تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۵۳۳۰۸
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر رکود علمی هم باشد به خاطر سیاست‌های ۶ سال قبل است.
۰
plusresetminus
بلاغ- رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس ضمن عرض ادب و احترام به نمایندگان و مردم گفت: امام خمینی(ره) مجلس را در رأس امور دانستند و حقیقت این است که درست است من برای پاسخگویی به دغدغه‌‌های برخی از نمایندگان که برای اصلاح امور خواستار استیضاح شده‌اند به مجلس آمده‌ام و حضور پیدا کرده‌ام اما فرصتی به دست آمده است که گزارشی از عملکرد 9 ماهه خودم بدهم تا اگر نقطه ابهامی در آن وجود دارد روشن شود.
وی با یاد شهیدان رجایی و باهنر در هفته دولت خاطرنشان کرد:‌امروز حملات گسترده‌ای به غزه شده است که با این حملات خون تازه‌ای برای مقاومت در غزه جاری شده است بنابراین جا دارد که در اینجا یاد این شهدای مظلوم غزه را گرامی بداریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تسلیت امام جعفر صادق (ع) خاطرنشان کرد: امام (ره) در وصیت‌نامه الهی و سیاسی خود گفته‌اند که ما مفتخریم که مذهب‌مان جعفری است و فقه در کشور ما یکی از آثار مذهب جعفری است که جا دارد سخن خود را در حوزه علم و فناوری با این موضوع شروع کنم که امام صادق (ع) با مکتب خود در حوزه علوم جدید،‌فیزیک و شیمی تحولی را ایجاد کردند که بعدها در زمان هارون‌الرشید و امامت حضرت امام موسی کاظم (ع) شاهد شکوفایی علم در جهان بودیم.
وی ادامه داد:‌این را از آن جهت بیان کردم که آنچه در زمانی به کار گرفته شود در همان زمان جواب نمی‌دهد و واقعا حتی اگر خطایی رخ بدهد سال‌ها بعد خود را نشان خواهد داد.
فرجی‌دانا با اشاره به روند پیشرفت علمی کشور، تصریح کرد: جا دارد شما را به روند پیشرفت علمی کشور معطوف کنم. بر اساس آمارهای موجود سهم کشورمان در زمینه مقالات در سال 2014 به 1.6 درصد برسانیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: اگر رکود علمی هم باشد به خاطر سیاست‌های 6 سال قبل است.
وی به جایگاه مقالات ما در سال 2014 اشاره کرد و گفت: آنچه در وزارت در 9 ماه گذشته انجام شده است اثر شگرفی است که با تلاش به دست آمده، نگذاریم سکه‌های فرعی در این بازار به جای سکه‌های اصل رواج پیدا کند.
فرجی‌دانا ضمن اشاره به فرایند داوری مقالات افزود: آنچه در صحنه آموزش عالی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم نتیجه عملکرد و سیاست‌هایی است که 4 تا 6 سال قبل بوده‌است. اگر رکودی می‌بینید، اگرچه من نمی‌بینم و اگر باشد تلاش می‌کنیم تا برطرف شود ولی به هر حال نتیجه عملکردی است که سال‌ها قبل انجام شده است.
وی با بیان اینکه باید ببینیم با این قضاوت‌ها چه می‌گیریم گفت: چرا این جهت‌گیری‌ها را داریم ما نباید درگیر جهت‌گیری‌های شتاب‌زده شویم.
فرجی‌دانا به روند رشد علمی از سال 2000 به بعد اشاره کرد و گفت: الان به جایی رسیدیم که استناد به مقالات ما قابل توجه است.
وزیر علوم افزود: من مدافع یک برخورد علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم.
فرجی دانا با طرح این سوال که پیشرفت علم صرفا به معنی چاپ مقاله است گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور بر این نکته تاکید داشتند که باید نتایج علم در متن جامعه وارد شود.
وی اولین معیار پیشرفت علم را میزان «پتنت» خواند و بیان کرد: من آمار را اعلام نمی‌کنم که دلسردی ایجاد نکند؛ اما میزان 10 هزار پتنت در سال 86 چند سال بعد به 3 هزار کاهش یافت بنابراین این چرخه معیوب است و ما باید میزان پتنت خود را افزایش دهیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت: ما برنامه‌ جامعی برای آن فراهم کرده‌ایم تا اقتصاد دانش‌بنیان را تقویت کرده و به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان عمل کرده باشیم.
وی با یادآوری اینکه قانون مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 87 تا یک سال پیش خاک می‌خورد و 5 سال معطل اختلاف میان معاونت فناوری و وزارت علوم شده بود گفت: در این زمینه دو شرکت ثبت شده بود و ما این اختلاف را میان این دو نهاد رفع کردیم.
فرجی دانا از اختلاف به عنوان شیطان نام برد و خاطرنشان کرد: من امروز اینجا هستم که ارتباط خود را تحکیم بخشیم و اگر خطایی هم از من سر زده است نصایح نمایندگان استفاده کنم؛ اگر می‌گوییم اصولگرا و اصلاح‌طلب یک همچنین اصلاحی را در نظر داریم.
وی از تقویت نقش پارک‌های فناوری در دوران تصدی خود بر وزارت علوم خبر داد و گفت: در صحنه آموزش عالی سعی در ممانعت از توسعه غیرهدفمند که در دید مقام معظم رهبری بسیار مظلوم است داشتیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با نشان دادن اسلایدی گفت: در میان سال‌های 84 تا 92 تعداد موسسات آموزش عالی ما رشد جهشی داشتند و از 950 به 2500 موسسه رسیدند.
وی با تقاضا از نمایندگان برای اعمال نگاهی دیگر به این آمار اظهار کرد: 72 سال عمر آموزش عالی در کشور 950 موسسه داشته و در 8 سال به 2500 رسیده است اما کاسه ما همان کاسه بوده است و همیشه 2.5 درصد بودجه آموزش عالی داشته‌ایم که نتیجه خود را بعدا نشان می‌دهد.
فرجی دانا گفت: اگر نتوانیم قدم‌های کیفیت‌بخش برداریم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.
فرجی‌دانا افزود: ما برای فرزندانمان چه می‌گذاریم؟ ما مورد قضاوت تاریخ قرار می‌گیریم وقتی خودمان نیستیم تا از آن دفاع کنیم. مراقبت کنیم چه به تاریخ می‌سپاریم. بنده اینجا ایستاده‌ام تا گام‌های اصولی خودمان را تشریح کنیم تا ببینیم آنچه عزیزان به عنوان نقاط ضعف گفته‌اند نقاط ضعف است یا باید تبیین شود تا به یک تفاهمی برسیم و درا ین تفاهم تعامل بیشتر دولت و مجلس را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: مراکز دانشگاه غیرانتفاعی ما 71 عدد بوده که 357 عدد شده است و رشد عجیبی داشته‌ایم آیا این می‌تواند کیفیت داشته باشد. عملکرد آن بعدا مشخص خواهد شد. تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادیار ما به بالا از 7 نفر دانشجو برای یک استادیار به 17 رسیده است. آیا یک استادیار می‌تواند به آنها برسد
وزیر علوم تاکید کرد: تعداد دانشجویان دکتری ما به ازای عضو هیأت علمی از 4 نفر به ازای هر عضو به 7 نفر رسیده است. آیا 7 دانشجوی دکتری را یک عضو هیأت علمی به همراه دانشجوهای کارشناسی ارشد می‌تواند دنبال کند البته ما افراد استثنایی حتما داریم.
فرجی‌دانا گفت: اینها دغدغه‌هایی است که ما در مجموعه آموزش عالی همت می‌کنیم تا راه درست را در برابرش برویم. مجموعه دانشگاه‌های ما سال گذشته که تحویل گرفتیم حدود 1300 میلیارد تومان به واسطه عدم تخصیص جاری در سال‌های 90و 91 بدهی داشته و دارند. این اثر فوری‌تری بر چرخه تولید علم دارد چون همه چیزهایی که در آزمایشگاه‌ها مصرف می‌شده و محقق از آن استفاده می‌کرده به این ترتیب از روی میز کارش حذف می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: چه عزیزانی که مسئولیت را واگذار کردند که واقعا در سختی بودند و چه آنها که مسئولیت را پذیرفتند وقتی به دفتر من می‌آیند اشک در چشمانشان حلقه می‌زنند که ما با این دیون چه کنیم. یک دانشگاه کوچک ما 30 میلیارد تومان بدهی دارد.
وزیر علوم گفت:‌ آقای نوبخت خوب گوش می‌کند که بداند در عرصه آموزش عالی آنچه خدمتش عرض می‌کنیم دغدغه‌هایی است که نمایندگان عزیزان هم به ما عرضه داشتند. ما در دیدارهای متعددی که با مجامع استانی داشته‌ایم برای توسعه هدفمند آموزش عالی در استان‌های محروم و رشد کیفی دادن به آموزش عالی جلساتی داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم این صحنه را بهتر کنیم و با هدف کیفی شدن پیش برویم. ولی موارد اینچنینی دانشگاه‌های ما را به شدت می‌آزارد.
فرجی‌دانا در ادامه سخنانش اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی که از سوی مقام معظم رهبری لقب گرفته است، هستیم اولین بخش پاسخ به مواد و موارد استیضاح را از بخش فرهنگی آغاز می‌کنم.
وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدارشان با دانشجویان در اول مرداد ماه توصیه می‌کنند «در محیط دانشجویی رقابت گفتمانی چیز خوبی است در صورتی که با تحمل مخالف همراه باشند. از وجود مخالف نباید انسان تعجب نباید خشمگین و نباید بیمناک شود. هیچ کدام از این سه حالت در قبال مخالف قابل قبول نیست بنابراین محیط‌های دانشجویی با همین نشاطی که امروز دارند ادامه کار خواهد داد». این فرمایشات برای اول مردادماه است. «یکدیگر را تحمل کنند، حرف بزنند و بحث کنند».
فرجی‌دانا گفت: اما آیا وضعیت نشاط در دانشگاه 9 ماه پیش که من مسئولیت را قبول کردم به این وضعیت بود از این بابت که دوستان بدانند در دانشگاه‌ها در چند سال گذشته در همین بحث توجه به فضای فرهنگی و سیاسی چه مطالبی بوده است؟ دو بیانیه از تشکلی که همه ما قبولش داریم همه ما به عنوان یک تشکل اصولگرا در دانشگاه به عنوان بسیج دانشجویی قبولش داریم مطرح می‌کند.
وزیر علوم تاکید کرد: بیانیه اول در 31 تیر ماه 88 در دانشگاه علامه طباطبایی داده شده و گفته شده «از اخراج غیرقانونی مسئول سابق بسیج دانشجویی یکی از دانشکده‌های همان دانشگاه تا کارگذاشتن شنود در خوابگاه دانشجوی بسیجی، از بازنشستگی غیرقانونی استاد سرشناس اخلاق و معارف دانشگاه تا تمرد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر حکم لغو بازنشستگی همان استاد تا تمرد از دستور صریح رئیس‌جمهور وقت تا به کارگیری متملقان بدنام با سوابق سوء سیاسی و اخلاقی در مسند اجرایی برای از میدان به در بردن منتقدین توسط رئیس دانشگاه تا غیربسیجی خواندن بسیجیان منتقد از سوی ایشان و اطرافیان ظاهر الصلاح‌شان.
وی ادامه داد: از کارنامه پراشکال دانشگاه در حوزه پژوهش تا کارنامه پراشکال‌تر در تهیه نقشه جامع علمی کشور در حوزه علوم اجتماعی تا از بین بردن اندکی نشاط که از دوره پیش سر سالم به سر برده بود در محیط دانشگاه از جمله تهدید، ارعاب و تهمت برای خاموش کردن هر نوع انتقاد تا انتقام‌گیری از هر منتقد ادامه دارد»
 
وی افزود:‌این مجموعه فضایی است که سال 88 بسیج دانشجویی از فضای حاکم بر دانشگاه ترسیم کرده است. پس از این بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در اردیبهشت 91 این متن را منتشر کرده که بخشی از آن را می‌خوانم«مشخصا در دانشگاه تهران نگرش مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفت که به بهانه حفظ آرامش فضا را برای هر گونه فعالیت سیاسی ناهموار می‌کند. مسئولان امر به جای برخورد با اقدامات سیاسی فتنه‌گران تصمیم گرفتند صورت مسئله را پاک کرده و با اعمال محدودیت‌های روزافزون دانشگاه را از لحاظ سیاسی به وضعی کرخت و منفعل رهنمون شوند.
وی ادامه داد‌: محدودیت‌های اعمال شده نظیر محدود کردن مهمانان برنامه‌ها به اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران سخت‌گیری در اعطای مجوز به برنامه‌های سیاسی. صدور بخشنامه‌ ممنوعیت برنامه‌های سیاسی در دانشگاه‌ها». ادامه دارد و نمی‌خواهم همه را بخوانم. لذا می بینیم با اقدامات عادی و طبیعی تشکل‌های دانشجویی مخالفت می‌شود.
 
وزیر علوم در ادامه با اشاره به بیانیه بسیج دانشجویی در دوران مدیریت رئیس سابق دانشگاه تهران و اشاره به نکاتی نظیر محدود کردن برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و برگزاری مراسم‌های خارج از عرف گفت:‌ با توجه به این مسائل چرا یک سوال از مدیریت گذشته طرح نشده است.
وی ادامه داد:‌بنده بارها میهمان جلسات کمیسیون آموزش بوده‌ام و 9 بار تاکنون به خدمت دوستان آمده‌ام و سوالات سازنده‌ای نیز مطرح شده است اما آیا در مورد این موضوعاتی که مطرح شد تذکری داده شده است؟
وزیر علوم اضافه کرد: من تلاش کردم به کمک انتصاب شخصیتی مومن، جانباز و دارای تحصیلات همزمان حوزوی و دانشگاهی در جهت تحقق فرمایش مقام معظم رهبری گام بردارم.
وی ادامه داد:‌ کمک و مشارکت وزارت علوم در طرح راهیان نور که مورد قدردانی سردار علی فضلی قرار گرفت و همچنین فعالیت‌های قرآنی این وزارتخانه با هماهنگی کامل نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها قابل ملاحظه است.
فرجی‌دانا تأکید مداوم معاونت فرهنگی وزارت علوم در جدی گرفتن کرسی‌های آزاداندیشی را یکی دیگر از شاخصه‌های عملکرد وزارت علوم خواند و اضافه کرد:‌اما متأسفانه زمانی که حاشیه بر متن غلبه بکند این مسئله مورد غفلت نمایندگان قرار می‌‌گیرد.
وزیر علوم با اشاره به طرح مسئله مجوز گرفتن تشکل‌های آشوب‌طلب در دوره مدیریتش گفت: اعلام شد که 40 تشکل مجوز گرفته‌اند اما این تعداد 18 تشکل است که 9 مورد برای بسیج و دیگر تشکل‌هاست و بقیه نیز مسیرهای قانونی اعطای مجوز را طی کرده‌اند.
وی ادامه داد:‌هیأت‌های سه نفره‌ای که مجوز تشکل‌‌ها را صادر می‌کنند تنها 25 درصد عوض شده‌اند و 75 درصد همان ترکیب سابق را دارند.
فرجی‌دانا ادامه داد: چگونه ادعا می‌شود که ما ساختاری داریم که به تشکل‌های آشوب‌طلب مجوز می‌دهد آیا من با تعلقی که به انقلاب دارم چنین کاری انجام می‌دهم؟؛ 2500 دفتر بسیج دانشجویی و دیگر تشکل‌ها وجود دارد که سال گذشته 18 تشکل اضافه شده است.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به گزارش حراست وزارت علوم از فضای حاکم در دانشگاه‌ها در 5 سال گذشته به ارائه آمار دراین مورد پرداخت و افزود:‌ در مسئله اعتراض‌های دانشجویی از سال 88 تا پایان تیر 93 با توجه به اینکه سال 88 سال ویژه‌ای بوده اعتراض‌های دانشجویی که ایجاد اختلال کرده است 5 درصد بوده و در نیمه اول سال 93 این  میزان به 3 درصد رسیده است؛ آیا این نشان نمی‌دهد که فضای نشا در دانشگاه‌ها، این نهاد را به سمت جنجال نمی‌برد.
وی تصریح کرد: دانشجو جوان است و ممکن است خطا کند اما ما برخورد جذبی می‌کنیم نه دفعی و دانشجویی که در سن 23 سالگی با محرومیت سنگین انضباطی مواجه شود دیگر نمی‌تواند زندگی کند.
وزیر علوم اضافه کرد: نسبت تحرکات تنش زای تشکل‌های افراطی در سال 88، 43 درصد بوده و در سال 91، 19 درصد و در کل دولت یازدهم این میزان به 14 درصد رسیده است؛ با توجه به این آمار از این سیاه‌نمایی برای دولت و ملت چه چیزی حاصل می‌شود؟
فرجی‌دانا ادامه داد: تحرکات غیرقانونی در سال 88، 34 درصد بوده و در کل سال تحصیلی 92 و 93 ، 21 درصد شده است؛ این نشان می‌دهد دانشگاه‌ها در فضای آرامی هستند.
وزیر علوم تصریح کرد: آقای رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور که مسئول امنیت هستند در مصاحبه‌ای گفته‌اند که شهادت می‌دهم امروز آرام ترین فضا را در دانشگاه‌ها داریم؛ حال با توجه به این مطلب چرا می‌خواهیم القا کنیم که دانشگاه‌ها در برابر نظامند و چه سودی از این مطلب می‌بریم؟
 
وزیر علوم در ادامه سخنان خود اظهار داشت: فردی عنوان کرد که دانشگاه می‌تواند خطر باشد. این چه سخنی است؟ هر چیزی بالقوه می‌تواند خطر باشد اما دانشگاه‌ها قوت نظام و پشتیبانی آن هستند چرا القا کنیم که اینان ضد ما هستند و فضای امنیتی ایجاد کنیم تا آنان را کنترل کنیم.
 
فرجی‌دانا در ادامه بیان کرد که سالم‌ترین فضا با بیشترین نشاط در یک سال گذشته در دانشگاه‌ها وجود داشته است.
 
وی در ادامه با اشاره به سخنان توفیقی در تحصن مسجد دانشگاه تهران در فتنه 88 گفت: در کجای دین ما افشاگری وجود دارد؟ اساس دین ما از اخلاق است. من نمی‌دانم این افشاگری از کجای دین ما آمده است؟ آبروی کسی را بردن کجای دین ما است.
 
فرجی‌دانا تصریح کرد: البته در دانشگاه‌ها مواردی وجود دارد که به مسئولان توهین می‌شود اما متوسط این موارد در سال گذشته به 5 مورد رسیده است. ما می‌دانیم که دانشگاه‌ها مورد هجوم دشمنان هستند، ما از این موضوع غافل نمی‌شویم و ما با همراهی دانشجویان اجازه رسوخ ضد انقلاب را نباید بدهیم.
 
وزیر علوم در ادامه پیرامون آمار میزان حضور تشکل‌ها در اعتراض‌ها گفت: بیشترین فضای عملیاتی تشکل‌ها منتسب به اصولگرا 33 مورد بوده است که این مورد در خصوص تشکل‌های منتسب به اصلاح‌طلب 20 مورد بوده است. همچنین آنانی که ایده‌های خاص در مورد قومیت نیز دارند 7 مورد بوده است و این آمار مربوط به تشکل‌های صنفی 40 مورد بوده است که این نشان می‌دهد فضا برای دانشجویان اصولگرا بازتر است.
فرجی‌دانا پیرامون فعالیت نشریات دانشجویی خاطرنشان کرد: کل تعداد نشریات دانشجویی فعال 3هزار و 681 است که یک سوم آنان متعلق به بسیج است و از 3هزار و 595 نشریه تخلفاتی که نمایندگان نام بردند، نداشته است. همه ما می‌دانیم که نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی‌شوند. حال ما بیاییم نشریه‌ای که تا 100 شماره منتشر می‌شود را ملاک سیاه‌نمایی‌ها در عرصه دانشگاه قرار دهیم. این در حالی است که تنها 86 نشریه تخلف داشتند.
وزیر علوم اضافه کرد: مایه تأسف است که در طول این مدت نتوانستم آن شناخت از خود را برای نمایندگان ایجاد کنم. میدان دادن فرجی‌دانا به نشریات ضد دینی یک اتهام است و این موضوع برای من بسیار تلخ است.
وی تصریح کرد: من از همه می‌خواهم به فضای سیاه‌نمایی تن ندهند ما باید با همدلی جلو برویم در صحنه‌ علم و فناوری جهان اگر همه با هم همدل شویم و با سرعت آنان پیش برویم تازه فاصله ما حفظ خواهد شد پس ما باید در این راه همدلی خود را تقویت کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه استیضاح حق قانونی نمایندگان است تصریح کرد: ما باید در اینجا حضور پیدا کنیم و صحبت کنیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم اما امری که باید به آن توجه کنیم این است که برای رسیدگی به شعارهای خود نیازمند فضای همدلی هستیم.
وی با بیان اینکه به گفته امام خمینی(ره) وحدت کلمه رمز پیروزی است، تصریح کرد: این امر تنها یک حرف نیست بلکه اعتقاد راسخ امام(ره) بود و اکنون نیز باید پای این کلمه بایستیم و از آن حمایت کنیم.
فرجی دانا با استقبال از فرصتی که مجلس برای وی فراهم کرد اظهار داشت: من در اینجا اعلام می‌کنم که چه رأی بیاورم و چه رأی نیاورم از وجدانی راحت برخوردارم چرا که هیچ لحظه‌ای از امری فروگذار نکردم.
وزیر علوم، تحقیقات فناوری با قرائت بخشی از بیانیه‌های موجود در این زمینه خاطرنشان کرد: اعطای مجوز به نشریات باید براساس ضوابط صورت بگیرد و از مطالب دیگر برخلاف مبانی اسلامی پرهیز شود. از سویی بدیهی است که این امور مورد تأیید قرار گرفته است.
فرجی دانا تصریح کرد: برخی انتظار دارند با ترکه به دنبال افراد باشم در حالی که من باید سیستم را نسبت به این امور حساس کنم و این کار را انجام داده‌ام.
فرجی‌دانا با تشریح سابقه افراد به کار گرفته شده در دولت یازدهم تصریح کرد: درباره تغییرات روسای دانشگاه ها، اینجور مطرح شده است که برای اخلال در روند آموزشی و پژوهشی هیئت سه نفره اعزام کردیم. در حالی که چه طرفی می برد وزارت علوم از اینکه دانشگاه شلوغ شود؟ مگر من پاسخگو نیستم؟ دولت تغییر کرده تمامی دانشگاه ها مطالبه حداکثری داشتند که باید رئیس عوض شود. گفتیم حرفتان را شنیدیم و هیئت هایی را با مراتب علمی بسیار بالا اعزام کردیم. 50 درصدشان استاد و 32 درصد دانشیار و بقیه استادیار بودند.
وی ادامه داد: تجربه ریاست دانشگاه را 42 درصدشان داشتند. 22 درصد معاون دانشگاه بودند. 17.5 درصد رئیس دانشکده و بقیه هم از مسئولیت های ستادی برخوردار بودند. یک ساختار نظارتی در قانون پیش بینی شده است. دفترچه را در کمیسیون به نمایندگان نشان دادم.
وزیر علوم با بیان اینکه بر طبق برنامه‌های هیأت‌های سه نفر آنان باید ابتدا با رئیس دانشگاه، هیأت رئیسه دانشگاه، هیأت علمی و تشکل‌های قانونی را ملاقات می‌کردند خاطرنشان کرد: من این امر را قبول دارم که در چند دانشگاه به دلیل کثرت مطالبات، هیأت سه نفره وضعیت از دستشان خارج شده است و شما نیز از این امر مطلع هستید چرا که من در کمیسیون‌ها این موضوع را به تشریح عنوان کردم.
وزیر علوم با بیان اینکه بر طبق برنامه‌های هیأت‌های سه نفر آنان باید ابتدا با رئیس دانشگاه، هیأت رئیسه دانشگاه، هیأت علمی و تشکل‌های قانونی را ملاقات می‌کردند خاطرنشان کرد: من این امر را قبول دارم که در چند دانشگاه به دلیل کثرت مطالبات، هیأت سه نفره وضعیت از دستشان خارج شده است و شما نیز از این امر مطلع هستید چرا که من در کمیسیون‌ها این موضوع را به تشریح عنوان کردم.
فرجی‌دانا با اشاره به اینکه گفتند فردی برای زمینه‌سازی به هیات‌ها اعزام شده است اظهار کرد: آقای باهنر نایب‌رئیس مجلس پرسیدند چه کسی این مطلب را عنوان کرده است و منبع این مکالمه کجاست؟
وی ادامه داد: این صرفا نتیجه اظهارنظر فردی مخرب است که می‌خواهد وجهه کار هیات را خراب کند؛ اینها به نفع کیست؟
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری این نکته که هیات‌ها فقط برای تعویض روسا نرفته‌اند، گفت: ما تنها دولتی هستیم که رسما اعلام کردیم فقط به موجب اقتضائات دیگری روسای دانشگاه‌ها را پیش از اتمام تاریخ حکمشان تغییر می‌دهیم والا به اتمام این تاریخ پایبندیم.
وی در مقایسه‌ای میان زمان تصدی خود با زمان مشابه در دولت قبل بیان کرد: در 10 ماه اول دولت قبل 44 رئیس دانشگاه یعنی معادل بیش از 60 درصد تغییرات داشته‌ایم اما در این دولت این میزان در زمان مشابه 58 درصد است.
فرجی‌دانا با انتقاد از ترویج این مطلب که اصولگرایان در دولت کنونی در دانشگاه‌ها جایی ندارند گفت: یکی از نمایندگان محترم که استیضاح را نیز امضا کرده است خود به من می‌گفت که شما آرامش را در دانشگاه حوزه انتخابی من برقرار کن زیراکه در آن دانشگاه درگیری وجود داشت و فردی غیربومی بر ریاست دانشگاه قرار گرفته بود.
وی با تاکید بر اینکه مشورت‌ها با افراد حاضر در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد تصریح کرد: بعضی نمایندگان موافق استیضاح از هر اقلیتی کسب اطلاعات می‌کنند اما به افراد و منابع معتبر مراجعه نمی‌کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آیین‌نامه انتساب روسای دانشگاه‌ها گفت: طبق آیین‌نامه وزیر گزینه پیشنهادی خود را معرفی کرده و شورای عالی او را تایید می‌کند و 6 ماه هم می‌توان سرپرست برای دانشگاه تعیین کرد.
وی افزود: به ما گفتند انتخاب رئیس از طریق انتخابات نباشد ما هم گفتیم چشم، سمعا و طاعتا اما انتخاب رئیس که اصلا بدون گزینه و بدون اعلام نتیجه صورت نمی‌گیرد.
فرجی‌دانا گفت: ما از اعضای هیات علمی خواستیم خودشان گزینه‌های خودشان را در کاغذ نوشته و به ما ارائه دهند و هیچ‌کس حتی آنهایی که آرا را جمع‌آوری کردند از رای اعضای هیات‌های علمی خبر نداشتند.
 
فرجی دانا با بیان اینکه رأی و نظر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ما حجت است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در مواردی به ما گفتند فلانی باید عوض شود و یا به وی رأی ندادند، ما هم عمل کردیم و برای آن جایگزین گذاشتیم.
وی ادامه داد: در برخی دانشگاه‌های مشهور رئیس را مستقیماً به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردیم و تا آنجایی که توانستیم با آنها همکاری داشتیم.
فرجی‌دانا افزود: چرا برخی‌ها می‌گویند با شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالف هستیم و مخالفت می‌کنیم.
وزیر علوم تصریح کرد: تعامل، همکاری و تبعیت از شورای عالی انقلاب فرهنگی جزو مرام ما بوده و شایعاتی که در رابطه با اختلاف ما با این شورا گفته می‌شود وجود ندارد.
فرجی‌دانا اظهار داشت: 16 مورد از کسانی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرده‌ایم رأی گرفته‌اند، 14 نفر هم در آستانه گرفتن رأی هستند که به خاطر تعطیلی تابستان معطل شده است، هیچ مخالفتی با شورای عالی انقلاب نداریم و نمی‌کنیم و نخواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر سرپرستی برای دانشگاه‌ها مشخص شده به خاطر این است که قبل از اینکه حکم بگیرد محکی بخورد، زمان زیادی از سرپرستی تا ریاست نبوده است، البته جدولی دارم که نشان می‌دهد منتسبان کی حکم سرپرستی گرفتند و کی رئیس شدند.
فرجی دانا اظهار داشت: 7 مورد از این افراد زیر شش ماه به عنوان سرپرست فعالیت کردند. دانشگاهی است که در گذشته ماه‌های طولانی سرپرست در آن وجود داشته است ولی هیچ‌کس از نمایندگان به آن اعتراض نکرده‌ و سؤالی از وزیر وقت نداشتند ولی برای ما اگر شش ماه به شش ماه و یک روز افزایش پیدا کند می‌گویند به اسلام صدمه زده‌اند.
فرجی دانا در رابطه با انتصاب معاونین وزارت علوم وابسته به جریان فتنه گفت: 7 معاون به همراه مدیران مرکزی در این وزارت فعالیت می‌کنند که دو تا از آنها از دوره قبل باقی مانده‌اند و من برای سه معاون حکم زده‌ام که یکی از این معاونان معاون فرهنگی است که شخصی که برای این معاونت درنظر گرفته شده برای همه معرفی شده است.
وی خاطرنشان کرد: من در گذشته‌ام هم گفته‌ام که اگر وزارت اطلاعات به من بگوید هرکدام از کسانی که منصوب شده‌اند مشکل داشته و در جریان فتنه بوده‌اند همین الان آنها را کنار می‌گذارم.
فرجی‌دانا اظهار داشت: من برای اینکه دغدغه نمایندگان رفع شود به وزیر اطلاعات نامه نوشتم و خواستم که اگر کسی از منتسبان من مشکل دارند اعلام کنند تا من برای کنار گذاشتن آنها اقدام کنم.
 
فرجی‌دانا ادامه داد: روز سه‌شنبه بعد از پایان ماه مبارک رمضان جلسه جمع‌بندی با نمایندگان مجلس برگزار شد و من آنجا گفتم که پاسخ استعلام‌ها دارد می‌رسد؛ مثل اینکه خبر ناخوشایندی داده باشم و برخی خوشحال می‌شوند که خبر رد صلاحیت فرد را بشنوند اما من خوشحال نمی‌شوم چون به ولایت‌مداری این افراد و دغدغه آنها اعتقاد داشته و به آن شهادت می‌دهم.
وی ادامه داد: در همان جلسه به دوستان گفتم پاسخ سه مورد از استعلام‌ها آمده است؛ نمایندگان باید توجه کنند که ما دو طرف یک میز نیستیم بلکه در یک طرف آن قرار داریم.
وزیر علوم اضافه کرد: این شایعه‌ای که تا فضای دانشجویی رفت غیر از این نیست که سیاسیون آن را اشاعه داده‌اند؛ ما مسافرتی به خوزستان داشتیم آن هم زمانی که هنوز هیچ رئیس دانشگاهی را عوض نکرده بودیم، وقتی برگشتیم بیانیه تشکل‌های بسیج خوزستان علیه وزارت علوم منتشر شد.
فرجی‌دانا ادامه داد: من به آقای زاکانی گفتم اگر دوستان مطلع هستند که از رؤسای فعلی دانشگاه‌ها که با تغییر دولت فضایی پیدا کرده و رفتار دیگری از خود نشان می‌دهند به من بگویند تا من برخورد کنم.
وزیر علوم تصریح کرد: چرا باید به همه تشکل‌هایی که دغدغه نظام را دارند القاء شود که وزارت علوم را جمعی فتنه‌گر می‌چرخانند.
وی اضافه کرد: موضوعی که همیشه برای من مهم بوده و در مسئولیت‌ها مشی عملکردی من است این بوده که این انقلاب ساده و بدون هزینه به دست ما نرسیده و مصلحت نظام بر هر چیزی مقدم است.
وزیرعلوم با دفاع از مدیران منسوخ شده خود افزود: این عزیزان عمر خود را صرف حفظ انقلاب و دفاع از ولایت کردند و این موضوع برای من اثبات شده است.
وی ادامه داد: من این افراد را با اصرار وادار به پذیرش مسئولیت‌های ستادی کردم و بعد از استعلام مشخص شد که آنها فتنه‌گر نیستند.
وزیر علوم ادامه داد: اگر ببینم که انتصاب آنها موجب شکاف بین مجلس و دولت می‌شود با طیب‌خاطر حاضر به پذیرش هر حکمی خواهم بود.
وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم آقای لاریجانی در این قضیه حاکم باشد، اظهار داشت: پاسخ استعلام‌ها نیز در اختیار وی است و اگر من در این منصب ماندم هرچه ایشان گفتند در این مورد می‌پذیرم.
وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: یکی از محورهایی که باعث بحث شده  دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا بود که برای شرکت در کنکور گزینشی وجود دارد که سال‌های سال است این امر وجود دارد و به سال 63 و 64 برمی‌گردد؛ هیأت مرکزی گزینش دانشجو را می‌پذیرد و مطمئنا قانونگذار این وظیفه را داشته است که برای همه موارد و برای همه آحاد ملت این امر وجود دارد.
وی با بیان اینکه این هیأت سال‌هاست تغییری نکره، خاطرنشان کرد: این هیأت عوض نشده و در این هیأت فردی وجود دارد که 22 سال است در این ترکیب باقی مانده و آنها افراد متدینی هستند که آخرت خود را به دنیای دیگران نمی‌فروشند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پس از استقرار دولت 389 درخواست رسید،‌ اظهار داشت:‌ سه کلیدواژه در دستور کار این هیأت وجود دارد که اگر بر طبق مصوبه سال 64 اگر وزارت اطلاعات وابستگی کسی را با گروه‌‌های الحادی اعلام کند پس از اعلام مراتب وابستگی به این گروه‌ها تأیید شود این امر بررسی می‌شود که این موارد شامل سه کلید واژه است ابتدا آن که چه کسانی محرومند و چه کسانی با دادن تعهد می‌‌توانند در دانشگاه مشغول شوند که اگر فرد در زمره معتادین باشد در دسته محرومین قرار می‌گیرد و بند سوم آن بر این امر تأکید دارد که معاندین با نظام نه معترضین باید برخورد شود.
 
فرجی‌دانا با اشاره به موارد استعلام شده از وزارت اطلاعات گفت: من کپی پاسخ وزارت اطلاعات را به رئیس مجلس شورای اسلامی می‌دهم که در آن خطاب به من در مورد دانشجویانی که به تحصیل بازگشته‌اند نوشته است در صورتی که مصادیق بندهای سه‌گانه نباشند و چیزی در این مورد اعلام نشده باشد، به معنای بی‌اشکال بودن ادامه تحصیل است.
 
وی از یکی از مواد مخالفت با خود در مورد اینکه هیچ گامی برای برطرف کردن دغدغه‌های موافقان استیضاح برنداشته است، اظهار کرد: ما همه این مسیر را برای چه رفته‌ایم مر قانون برای ما معیار عمل است من از شما رای اعتماد گرفتم که به قانون عمل کنم پس مشی مجلس نیز حمایت از قانون است آیا شما می‌پذیرید که من خلاف قانون عمل کنم؟
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز امیدواری نسبت به خروج دانشجویان ستاره‌دار برای همیشه از دستور گفت: این موضوع برای مردم دغدغه ایجاد می‌کند و ما نیز در ذیل یک نظام قانونی زندگی می‌کنیم.
 
وی در مورد اینکه چرا هیات‌هایی که رای‌شان تغییر نکرده‌اند با همان ترکیب قبلی فعالیت می‌کنند گفت: آیا من باید پاسخگوی عملکرد وزیر سابق باشم؟ جوانان مردم 2 سال پشت کنکور ماندند چرا شما نمایندگان در دوره قبل از وزیر در این‌باره سوال نکردید؟
 
فرجی‌دانا از مشغولیت مداوم محققان و هیات‌های گزینش برای جمع آوری اطلاعات خبر داد و افزود: نمایندگان محترم فرمودند نمی‌گذارند ما پرونده‌ها را ببینیم در حالی که ما گفتیم هر کس که می‌خواهد بیاید و پرونده‌ها را ببیند در حالی که نمایندگان صرفا شأن نظارتی دارند.
 
وی هدف خود از در اختیار نمایندگان قرار دادن پرونده‌ها را حل سوءتفاهم‌ها برشمرد و تاکید کرد: اگر به قانون عمل شود آخرت با فلاح و رستگاری ما تامین می‌شود.
وی گفت: ما روسای دانشگاهی داشته‌ایم که به خاطر اجرا نکردن حکم دیوان حکم انفصال گرفته‌اند برای من افتخار نیست که بگویم حکم دیوان را اجرا نمی‌کنیم.
فرجی دانا افزود: وقتی حکمی داده شده و نهایی می‌شود همراه این حکم به رئیس دانشگاه هشدار می‌دهند که اگر این حکم را انجام ندهد مجازات خواهد شد پس مجبور است این حکم را اجرا کند./آ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما