاح نیست و در آخر جلسه نیز بعد از صحبت‌های حضرت عالی رئیس مجلس نکاتی اعلام کرد و گفت بدبینی بد است ولی زور زدن برای توجیه همه‌چیز هم خوب نیست. در ساری و جاری کردن این دغدغه‌ها باید اقدام کرد.
 
جعفری خاطرنشان کرد: برخی افراد که موضع تند دارند اگر کنار شما نباشند چه می‌شود؟ افراد خاص را کنار بگذارید، در خصوص بورسیه‌ها هم اصل بر صحت است مگر آنکه خلافش ثابت شود. رفتار خطی در این سطوح واگرایی ایجاد می‌کند. وزیر مصاحبه کند و جایگاه سازمان‌های تصمیم‌گیر مثل شورای انقلاب فرهنگی را رسمیت ببخشد و ده‌ها دغدغه دیگر.
 
این نماینده مجلس گفت: آقای وزیر ما دوست شما هستیم و خیلی‌ها خواستند شما را به حاشیه مشغول کنند و این حاشیه‌ها آن شد که نباید می‌شد. /آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴