۰
plusresetminus
روحانی نیامد/فرجی‌دانا دشمنان انقلاب را شاد کرد/وزیر علوم بجای اینکه مدیریت کند، مدیریت شد/ترویج فرق وهابیت و بهائیت در دانشگاه‌ها/چرا شبک
به گزارش بلاغ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای شرکت در جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.
روحانی صبح امروز در ادامه سفرهای استانی، به استان اردبیل سفر می‌کند، به همین دلیل معاون اول دولت برای دفاع از عملکرد یکساله فرجی‌دانا در وزارت علوم به مجلس آمده است.
سیف رییس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، مجمدجواد ظریف وزیر خارجه، گودرزی وزیر ورزش، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، ابراهیم خدایی و فرجی‌ دانا وزیر علوم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کردند.
علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، رحمانی فضلی وزیر کشور و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در مجلس حضور دارند.
علیرضا زاکانی(موافق استیضاح): راهی به جز استیضاح نیافتیم
علیرضا زاکانی، به عنوان اولین موافق استیضاح رضا فرجی دانا در سخنانی با اشاره به سنت ابتلا و آزمون الهی برای سنجش راست‌گویی بندگان خدا گفت: امروز این سنت شامل حال ما در مجلس شده است.
وی با ابراز تاسف از اینکه در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نمانده است، گفت: با این استیضاح سعی داریم مانع ایرادات اساسی در دولت و آسیب‌هایی که به ایران عزیز وارد می‌شود را بگیریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اولویت اول امروز کشور را بحث فرهنگ دانست و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول جهت‌دهی علمی کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی است و امروز برای رهایی از مشکلات باید کمر همت بست تا از موانع عبور کرده و به اهداف بالفعل و بالقوه خود برسیم.
وی اهمیت این موضوع را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ویژگی‌های دوچندان دانست و گفت: نمایندگان محترم دولت و مجلس! امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود که منافع فرقه‌ای و جناحی را در اولویت قرار می‌دهیم یا منافع ملت را.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاح‌کنندگان عمدتا از حامیان فرجی‌دانا در روز رای اعتماد به وی بودند، اظهار کرد: آنان امروز راهی بجز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند.
علیرضا زاکانی با بیان اینکه علت اصلی طرح استیضاح قانون‌شکنی، التهاب‌آفرینی و فعال کردن همه گروه‌های فرقه‌ای و قومی و گروه‌گرا در دانشگاه به جای انسان‌سازی در این نهاد مهم است.
وی با بیان اینکه برای نمونه به چند مورد اشاره می‌کنم افزود: بکارگیری برخی مسئولان وزارتخانه بدون رعایت آیین‌نامه حراست‌ها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام نظر وزارت اطلاعات در جهت انتصاب مدیران وزارتخانه‌ها بود؛ ممکن است آقای وزیر با استعلامی که اخیراً درباره برخی مدیران از وزارت اطلاعات گرفته‌اند خود را تابع قانون نشان دهند اما سوال این است که چرا پس از یک سال و چرا بعد از طرح مسئله استیضاح اقدام به این کار کرده‌اند؟
زاکانی ادامه داد: بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه‌ها دلیل دیگری برای استیضاح علوم است؛ وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم طی نامه‌ای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند این نامه نیز هم‌اکنون پیش چشم نمایندگان قرار دارد.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر علوم و وزیر اطلاعات برگزار شد آقای فرجی‌دانا تصریح کرد که دانشگاه آزاد به ما جوابگو نیست و رویه و روش جدایی را پیش می‌گیرد.
وی اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی اعلام شده از سوی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم بلکه سوالمان این بود که چرا بدون استعلام از وزارت اطلاعات این افراد جذب شده‌اند. آن هم کسانی که در آن زمان، صلاحیت انتصاب در این سمت را نداشتند.
زاکانی با بیان اینکه منطق ما حکومتداری درست و با ضابطه است نه حکومتداری سلیقه‌ای تاکید کرد: وزیر علوم به نامه وزیر اطلاعات عمل نکرد.
نماینده مردم تهران اعتراض دیگر استیضاح‌کنندگان را به موضوع هیات‌های جذب اساتید و انتخاب روسای دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: علی‌رغم اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگی این رویه غلط ادامه پیدا کرد؛ طبق آیین‌نامه روسای دانشگاه‌ها با معرفی وزیر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود اما آقای فرجی‌دانا به بهانه کسب نظر اساتید هیات‌های سه نفره‌ای را به دانشگاه‌ها فرستاد که منشأ التهاب‌آفرینی و اختلاف به این دانشگاه‌ها شدند و بعضا با انتخاب‌های سلیقه‌ای التهاب‌آفرینی کردند.
زاکانی ادامه داد: با تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر تغییر رویه پیش‌گرفته شده در انتخاب روسای دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم آقای فرجی‌دانا بدون توجه به نظر شورا کار خود را انجام دادند.
زاکانی با اشاره به رویه هیأت‌های جذب تصریح کرد: این امر مورد اعتراض اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت زیرا که اولا نظرخواهی از اساتید درست است اما شیوه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشتباه است و موجب التهاب‌آوری در دانشگاه‌ها می‌شود و نباید به گروه‌های فرصت‌طلب فرصت دهیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شباهت فعالیت‌های وزارت علوم دولت یازدهم با فعالیت‌های صورت گرفته در اواخر دهه 70 و 80 تصریح کرد: آقای فرجی‌دانا باید در برابر نشریاتی که درخواست تجزیه ایران را دارند و یا با دعوت از آشوب بی‌اخلاقی را رواج می‌دهند جواب دهند که آیا این نشریات دانشجویی است، چرا که در این نشریات مبانی انقلاب اسلامی و وحدت ایران زیر سوال رفته است.
زاکانی با اشاره به رویه غلط حاکم بر وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اصلاح رویه غلط حاکم بر وزارتخانه یکی از دلایلی بوده است که موجب اعتراض نمایندگان مجلس شده است و باید نسبت به این امر توجه شود.
زاکانی ادامه داد: دارا بودن مشکلات اخلاقی برخی اساتید یکی از دلایل استیضاح‌کنندگان بود، به یاد دارم اساتید و دانشجویان یکی از دانشگاه‌ها به من مراجعه کردند و با ارائه ظومارهای متعدد به بیان تلخ خودکشی 3 نفر از دانشجویان به واسطه جنایت‌های یکی از به اصطلاح اساتید بودند. این استاد بی‌اخلاق از دانشگاه اخراج شده بود ولی در دوره فرجی‌دانا به دانشگاه دعوت و به دانشگاه دستور داده شده بود برای ایشان کلاس گذاشته شود.
وی افزود: با اعتراض و سوال بنده جناب فرجی‌دانا دستور دادند تا درس ایشان لغو گردد ولی ایشان با حضور در دانشگاه و تهدید دانشجویان مسیر گذشته‌اش را ادامه می‌داد. مجدد بنده اعتراض کردم این اعتراض سبب شد از ورود ایشان به دانشگاه جلوگیری کنند اما همچنان اتاق ایشان پابرجاست و ایشان از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: این اعتراض ما بود ولی دغدغه وزارتخانه برای اصلاح دانشگاه چیست؟ اساتید اخراجی برگشتند تا بلای جان فرزندان دانشجوی ما شوند و چون مثلا ما متوجه نشده‌ایم و اعتراض نکرده‌ایم الان این افراد در دانشگاه‌ها وجود دارند و اسناد آن دست بنده است.
زاکانی افزود: این اسنادی است که همین افراد به واسطه مسائل اخلاقی و یا سایر مسائل اخراج شدند اما مجددا به دانشگاه بازگشتند و آن یک نفر را چون اعتراض کردیم اخراج کردند. لذا اشکال ما به این رویه است که وزارت علوم دغدغه اصلاح در دانشگاه‌ها را ندارد.
وی ادامه داد: دلایل وزارت علوم آرای دیوان عدالت اداری است اما با توجه به اشکالات شکلی دیوان عدالت اداری که اظهار برای ارجاع پرونده به هیات‌های رسیدگی به تخلفات هم‌عرض و یا بررسی پرونده در هیات‌های جذب بود متاسفانه این افراد مجددا با ابلاغ وزارت علوم بدون طی کردن نکات بیان شده در دیوان عدالت اداری به دانشگاه‌ها برگشتند.
نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: اعتراض دیگر ما در رویه وزارت علوم به کارگیری عناصر آشوبگر و فتنه‌گر بود. وزیر محترم در جلسات مکررا اعلام داشته که هیچ فتنه‌گری را در دانشگاه‌ها به کار نگرفته است و از ما می‌خواستند که نام افراد را ببریم.
وی افزود: صحبت نمایندگان مجلس این بود که همین سیاست‌ها را که در جلسات می‌گویید اعلام کنید و همچنین فتنه‌گر از نظر نمایندگان کسی بود که بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در 29 خرداد 88 در آشوبگری شرکت و یا دعوت به آشوبگری کرده باشد اما وزیر محترم از اعلام این سیاست خودداری کرد تا جایی که الان در وزارت و برخی دانشگاه‌ها کسانی مسئولیت مستقیم و یا غیرمستقیم گرفته‌اند که از عناصر آشوبگر و فتنه‌گر هستند.
زاکانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دغدغه دیگر ما انسداد در تولید علم و کند شدن روند آموزش و پژوهش بود که مستقیما در آینده درخشان ایران و حرکت در مسیر تمدن ایران اسلامی تاثقیرگذار بود و امروز نیز پایه‌های اقتصاد مقاومتی را لرزاند و با ایجاد زمینه التهاب، رکود و قهقرای علمی را سبب خواهیم شد.
وی خاطرنشان کرد: مخالفت ما با کارهای غیرقانونی، غیراخلاقی، سبک، مجرمانه و سیاسی‌کاری مثل بورس بود. بحمدالله بنده و دوستانم هیچ بهره‌ای از رویه قانونی بورس نداشتیم و نداریم. البته بخش زیادی از وزرای محترم، معاونین ایشان و ریاست محترم جمهور از این موهبت و مرجع قانونی بهره برده‌اند که بهره‌ای مطلوب است لذا بورس شدن شیوه قانونی است.
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اما اشکال ما این بود که شورای عالی بورس در دوره گذشته با تمهیدات قانونی عده‌ای را بورس کرده است و اینها بورس هستند و وزارت علوم حق معلق کردن 3500 نفر از نخبگان کشور را ندارد و یا ایجاد تشویش برای آنها جایز نیست.
زاکانی ادامه داد: البته احتمال خلاف هست ولی باید کمیته‌ای تشکیل دهند و با رسیدگی به تخلفات با آنها برخورد شود و مجلس هم از آنها حمایت خواهد کرد اما معاونین و مسئولین وزارت علوم با بی‌تدبیری آبروی نخبگان کشور را بردند و حتی رسانه‌های وابسته با تبانی با برخی مسئولان وزارت علوم اسامی این عزیزان را رسانه‌ای کردند.
زاکانی اظهار داشت: در منطق آقایان آبروی مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان محفوظ باید باشد اما آبروی نخبگان و فرهیختگان کشور ارزشی ندارد ما با این رفتارهای خلاف قانون مخالفیم.
زاکانی با اشاره به لجاجت وزیر و تشدید مشکلات در این وزارتخانه و با بیان اینکه رفتارهای مجلس در استیضاح وزیر علوم کاملا قانونی و خیرخواهانه بوده، گفت: از یک هفته بعد از رای اعتماد حداد عادل و ابوترابی‌ جهت اصلاح مسیر با وزیر علوم جلساتی گذاشتند و اصلاح روند را خواستار شدند. در جلسات کمیسیون آموزش نکات مهم و ضروری به وزیر گوشزد شد. نسبت به جذب افراد بی صلاحیت در دانشگاه‌ها جلساتی تشکیل شد و رئیس مجلس به وزیر دو هفته فرصت داد تا رویه خود را اصلاح کند.این‌ها نشان‌گر این است که در یک روال قانونی استیضاح انجام شده است.
وی به مجلس کارت زرد مجلس به وزیر علو اشاره کرد و افزود: جلسات متعددی با حضور روحانی، فرجی‌دانا، رئیس مجلس، رئیس کمیسیون آموزش و رئیس فراکسیون‌های مجلس برای اصلاح روند غلط در وزارت علوم گذاشته شد. یک ماه به فرجی‌دانا فرصت داده شد ولی هیچ کدام از کارهای وی امیدارکننده نبود و ما مجبور به استیضاح شدیم.
وی با اشاره به اظهارات رسانه‌های طرفدار دولت در روزهای اخیر افزود: برخی‌ها تهمت سیاسی بودن را به مجلس زدند و تهدید به استمرار مسیر طی شده تاکنون را کردند. در رابطه با بورس‌ها خواستند نمایندگان را تحت فشار قرار دهند.
زاکانی ادامه داد: من چندین سال است که به عنوان نماینده مجلس هستم ولی در هیچ استیضاحی نمایندگان مانند این استیضاح تحت فشار نبودند.
وی اظهار داشت: در رابطه با استیضاح، خیلی‌ها زنگ زدند و وعده‌هایی دادند جوسازی و توهین کردند مسخره کردند و در نهایت وزیر ما را متهم به سهم‌خواهی کرد. در ماه رمضان فرجی‌دانا گفت اگر من هم به نمایندگان مجلس دانشگاه می‌دادم، رشته می‌دادم و... نمایندگان با من کاری نداشتند. مگر کار نمایندگان غیر از خیرخواهی برای نظام چیز دیگری است.
وی در ادامه افزود:‌ اخیرا شاهد حمایت رسانه‌های خارجی و بیگانه از روندی که در وزارت علوم در حال انجام است هستیم این کار باعث آزار شده است.
زاکانی گفت: ‌آیا وزیر نباید تامل کند که چطور دشمنان انقلاب را شاد کرده و مسیر اشتباه را در پیش گرفته است.
فراکسیون روحانیت مجلس: ادامه همکاری با وزیر علوم را به مصحلت نمی‌دانیم
به دنبال درخواست استیضاح وزیر علوم از سوی 51 نفر از نمایندگان، فراکسیون روحانیت مجلس بیانیه‌ای را در همین راستا منتشر کرد که متن این بیانیه به شرح زیر است:
با شروع کار دولت یازدهم و رأی اعتماد به آقای دکتر فرجی‌دانا،‌برای تصدی وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری، با بکارگیری برخی از فعالان در جریان فتنه و منحرفین در مسئولیت‌های مهم و تغییرات وسیع و بکارگیری آنها در سطح گسترده وزارتخانه و دانشگاه‌های کشور به گونه‌ای که شرایط التهاب آفرین و پر تنش دانشگاه‌ها را در سال‌های 78 و 88 تداعی کرد،‌بحث استیضاح ایشان مطرح شد.
پس از اعلان وصول استیضاح، ریاست محترم مجلس آقای دکتر لاریجانی،‌آقای دکتر حداد عادل و نیز شورای منتخب استیضاح‌کنندگان، برای برطرف کردن مشکلات موجود،‌جلسات متعددی را تشکیل دادند، ولی متأسفانه همکاری مطلوبی از جانب ایشان حاصل نگشت،‌لذا، اکثریت قاطع فراکسیون روحانیت برای دستیابی به پاسخ شایسته به ندای مراجع عظام تقلید،‌عالمان، فضلاء، دانشگاهیان و عموم ملت شریف و انقلابی ایرانی اسلامی، ادامه مسئولیت آقای دکتر فرجی‌دانا را به مصلحت نمی‌بیند.
موسی غضنفرآبادی(موافق استیضاح): فرجی ‌دانا افراد رد صلاحیت شده را با لجبازی و ناتوانی انتصاب کرد/ آقای وزیر! به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید
حجت‌الاسلام موسی غضنفر آبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم، با اشاره به تخلفات قانونی فرچی دانا در پست خود گفت: اهمیت و حساسیت دانشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست، دانشگاه‌ها محور تمام پیشرفت‌های اقتصادی، فرهنگی وا خلاقی هستند که اگر فضای دانشگاه فضای آرامش، علم، تحقیق و اندیشیدن نباشد اقتصاد، فرهنگ، پیشرفت، منطق و سیاست هم نداریم.
وی افزود: با دلایلی که آنها را بررسی کرده‌ام متن استیضاح را امضا کردم و به دنبال این بودم که پس از بررسی‌های مجددم اگر دلایل را قابل اعتنا ندیدم امضا را پس بگیرم ولی امروز با بررسی‌هایی که انجام دادم اعتمادم به وزیری که به وی رای داده بودم سلب شد.
غضنفر آبادی گفت: به عنوان یک قاضی، یک طلبه و یک حقوقدان با لحاظ دو سوگند در رعایت قضاوت و نمایندگی در دفاع از حقوق مردم اعلام می‌کنم که و الله اظهارات و مواضعم از روی علم و آگاهی و مسئولیت شرعی و دینی است و نه سیاسی و جناحی و باندی، آن گونه که به غلط فضای رسانه اظهار داشته است.
نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فرجی دانا را همانگونه که رئیس‌جمهور بیان داشته است انسانی متدین، محترم و دانشمند می‌دانم و باور عمیق قلبی به این قضیه دارم ولی وظیفه‌ام است که دولت را همراهی و کمک کنم و با توجه به مطالب گفته شده از سوی نمایندگان و دلایلی که ارائه می‌کنم باید بگویم آقای وزیر نمی‌گویم که شما نخواستید فضای دانشگاه آشفته سیاسی شود ولی یقین دارم که نتوانستید مدیریت کنید تا این اتفاق نیفتد و حتی روز به روز بیشتر نشود.
وی افزود: آقای وزیر شما به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید به طوری که برخی می‌گویند با رفتن وزیر علوم هم تغییری در روند حرکت وی به وجود نمی‌آید.
غضنفر آبادی اظهار داشت: وزیر علوم بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصابات را انجام داده است، با لجبازی و ناتوانی دو نفر که رد صلاحیت شدند و در فتنه هم حضور داشتند برکنار نکرده است، سیزده آبان ماه سال 93 نامه رد صلاحیت یکی از این افراد صادر شده است.
وی با اشاره به دلایل دیگر استیضاح وزیر علوم گفت: براساس قانون یک سرپرست دانشگاه نمی‌تواند بیش از 6 ماه سرپرست باشد ولی در حال حاضر چندین سرپرست بیش از 6 ماه در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.
شما 147 نفر از رد صلاحیت‌شدگان را در مقطع ارشد و 23 نفر دیگر را در مقطع دکتری پذیرفتید؛ از شما نقل شده است که اینها در زمان سرپرستی آقای دکتر توفیقی بوده است. سوال ما این است که نسبت شما با آقای توفیقی چیست؟ آیا در اعتراض به عملکرد او برخوردی با ایشان داشتید؟
غضنفرآبادی ادامه داد: چرا در طول مدت 9 ماه تصدی مسئولیت خود علیرغم استعلامی که وزارت اطلاعات به شما داد نسبت به اینها اقدامی نکردید؟‌
وی با اشاره به اینکه در میان رد صلاحیت‌شدگان کسانی هستند که سابقه هواداری از گروه تروریستی، چپ و تجزیه‌طلبی و نیز برخی که اهانت به مقدسات داشتند، وجود دارد، گفت: چرا عناصر فتنه را به دانشگاه راه دادید؟ اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد ممنوع‌التصویر بودن آنها نبود امروز فیلم این اشخاص را پخش می‌کردید؟
نماینده مردم بم در چهارمین محور موافقت خود با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما بازی دموکراسی هدایت شده‌ای را با اعزام هیأت‌های منتخب خود به دانشگاه‌ها انجام دادید؛ چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق قانونی خود محروم کردید؟
وی ادامه داد: شما اعضای این شورا را مقابل دانشگاهیان قرار دادید که اگر مطابق نظر شما رای دهند خلاف منویات و قانون عمل کرده باشند و اگر طبق قانون به گزینه‌های شما رای نداده‌اند مشروعیت‌شان در چشم دانشگاهیان مخدوش شود.
غضنفر‌آبادی در محور پنچم سخنان خود گفت: شما یکی از فتنه‌گران را که شورایعالی انقلاب فرهنگی به وی رای نداد با لجاجت حفظ کردید؛ مگر آقای رئیس‌جمهور به شما نگفتند که دو نفر دیگر را نمی‌خواهد نگه دارید چرا او را عوض نکردید؟
وی تصریح کرد: یادتان بیاید که آقای حدادعادل به شما گفت ما با آقای هاشمی - وزیر بهداشت - به تازگی آشنا شده‌اید اما شما را از قدیم می‌شناسیم چرا هر کس را آقای هاشمی معرفی می‌کند رای می‌آورد اما هر که شما معرفی می‌کنید رای نمی‌آورد.
نماینده مردم بم در مجلس با اشاره به تلاش‌های فراوان رئیس‌مجلس شورای اسلامی برای ممانعت از رسیدن کار به استیضاح گفت: آقای فرجی‌دانا امروز بیکاری خانواده‌ها را افسرده کرده آیا ارزش دارد دانشگاه به باشگاه احزاب تبدیل شود؟ آقای حدادعادل به قدری در زمان رای اعتماد از شما تعریف کرد که ما شیفته شما شدیم.
نماینده مردم بم ادامه داد:‌آقای وزیر شما قول دادید که آرامش فضای دانشگاه را حفظ کنید ولی در مقابل چکار کردید که وزیر ضدانقلاب خارج نشین دولت اصلاحات، یکی از سران فتنه و بی‌بی‌سی فارسی و دیگر رسانه‌های معاند از شما حمایت می‌‌کنند.
وی ادامه داد: ‌مشکل برخی از سیاسیون ما این است که مرز خود را با داخل و ضدانقلاب خارج مشخص نکرده‌اند.
غضنفر آبادی تصریح کرد: آقای وزیر ما نگرانی و دغدغه رسانه‌های ضدانقلاب برای ماندن شما در این سمت را درک کردیم ولی شما چرا واکنش نشان نداده و از حمایت آنها اعراض نکردید؛ همین یک مورد برای عدم صلاحیت شما کافی نیست؟
وی اضافه کرد: شما باید در مقابل پروردگار و خانواده شهدا پاسخگو باشید. آنجا دیگر جوسازی رسانه‌ها و ابزار تطمیع وجود ندارد که به کمک شما بیاید.
نایب‌رئیس کمیسیون قضائی مجلس با بیان اینکه اگر فتنه را درک کرده‌اید پس چرا افراد فتنه‌‌گر را بر سر کار آورده‌اید،‌اظهار داشت: شما مجلس و تیزبینی آن را باور نکردید در حالی که این مجلس هنوز غیرت دینی دارد و رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس هنوز در اینجا حضور دارند.
وی تصریح کرد: مطمئن باشید از درون مجلس نهم مجلس ششم دیگری بیرون نخواهد آمد.
غضنفرآبادی در پایان تصریح کرد: آقای فرجی دانا شما اولین کسی بودید که چرخ‌های اعتدال دولت یازدهم را از مسیر خارج کردید و دیگر صلاح نیست که در این سمت قرار بگیرید.
نقوی‌ حسینی(موافق استیضاح): دانشگاه‌ها دارند آبستن فتنه جدید می‌شوند
سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه روابط مجلس و دولت تا به حال روابط بسیار خوبی بوده است، گفت: شاید بتوان گفت دولت یازدهم و مجلس نهم یکی از باتعامل‌ترین دولت‌ها و مجلس‌ها بودند.
وی به رای قاطع مجلس به لایحه وزیر اقتصاد و برخی وزرا اشاره کرد و گفت: نباید در بوق روابط تیره مجلس و دولت دمید.
حسینی ادامه داد: این همه توهین، تهدید و تهمت به استیضاح‌کنندگان برای چیست؟ استیضاح کنندگان مگر چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟ مگر چه اتفاقی افتاده است که نمایندگان مجلس را زیر سوال می‌برند؟ مگر استیضاح یک امر قانونی نیست و مردم به نمایندگان مجلس رای ندادند تااز حقوق آنها دفاع کند.
وی خطاب به فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: آقای وزیر علوم چه کسی از شما رانت، رشته و دانشگاه خواسته است. این همه توهین برای چه؟ من حتی یک بار هم با شما دیدار نکردم. چرا باید اینقدر توهین به نمایندگان مجلس شود.
نماینده مردم ورامین در ادامه تصریح کرد: ما همه اصولگرا هستیم و باید از اصول خود ذفاع کنیم. نباید برای ما مهم باشد که نتیجه انتخابات بعد چه خواهد شد و آیا ما رای خواهیم آورد یا خیر یا اینکه ما را تهدید کنند و به ما تهمت بزنند. ما باید در راستای قسمی که خورده‌ایم تلاش کنیم.
نقوی با بیان اینکه امروز در دانشگاه خطر وجود دارد افزود:‌ دانشگاه‌ها دارند آبستن فتنه جدید می‌شوند و باید مراقب بود.
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی‌ها تهدید می‌کنند اگر استیضاح انجام شود دولت دیگر با ما کار نمی‌کند. نامه‌های ما را جواب نمی‌دهد و با ما مشکل پیدا خواهد کرد. ولی برای ما آنچه که مهم است عمل به قانون و حرکت در راستای آن است.
جعفری(موافق استیضاح)ما دغدغه علمی کشور را داریم/لااقل دین و فرهنگمان را نگیرید
قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد که در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود با بیان اینکه امروز همگی در یک امتحان بزرگ قرار داریم اظهار داشت: دیروز فردی پیش من آمد و گفت می‌خواهم کاری بکنم که در حوزه انتخابیه‌ات ماندگار شوی؛ این فرد خود را منسوب به شما می‌دانست آقای فرجی‌دانا.
وی ادامه داد: البته من به این فرد گفتم که به خاطر وجود شخصی مثل تو به آقای فرجی دانا تسلیت می‌گویم؛ در ادامه نیز به او گفتم که من وزیر علوم را از گذشته می‌شناسم و شأن فرجی دانا این نیست که امثال تو خرابش کنید.
جعفری اضافه کرد: گروه‌هایی هستند که وعده می‌دهند و همین‌ها باعث شده نگرانی ما بیشتر شود.
نماینده مردم بجنورد با بیان اینکه ما دغدغه علمی کشور را داریم اظهار داشت: آقای وزیر آیا از دانشجویانی که از راه‌های مختلف به خارج کشور می‌روند و بلاهای عجیبی سر آنها می‌آید و سپس به کشور بازمی‌گردند خبر دارید؟ و برای پایان‌نامه‌هایی که کپی می‌شود برنامه‌ای در دست انجام دارید؟
وی با بیان اینکه برخی به ما پیام می‌دهند که مصلحت شما نیست که حرف بزنید تصریح کرد: مردم به ما رای داده‌اند که تلاش کنیم و برای مصلحت آنها حرف بزنیم؛ مردم برای سکوت ما را انتخاب نکردند.
نماینده بجنورد ادامه داد: اقتدار علمی یک اقتدار درون‌زا است و ما در این 10 سال گذشته پیشرفت علمی خوبی را شاهد بودیم اما این روند نباید کند شود.
وی با اشاره به ثمرات رفت و برگشت فکر و کار میان نیروهای مسلح و جامعه دانشگاهی اظهار داشت: اگر حرکت ما از دور افتاد بازگرداندن آن سخت می‌شود و مبادا وضعیتی پیش بیاید که روند علمی کشور کند شود.
جعفری موضوع اقتصاد، فرهنگ و پیشرفت علمی را 3 مسئله مهم کشور خواند و اظهار داشت: به ما می‌گویند مردم مشکل معیشت دارند؛ در این میان فردی می‌گفت آقای رئیس‌جمهور امروز نیامده که بگوید مردم مشکل معیشت دارند و عده‌ای به دانشگاه گیر داده‌اند و نمی‌گذارند کار کنیم.
وی تصریح کرد: ما می‌گوییم لااقل دین و فرهنگ ما را از ما نگیرید و مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است.
نماینده مردم بجنورد ادامه داد: باید بر روی مسئله اقتصاد تکیه شود ولی پیشرفت علمی هم نباید از دستور خارج شود.
جعفری افزود: این طرح‌ها در زمینه نفت، نیرو، کشاورزی، دفاع، علوم انسانی، سلامت، فناوری اطلاعات و غیره بوده است.
نماینده بجنورد ادامه داد: سهم نیم الی دو درصدی پژوهش دستگاه‌ها در بودجه حذف شد و وزارت تلاش پررنگی برای جلوگیری از این مساله نکرد همکار ما دکتر اختیاریان در داخل کمیسیون می‌گفت ما حتی آمدیم با اینکه آن را در لایحه حذف شده بود در کمیسیون گذاشتیم اما چون دفاع جانانه نشد نتیجه نگرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: رتبه ما براساس تولیدات علمی در 10 سال گذشته درست است که شاید رشد و شیب مناسبی داشته باشد اما الان مثل یک فواره شده و این یک هشدار است.
جعفری تاکید کرد: آقای وزیر نمی‌خواهم بگویم همه اینها به 9 ماه جنابعالی برمی‌گردد انصاف خوب چیزی است اما این یک هشدار است این دغدغه را مسئولان عالی نظام در حضور جنابعالی و در جمع دانشگاهیان فرمودند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: مقایسه تعداد مقالات علمی ایران و کشورهای دیگر هم یک هشدار را نشان می‌دهد آهنگ ما آهنگ مناسبی نیست و در واقع درجا می‌زنیم. آیا این هشدار اشکالی دارد؟
وی خاطرنشان کرد: مقایسه رتبه 4 دانشگاه برتر ما را مشاهده کنید. رتبه دانشگاه تهران در سال 92، 712 اما در سال 93، 775 بوده رتبه دانشگاه شریف 973 و الان 1025، رتبه دانشگاه تربیت مدرس 980 و امسال 1206 است که این یعنی عقب‌نشینی و برعکس رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران شاید به دلیل آرامش حاکم بر آن 938 بود که امسال به 838 رسید.
جعفری گفت: آیا این همان نکته‌ای نیست که استاد حدادعادل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس‌جمهور گفت؟ حدادعادل اعلام کرد آقای رئیس‌جمهور دو وزیر دارید که یکی هرچه معرفی می‌کند با رای قاطع یا همه آرا رای می‌آورد و دیگری افرادی که معرفی می‌کند به او می‌گویند نیاورد که رای نمی‌آورد یا کلا رای نمی‌آورد. دلیل این چیست؟
نماینده بجنورد تصریح کرد: فکر می‌کنم وزیر محترم، دیگران و اطرافیانتان شما را مشغول کرده‌اند دوست و دشمن‌شناسی بسیار خوب است باور کنید به استناد و استشهاد بزرگانی در مجلس بنده به عنوان یک طلبه برای شما رای جمع کرده‌ام اما امروز به عنوان کسی که در همه جلسات بوده‌ام نگرانم.
وی ادامه داد: آقای وزیر دغدغه‌هایی که مجلس به شما در جلسه 16/4/93 منتقل کرد را بنده یادداشت کرده‌ام، استیضاح حق استیضاح‌کنندگان است، مسئله دانشجویان ستاره‌دار، بحث بورسیه‌ها، فضای سیاسی حاکم بر وزارت علوم، روسایی که انتخاب کرده‌اید، ایجاد بحران در دانشگاه‌ها، بازگشت برخی استادان نامناسب، معتدل بودن یک واژه کشدار است، برخی از سرپرستان را می‌شود تغییر داد و حتی رئیس مجلس گفت این جلسه برای تفاهم است و به معنای سد گذاری برای استیضاح نیست و در آخر جلسه نیز بعد از صحبت‌های حضرت عالی رئیس مجلس نکاتی اعلام کرد و گفت بدبینی بد است ولی زور زدن برای توجیه همه‌چیز هم خوب نیست. در ساری و جاری کردن این دغدغه‌ها باید اقدام کرد.
جعفری خاطرنشان کرد: برخی افراد که موضع تند دارند اگر کنار شما نباشند چه می‌شود؟ افراد خاص را کنار بگذارید، در خصوص بورسیه‌ها هم اصل بر صحت است مگر آنکه خلافش ثابت شود. رفتار خطی در این سطوح واگرایی ایجاد می‌کند. وزیر مصاحبه کند و جایگاه سازمان‌های تصمیم‌گیر مثل شورای انقلاب فرهنگی را رسمیت ببخشد و ده‌ها دغدغه دیگر.
این نماینده مجلس گفت: آقای وزیر ما دوست شما هستیم و خیلی‌ها خواستند شما را به حاشیه مشغول کنند و این حاشیه‌ها آن شد که نباید می‌شد.
آصفری(موافق استیضاح): چرا شبکه‌های ماهواره‌ای از وزیر علوم حمایت می‌کنند؟
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مراسم استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های پس ازانقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی و به خصوص در سال 76 دشمنان سعی کردند دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند به دلیل اینکه دانشجویان در زمان رژیم شاه مبارزات گسترده‌ای را داشته‌اند و دشمنان می‌خواستند در زمان کنونی نیز دانشجویان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا اهداف شوم خود را در کشور محقق کنند.
وی افزود: از سال 76 به بعد دشمنان خواستند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند، شعار دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس نیز شعار براندازی بود که نتیجه آن فتنه 78 شد و عواقب آن نیز تا سه سال بعد ادامه داد، البته بسیاری از دانشجویان ایستادند و قدرت‌طلبان نتوانستند دانشگاه را در مسیر شوم اهداف خود قرار دهند.
آصفری ادامه داد: سال 88 نیز دوباره همان جریان سیاسی به سراغ دانشگاه‌ها رفت که فتنه 88 به بار آمد. البته مردم در 23 تیر سال 78 و 9 دی سال 88 جواب فتنه را دادند.
وی با بیان اینکه همان اندازه که دشمن به دانشگاه چشم طمع دوخته است نظام به دانشگاه امید دارد اظهار داشت: نظام در حالی که دانشگاه و دانشجو را سیاسی، اجتماعی و صاحب بصیرت و تفکر می‌داند براین اصل نیز تاکید دارد که دانشگاه محیط علم، عالم و پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان باشد و درگیری‌های جناحی و مسائل سیاسی محیط علمی دانشگاه را آشفته نکند.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فرجی‌دانا با این بی‌در و پیکری در فضای دانشگاه نمی‌شود فضا را علمی کرد. آیا خبر دارید از سه مهر سال 92 تا 21 خرداد سال 93 چه اتفاقاتی در دانشگاه‌ها رخ داد؟ که اگر تدبیر نیروهای دلسوز انقلاب نبود به حادثه کوی دانگشاه منجر می‌شد.
آصفری گفت: این مسائل سبب پدید آوردن بستر مناسبی برای تحقق اهداف دشمن شده است که دانشگاه را بهترین مکان برای ترویج تفکرات ضد دینی و به سخره گرفتن ارزش‌های انقلابی می‌داند.
وی با بیان اینکه بخشی از اتفاقات یک ساله گذشته دانشگاه را براساس مستندات ارائه می‌دهم گفت: توزیع شب‌نامه منافقان و همچنین شب‌نامه‌هایی در حمایت از آشوب‌گران و عاملان فتنه، انکار علنی معاد و باورهای دینی، زیر سوال بردن واقعه عظیم عاشورا، ممانعت از برگزاری مراسم 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی، جمع‌آوری بنرهای ضد آمریکایی در زمان شما که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب و تمام ملت ایران آمریکا دشمن درجه یک انقلاب است و همچنین ترویج کتب ضد انقلاب و تلاش برای آشوب در دانشگاه‌ها از اتفاقات یک سال گذشته دانشگاه‌ها بوده است.
وی به برخی اقدامات غیرقانونی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هزینه‌کرد پول بیت‌المال برای دستیابی به اهداف شخصی و سیاسی و کارهایی مانند این موضوع چه معنی دارد؟ آیا غیر از این است که بخواهند غائله‌ای مثل 18 تیر جدیدی در دانشگاه‌‌ها رقم بزنند.
آصفری از بازگرداندن دانشجویان آشوب‌گر و مسئله‌دار که برخی از آنها حتی قاچاقچی مواد مخدر هستند به عنوان یکی از اقدامات وزیر علوم یاد کرد و افزود: علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات این افراد به دانشگاه‌ها بازگشتند که مدارک آن موجود و قابل ارائه است.
نماینده اراک در مجلس به چاپ نشریاتی با نام نشریات دانشجویی در بیرون دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: شاهد چاپ نشریاتی با صفحات رنگی با عنوان نشریات  دانشجویی بودیم که این موضوع نیز قابل توجه است. ما هنوز ماجرای نشریه سلام را فراموش نکرده‌ایم.
آصفری تأکید کرد: وزیر علوم به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با عزل و نصب‌ها بی‌توجهی کرد و در عزل و نصب‌های خود از کسانی استفاده کرد که در شأن دانشگاه و نظام نیستند. یکی از این انتصاب‌ها عضو یک هیأت علمی است که در ستاد میرحسین فعالیت داشته و سابقه دستگیری در سال 78 و 88 را دارد و در جریانات فتنه دست داشته است.
این عضو هیأت علمی سخنان بسیار قابل توجه و عجیبی دارد و آشکارا در یکی از جمله‌های خود گفته است که ریش مال انسان نیست بلکه برای حیوان است. انتصاب اینگونه افراد در وزارت علوم چه معنایی دارد؟
وی به زیر سوال بردن فرمایشات امام خمینی (ره) توسط مسئولان وزارت علوم اشاره کرد و گفت:‌ یکی از استادان خانم اظهاراتی دارد بسیار قابل توجه، وی در جایی گفته است که من یک انسان هستم وسیله تفریح نیستم عامل فساد مردان نیستم نه بهشت زیر پای من است نه جهنم می‌خواهم خودم به معراج بروم و نیاز نیست کسی افتخار به معراج رفتن را به من بدهد. درست بر عکس این فرمایش که بهشت زیر پای مادران است.
وی به حمایت شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه از وزیر علوم اشاره کرد و گفت: چرا باید شبکه‌هایی که با ما دشمن هستند از وزیر علوم دفاع و حمایت کنند؟
آصفری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: رسانه های بیگانه علیه نظام شایعه‌افکنی و سیاه‌نمایی می‌کنند و حال افرادی فضای دانشگاه را به سمتی بردند تا عضو هیأت علمی و ریاست دانشگاه نیز اینگونه جوسازی‌های رسانه‌های بیگانه را دنبال می‌کند.
وی افزود: امروز صد نشریه دانشجویی غیرهمسو با نظام منتشر می‌شود که تعداد آن نیز در حال افزایش است و این نشریات برای جریان دانشجویی حاشیه درست خواهد کرد. این نشریات نه فقط در تهران بلکه در شیراز، اصفهان، مشهد و در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای فرجی‌دانا نسبت به انتشار این نشریات عنوان می‌کنند که تمام آنها درهیأت نظارت و کمیته انضباطی مورد بررسی قرار می‌گیرد، این درحالی است که بعضی نشریات اصلاً مجوز نگرفته‌اند اما با پول بیت‌المال و امکانات دانشگاه مطالب التقاطی را چاپ می‌کنند.
وی با اشاره به اهانت‌هایی که نسبت به مراجع تقلید در دوره وزارت فرجی دانا از طرف دانشگاه‌هیان صورت گرفته، گفت: یکی از اساتید دانشگاه که منصوب آقای فرجی‌دانا نیز بود، هنگامی که آیت‌الله مکارم شیرازی دعوت وزیر علوم را برای حضور محضر ایشان نمی‌پذیرد، نامه‌ای سراسر توهین به این مرجع عالیقدر می‌نویسد.
آصفری ادامه داد: این استاد دانشگاه در این نامه خطاب به آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان می‌کند که ما دانشگاهیان با شما حوزویان در مسائل حوزوی و دانشگاهی اختلافات اساسی داریم و هیچ‌گاه این اختلافات برطرف نخواهد شد. این استاد دانشگاه همچنین در این نامه عنوان می‌کند که شما (آیت الله مکارم شیرازی) از تشخیص مصلحت نظام ناتوانید و تشخیص شما نادرست است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ترویج فرقه ضاله وهابیت و بهائیت در دانشگاه‌ها شکل گرفته است، گفت: ما می‌خواهیم نظر آقای فرجی دانا را نسبت به ترویج فرقه وهابیت و بهائیت در دانشگاه‌ها بدانیم.
وی با اشاره به آنچه که در یک سال گذشته در وزارت علوم رخ داده است، گفت: در این مدت سیاه‌نمایی علیه مجلس و صدا و سیما، تطهیر برخی چهره‌های سیاسی مسئله‌دار، کمرنگ کردن نقش استعمار در کودتای 28 مرداد، زیر سؤال بردن پشتوانه نظری ولایت فقیه، تمجید از آقای منتظری، مخدوش دانستن نظریه ولایت فقیه و ده‌ها موارد دیگر در دانشگاه‌ها وجود دارد که امروزه در برخی از نشریات دانشگاهی، این موارد انتشار می‌یابد.
آصفری در ادامه تصریح کرد: می‌گویند 16 آذر امسال بسیار آرام بوده است، فیلمی که از برگزاری مراسم 16 آذر در یکی از دانشگاه‌ها پخش شده است نشان می‌دهد چگونه در آن جلسه از فتنه‌گران حمایت می‌شود، آیا این 16 آذر آرامی است؟ نمی‌شود از این مسائل به سادگی گذشت.
این نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تعامل خوب مجلس با دولت گفت: امروز مجلسی دارد وزیر علوم را استیضاح می‌کند که تعامل بالای خود را با دولت نشان داده است. در چه مجلسی بیشترین رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت داده شده است. حال اگر نمایندگان تصمیم به استیضاح گرفتند بنا به تکلیف بوده است.
لاریجانی با اشاره به سخنان زاکانی: رئیس‌جمهور از بورس استفاده نکرده است
پس از پایان صحبت‌های مخالفین وزیر در جلسه استیضاح فرجی دانا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان زاکانی نماینده مردم تهران در نطق خود گفت: آقای زاکانی در سخنان خود گفتند که به نظر می‌رسد وزرا، معاونین و رئیس‌جمهور از بورس بهره‌مند بودند.
وی افزود: آقای انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور طی نامه‌ای اعلام کردند که این مسئله خلاف است و رئیس‌جمهور از بورس استفاده نکرده‌اند.
رئیس مجلس ادامه داد: البته در متن آقای زاکانی عنوان وزرا و معاونین آمده است اما زمانی که ما فیلم را بررسی کردیم آقای زاکانی گفتند که وزرا، معاونین و رئیس‌جمهور از بورس استفاده کردند و متن نطق با لسان ایشان تفاوت داشت.
لاریجانی گفت: در هر صورت آقای رئیس‌جمهور از بورس استفاده نکرده‌اند و این مسئله اشتباهی بوده است که در بیان اتفاق افتاده است.
علی‌اصغر زارعی(موافق استیضاح): جزو حامیان فرجی‌دانا در روز رای اعتماد بودم/سه هزار بورسیه ادعایی 190 نفر شدند/یک برادرم شهید شده و دوتای دیگر اصلا دانشگاه نرفته‌اند
علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز چهارشنبه در صحن علنی، گفت: من جزو کسانی بودم که تلاش بسیاری برای رأی آوردن آقای فرجی‌دانا در روز رأی اعتماد انجام دادم و خود ایشان نیز شاهد است.
وی ادامه داد: با فرآیندی که به ویژه در چهار ماه گذشته پیش گرفته شد متأسفانه امروز در جمع استیضاح‌کنندگان قرار گرفتم.
وی با اشاره به حضور حداقل در 6 جلسه با حضور وزیر علوم که در بعضی از آنها رئیس مجلس و رؤسای فراکسیون‌ها نیز حضور داشتند، گفت: من بحث خود را به بورسیه‌ها محدود می‌کنم؛ آقای صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم اعلام کرد سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل انجام شده است.
زارعی با اشاره به درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تشکیل جلسه با حضور مسئولان قبلی سازمان امور دانشجویان و معاون دانشجویی وزارت علوم اظهار کرد: بنده خود دو روز پرونده را از نزدیک مطالعه کردم و از اول هم مشخص بود که لیست‌های تهیه شده با عجله تدوین شده است و فقط نام و نام خانوادگی بدون هیچگونه اطلاعات دیگری مطرح شده است.
وی ادامه داد: ما در آن جلسه از مسئولان وزارت علوم پرسیدیم چرا گفتید فرزندان مسئولان از بورس غیرقانونی استفاده کرده‌اند و در سایت‌ها اسامی را منتشر کرده‌اید که آنها جواب دادند ما هیچ اسمی را منتشر نکردیم و مدیران نظارت این کار را کرده‌اند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از معاونت و وزارت علوم خواستیم که پرونده‌ها را بیاورند و وقتی آنها را مطالعه کردیم مشاهده کردیم که هیچ موضوع خاصی نیست که آنان نیز بعد گفتند ما اصلاً چنین ادعایی را مطرح نکردیم و برای جلسه بعد نیز لیست‌ها را اصلاح کردند.
وی در مورد نامه‌ای که وزارت علوم به شخص خودش داده است، گفت: در فهرست بعدی که تهیه شد، سه هزار نفر به 190 نفر کاهش پیدا کرد و اگر همه مصوبات سازمان دانشجویی در مورد آنها صورت گیرد این تعداد نیز به یک دهم کاهش پیدا خواهد کرد.
زارعی اظهار کرد: 500 نفر در فهرست اعلام شده افزایش سن داشتند اما اگر پرونده‌ها را مشاهده کنیم می‌بینیم که 729نفری که مشمول بورس خارج از کشور شده‌اند به 430 نفر کاهش یافته و هزار و یازده نفر نیز جز مربیان هستند که اصلاً در این بحث قرار نمی‌گیرند.
وی از اعتراض اعضای کمیسیون به مسئولان وزارت علوم در مورد انتشار عدد بدون استناد سه هزار نفر سخن گفت و افزود: به آنها گفتیم چرا فضای کشور را خراب می‌کنید و چرا در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مطلب می‌نویسند که بورسیه دوستان نمایندگان مجلس با مشکل مواجه شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد خود من که گفته‌اند و برادرم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی هستند، باید بگویم که من سه برادر دارم که یکی از آنها در ابتدای انقلاب شهید شده و دو نفر دیگر نیز بازنشسته هستند و اصلاً به دانشگاه نرفته‌اند.
این موافق استیضاح در پایان گفت: همین روش‌ها و بداخلاقی‌ها جزء دلایلی است که ما را به این نقطه یعنی استیضاح وزیر علوم رساند.
هروی(مخالف استیضاح):وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است
جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با استیضاح وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، اظهارداشت: امروز در مظهر شما نمایندگان قصد ارائه گزارشی از وضعیت 9 ماهه اخیر وزارت علوم را دارم. بنده به دلایل مختلف که یافتم در روز رای اعتماد در مخالفت با آقای فرجی‌دانا صحبت کردم.
وی ادامه داد: من در آن زمان نگران بودم که حرکت علمی کشور در سایه بدنامی برخی بر زمین ننشیند و 9 ماه پیش از سر درد و نگرانی شما نمایندگان را از رای اعتماد به وزیر برحذر داشتم. اما امروز بدون هیچ تعلق شغلی به دفاع از کارنامه کوتاه وزارت علوم می‌پردازم.
هروی با اشاره به سابقه حضور خود در مجلس و درگیر بودن با مباحث آموزش عالی تصریح کرد: من در این مدت از نزدیک با وزیر و معاونان وی جلسه داشتم و برخلاف بسیاری از عزیزان و رسانه‌ها که می‌گویند تعامل ضعیفی میان وزارت علوم و مجلس وجود داشته، باید بگویم که بهترین رفتار و تعامل را شاهد بودیم و ارائه راهکار و نحوه صحیح ارائه اعتبارات آموزشی از شاخصه‌های این وزارتخانه است.
نماینده مردم قائنات ادامه داد: جلسات عدیده‌ای پیرامون توزیع اعتبارات دانشگاه‌ها داشتیم که حاکی از عزم وزارت علوم برای ایجاد عدالت آموزشی است و این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است.
هروی تصریح کرد: رشد افسارگسیخته بودجه برخی از دانشگاه‌ها نشان‌دهنده حیف و میل بودجه‌ای در برخی از این دانشگاه‌ها خواهد بود.
وی افزود: احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق این لیست را دست بنده دیده‌اند. این لیست حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته دارد. این بودجه و این توزیع اعتبارات دانشگاهی بر اساس یک رشد مثبت و منفی گاه بیش از 100 درصد است.
هروی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌های ما متاسفانه سرانه دانشجویی بسیار بالا و بدون شاخصه و ضرایب می‌گیرند. بسیاری از عزیزان در کمیسیون تلفیق آمدند و این موضوع به آنها اعلام شد و این دلایل مستند برای کارشناسان کاملا قابل اعتنا است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از کارهای خوب وزارت علوم در همین مهر‌ماه این بود که با رشد منفی و مثبت افسار‌گسیخته به شکل قانونمند برخورد کرد و لذا برخی از دانشگاه‌ها که با رشد منفی نسبت به دانشگاه‌های هم‌سطح و گاه با دانشجوی کمتر مواجه بود به شکل عادلانه برخورد شد.
هروی تاکید کرد: آن عدالتی که شما می‌گویید این است اکثر نمایندگان اینجا نمایندگان مناطق محرومند اما آیا آمدند بپرسند که در بحث توزیع عادلانه سرانه دانشجویی و اعتبارات و بودجه‌های وزارت علوم در میان دولت‌ها در سال‌های گذشته آیا به این دقت برخورد شده بود.
وی افزود: این دولت در همین زمان کوتاه با این موضوع به دقت عمل کرد بنابراین ما بر اساس وضعیت موجود دانشگاه‌های همطراز در یک منطقه که گاه تعداد دانشجویان هم هم‌اندازه است اما میزان بودجه برخلاف ضرایب و شاخصه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود کاملا متفاوت است. بنابراین همه این کار انجام شد.
نماینده مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم برای اولین بار وضعیت اعتبارات دانشگاه‌های کشور را سامان دهیم که این یک حرکت عملی و گام جدی بود که در وزارت علوم انجام گرفت و جلسات عدیده‌ای در وزارت علوم داشتیم تا بتوانیم این کار را عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: هرچند در کمیسیون تلفیق تمام تلاش‌ها انجام گرفت اما چون دولت تازه به کار نشسته بود و وزارت علوم کارش را آغاز کرده بود نتوانستیم این وضعیت اعتبارات و سرانه را پیاده کنیم اما در همین چند ماه اول وزارت علوم توانسته است بحث اعتبارات را به صورت جدی پیگیری کند و انشاءالله در بحث کمیسیون تلفیق در سال 94 این قضیه کاملا عملیاتی شود.
هروی خاطرنشان کرد: بحث توزیع عادلانه اعتبارات دانشگاه و آموزش عالی در همین 9 ماه گذشته قابل تغییر و ستایش وزیر و معاونینش است. این شعار نیست و دوستانی که می‌گویند شعار داده شده مشاهده کنند که این نمونه عینی کاری است که دارد انجام می‌شود. کاری که در دولت‌های گذشته با اغماض و خلاف مواجه بوده است امروز دارد تصحیح می‌شود و رویه مناسبی به خود می‌گیرد.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که این 9 ماه انجام شد تلاش‌های کمیته عالی کمیسیون آموزش برای ساماندهی آموزش عالی بود. می‌دانیم که توسعه کمی آموزش عالی در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب به صورت اصولی انجام نگرفته است لذا دعوت کردیم از وزیر و معاونین وزارت علوم تا جلساتی تحت عنوان و محوریت ساماندهی آموزش عالی کشور داشت باشیم که با استقبال بسیار خوب وزیر و معاونینش مواجه شدیم.
هروی تاکید کرد: آنها نیامدند بگویند که این یک موضوع جناحی است و غیره و حال برخی می‌گویند همه کارهای آنها جناحی و سیاسی شده پس این جلسات چیست؟
این نماینده مجلس گفت: جدیت وزارت علوم در تداوم برگزاری این جلسات قابل تغییر است. ما 10 _15 جلسه داشتیم و وزیر و معاونینش حتی یک جلسه هم غیبت نکردند. دقت عزیزان در حضور و پیگیری عدالت آموزش قابل تقدیر است و دستیابی به نکات مثبت این کمیته نشان از برنامه‌ریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامه‌هایی است که وزیر در آغاز اعلام کرده بود.
هروی گفت: ماموریت آموزش عالی آنگونه که برخی استیضاح‌کنندگان گفته‌اند ممکن است در مقولات مذکور دوستان باشد اما ماموریتی که ما برای وزارتخانه اشاره می‌کنیم توسعه حوزه‌های علمی به جای حوزه‌های نفت است.
هروی ادامه داد: مگر قرار نبود که به صدور انقلاب بپردازیم؟ امروز حوزه علمی خط مقدم صدور انقلاب است و یک کار لوکس و تجملی نیست، باید آستین‌ها را در این حوزه بالا بزنیم و وزارت علوم این کار را انجام داد.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل تسریع روند تولید علم، برنامه‌ریزی است، اظهارداشت: وزارت علوم در راستای کاهش فرار مغزها و افزایش عدالت آموزشی و استاندارد آموزش در محیط دانشگاه برنامه‌ریزی داشته و این مسائل در ماه‌های گذشته در دستور کار وزارت علوم بوده است؛ بنابراین باید انصاف داشته باشیم و بدانیم که این کارها به صورت جد در وزارت علوم پیگیری شده است.
هروی افزود: وزارت علوم معرکه پایان‌پذیری مهاجرت نخبگان، عدالت آموزشی در قالب طرح آمایش و یکپارچگی استانداردها را انجام داد و در ماه‌های گذشته به طور شفاف در زمان شعار دادن بسیاری از وزارتخانه‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی وزارت علوم این بحث را عملیاتی کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مهمترین مباحث معطل‌مانده در دانشگاه‌ها بوده است، گفت: برای اولین‌بار شاهد شکل عملی ارتباط صنعت و دانشگاه در 9 ماه گذشته بودیم، تفاهم‌نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فرهنگی میان وزارت علوم با وزارتخانه‌های دفاع، صنعت، بهداشت، نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پدافند غیرعامل سندهای رسمی است که در تاریخ این کشور می‌ماند و به عنوان مستندات حاکی از حرکت‌های وزارت علوم گام‌های جدی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه را نشان می‌دهد که این اسناد در نوع خود در شاخصه‌های آموزش بی‌نظیر است.
هروی گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه که غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای آموزش عالی مالیده شده بود، در زمان وزارت فرجی‌دانا عملی شد که این مسئله حکایت از تلاش مظلومانه این وزارتخانه دارد، آیا باید وزارت علوم این مسائل را جار می‌زد؟ عده ای با بی‌انصافی می‌گویند که تلاشی نشده است.
وی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی در ماه‌های گذشته گفت: وزارت علوم در چند ماه گذشته آماده تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است و انتشار کتابچه‌ای در این راستا جز به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری و تلاش برای انجام این کار نیست.
هروی ادامه داد: چرا استیضاح‌کنندگان اقدامات انجام شده در وزارت علوم را نمی‌بینند. وقتی عیب را می‌گوییم باید هنر را نیز بیان کنیم.
وی با اشاره به بحث بورسیه‌های غیرقانونی گفت: در سخن برخی از استیضاح‌کنندگان بحث برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی وجود داشت. ما هم موافق برخورد با رانت و کسانی که غیرقانونی بورسیه شدند، هستیم.
وی ضمن بیان مطالبی در رابطه با چگونگی روند بورسیه شدن در سال‌های گذشته افزود: امروز یک فیلتر به نام آزمون برای بورس در نظر گرفته شده است. نباید اظهارنظرهایی داشت که باعث اختلاف شود.
هروی ادامه داد: در سال‌های گذشته یک نکته به بحث قوانین بورس اضافه شد که کسانی که خدمات فرهنگی دارند می‌توانند از بورس استفاده کنند ولی یک رسانه هم حتی این را پیگیری نکرد که چرا بیشتر کسانی که بورس شده‌اند از یک رشته هستند.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی این است که اساساً ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمی کشور برای بورس با یک رانت غیرقانونی مواجه هستیم که براساس آن دانشجو بدون داشتن سطح علمی بالا بورس می‌شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت:‌چگونه 3 هزار نفر بدون آزمون سر کلاس دکترا نشسته‌‌اند؟ چگونه بعضی‌ها این قضیه را توجیه می‌کنند؟
وی ادامه داد:‌ اگر تا این زمان فقط نخبگان از بورس استفاده می‌کردند بعد از این قضیه بورسیه موجب شد هر کس که نور چشمی بوده وارد دوره دکترا شود. جالب آن است کسانی که با این وضعیت دکترا می‌گرفتند بعد از آن خلاف قانون استخدام نیز می‌شدند.
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورسیه‌های غیرقانونی یک رانت ناعادلانه بوده است، گفت: این رانت بدین صورت بوده که برای ورود به دوره دکترا دیگر نیازی به آزمون و مصاحبه نیست و افراد بر اساس نامه‌‌های این مسئول و آن مسئول بدون اطلاع وزیر دوره دکترا را می‌گذراندند.
هروی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی وجود دارند که معدل مدرک کارشناسی آنان زیر 12 است کسانی نیز با معدل زیر 14 کارشناسی ارشد گرفته‌اند حال با این وضعیت وارد دوره دکترا شده‌اند این اقدام پا روی قانون گذاشتن است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث بورسیه‌ها بی‌قانونی که صورت گرفته این بوده است که ورود به دوره دکترا بدون آزمون صورت گرفته و استخدام بعد از آن نیز بدون ضابطه بوده است حال اگر وزارت علوم مسئله بورسیه‌های غیرقانونی را مطرح کرده باید قدردان آن باشیم.
وی با اشاره به آمارهای وزارت علوم در حوزه پژوهشی گفت:‌ ما در مراجعه به آمارها به پایگاه‌هایی استناد می‌کنیم که از رتبه‌های علمی برخوردار باشند که یکی از آنها پایگاه استنادی جهان اسلام ISC است.
هروی با اشاره به آمار این پایگاه استنادی پیرامون وضعیت علمی کشور، گفت: با توجه به آماری که ISC عنوان کرده توسعه علمی کشور از روند معقولی برخوردار بوده چرا کسانی که در این حوزه اطلاع اندکی دارند،‌اظهارات ناصواب می‌کنند؟
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب کرد: پایگاه استنادی جهان اسلام عنوان می‌کند که سخن از تنزل تولید علم جایز نیست. بر خلاف گفته بسیاری از رسانه‌‌ها که عنوان می‌کنند در این 9 ماه حرکت علمی صورت نگرفته و اقدامات جناحی بوده، اینطور نیست.
وی تصریح کرد: در خصوص حمایت از پارک‌های علم و فناوری بودجه تخصیص داده شده از 3.5 میلیارد به 17 میلیارد افزایش پیدا کرده است همچنین پیرامون مرکز تحقیقاتی نیز از 2.5 میلیارد به 11 میلیارد ارتقا یافته است.
جواد هروی در پایان سخنان خود خطاب به مردم و دانشگاهیان گفت: بنده اعلام می‌کنم نباید تصمیمات پرهزینه بگیریم که کشور و وضعیت علمی ما را دچار تلاطم کند. کشور را به چالش بیخودی وارد نکنیم چرا که بعضی افراطی‌ها از این قضیه بسیار بهره می‌برند.
ابوترابی مطرح کرد: پاسخ زاهدی به برخی سخنان هروی
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد رئیس جلسه علنی امروز مجلس پس از سخنان جواد هروی نماینده موافق ابقای وزیر علوم با اشاره به برخی از سخنان وی،‌گفت:‌ جناب آقای زاهدی توضیحاتی را در زمینه برخی از بحث‌هایی که آقای هروی در سخنان خود مطرح کرده‌آند به هیأت رئیسه ارائه دادند.
وی افزود:‌ آقای زاهدی گفته‌اند که از سال 85 به بعد شورای بورس آیین‌نامه‌ای را برای پذیرش دانشجو اعلام کرده است که ایشان هم زیر آیین‌نامه تنها بر این نکته تأکید کرده است که طبق آیین‌نامه عمل شود.
رئیس جلسه علنی مجلس ادامه داد: همچنین آقای زاهدی بر این نکته تأکید کردند که معدل برای مقطع کارشناسی جهت پذیرش در بورس 14 و برای مقطع کارشناسی ارشد 16 است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی(مخالف استیضاح):امروز باید جلسه تشویق وزیر برگزار می‌شد نه استیضاح/اگر فرجی‌دانا ابقا شود بداند این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته است
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در جلسه علنی استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مخالف این استیضاح با اشاره به بحث‌های مخالفان و موافقان همه نمایندگان را دلسوز نظام و انقلاب و شهدا نامید و گفت: دغدغه ما دغدغه‌های شخص وزیر علوم نیز هست و هیچ کس نیز منکر آن نیست.
وی اختلاف‌نظر نمایندگان در مورد عملکرد وزیر علوم را اختلاف در شیوه و عمل دانست و با اشاره به اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که وزیری بدون اشکال است، اظهار کرد: ما بدترین گزینه یعنی استیضاح وزیر را انتخاب کردیم، در حالی که راه های مختلف دیگری نیز داشتیم.
جعفرزاده ایمن‌آبادی با طرح این سؤال که چه کسی از نتیجه این استیضاح خوشحال خواهد شد گفت: ببینید، افراطیون خارج از کشور چه جنجالی به راه انداخته‌اند؛ ما چه کسی را می‌خواهیم استیضاح کنیم؟
وی در مورد ویژگی‌های شخصیتی وزیر علوم گفت: شاید خود آقای فرجی‌دانا راضی به بیان این مطالب نباشند؛ من قبلاً ایشان را نمی‌شناختم و مگر خود شما نمایندگان موافق استیضاح در روز رأی اعتماد نگفتید که ایشان ولایتمدار و نمازشب‌خوان است؟
نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: حتماً پاسخ این است که آن روز تکلیف چیز دیگری بود و امروز نتیجه فرایند عملکرد وزارت علوم استیضاح وزیر است؛ اگر نتیجه استیضاح، خروج آقای فرجی‌دانا از وزارت باشد چه کسانی خوشحال می‌شوند؟
وی رأی آوردن استیضاح را موجب خشنودی افراطیون، معاندان و ضدانقلاب‌ها خواند و با انتقاد از موافقان استیضاح به جهت آب ریختن به آسیاب دشمن گفت: فیلمی پخش کردند اما زمان آن کی بود؟ این سخنرانی مربوط به بعد از واقعه کوی دانشگاه است که ممکن است آقای توفیقی اشتباهاتی نیز در آن داشته باشند.
جعفرزاده ایمن‌آبادی تصریح کرد: اگر آقای فرجی‌دانا امروز ابقا شود بداند که این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته است و جریان اصولگرا و نه هیچ جریان دیگری به او رأی اعتماد داده است و دیگران نمی‌توانند این فضا را مصادره به مطلوب کنند.
وی با اشاره به سوابق وزیر علوم در جریان تأسیس سپاه استان فارس و حضور در قاطبه جبهه‌های جنگ تحمیلی گفت: ما بر رأی خود به ایشان استواریم و اگر اشکالاتی وجود دارد از ایشان قول می‌گیریم که نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره بحث بورسیه‌ها بیان کرد: 3 هزار نفر به هر دلیلی بورسیه شده‌اند. آقای فرجی‌دانا بعد از تصدی وزارت گفتند ما آنها را به احترام دولت قبل می‌پذیریم، اما فهرست را با قانون تطبیق دهید.
این مخالف استیضاح با یادآوری اینکه از این لیست بورسیه 700 نفر با هیچ قاعده و قانونی منطبق نیست، گفت: در پرونده 270 نفر از آنها حتی یک برگه وجود ندارد، ما چه جوابی به مردم و دانشجویان خواهیم داد، در حالی که از 270 نفر از این فهرست نمی‌توان دفاع کرد.
نماینده مردم رشت گفت: در روند انتصابات وزیر علوم ایراداتی می‌گیرند؛ اشکالی ندارد شما بیایید و روند انتصابات را 100درصد به تفویض کنید و بعد از او پاسخ بخواهید؛ وقتی وی نمی‌تواند 100درصد درباره انتصابات اظهارنظر کند و شورای دیگری در این باره تصمیم‌گیرنده است، چرا فرجی‌دانا باید پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه وزارتخانه علوم برای نخبگان و درس‌خواندگان تصمیم می‌گیرد، تصریح کرد: جرم فرجی‌دانا این است که از جامعه‌ای که می‌خواهد مدیر برای آنها منصوب کند نظرخواهی کرده است.
جعفرزاده ادامه داد: حال با این روند باید امروز جلسه استیضاح وزیر برگزار شود یا جلسه تشویق وی؛ آقای فرجی‌دانا در انتصاب‌‌ها ورود کرده و از جامعه دانشگاهی نظر گرفته و نظر آنها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برده است.
نماینده مردم رشت، با اشاره به برخی از انتصابات وزارت علوم تصریح کرد: 64درصد از کسانی که در این دوران از گردونه مدیریت دانشگاه‌ها کنار رفته‌اند پایان مدیریتشان بوده است و 8درصد نیز استعفا داده‌اند و در این میان 28درصد نیز برکنار شده‌اند که این حق هر دولتی است که تیم خود را سرکار بیاورد.
وی ادامه داد: دولت نهم در دو ماه ابتدایی حضورش 20نفر از رؤسای دانشگاه‌ها را عوض کرد در حالی که وزارت علوم دولت یازدهم در مدت مشابه 4رئیس دانشگاه را عوض کرده است.
جعفرزاده با اشاره به طرح موضوع نشریات دانشجویی از سوی استیضاح‌کنندگان اظهار داشت: مگر فقط رئیس دانشگاه می‌تواند به یک نشریه مجوز بدهد؛ شما باید بروید و از نهادهای دیگری که در ارائه مجوز به نشریات نقش دارند هم سؤال کنید.
جعفرزاده اظهار داشت: افکار عمومی از ما سؤال خواهد کرد که چرا کسی که سابقه انقلابی داشته، فرمانده سپاه بوده و لیستی از خصایص انقلابی و معنوی برای او شمرده‌ایم، استیضاح می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه عده‌ای می‌خواهند بین مجلس و دولت یازدهم شکاف بیندازند، تصریح کرد: امروز مجلس نشان دهد که دلسوز نظام و انقلاب بوده و هست و از وزیر ولایت‌مدار خود حمایت خواهد کرد و انشالله امروز با کمک شما وزیر علوم ابقاء می‌شود و این شخصیت پس از ابقای خود می‌فهمد که از مجلس اصولگرا رأی گرفته است.
نماینده مردم رشت، اضافه کرد: ما پس از جلسه استیضاح باید به دنبال مطالبات اصلی مردم یعنی خروج از رکود، رونق اقتصادی و رفع بیکاری برویم و مردم از ما انتظار دارند که نتیجه جلسات مجلس که از جیب آنها برایش هزینه می‌شود به نفع آنها باشد.
جعفرزاده در پایان تصریح کرد: همه باید به این دولت کمک کنیم؛ هشت سال به آن دولت کمک کردید و یک سال هم به این دولت کمک کنید.
* دفاعیات فرجی دانا
نوباوه(موافق استیضاح): هماهنگی ستاد داخلی وزیر علوم و جریانات رسانه‌ای خارج از کشور/این نظام اسلامی است که مظلوم است نه فرجی‌دانا
بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در موافقت با استیضاح وزیر علوم پشت تریبون قرار گرفت.
در ابتدای نطق نوباوه گزارشی از تبلیغات رسانه‌های خارجی درباره موضوع استیضاح فرجی دانا به درخواست وی پخش شد و نماینده مردم تهران پس از پخش این گزارش گفت: یکی از مهمترین مباحث من افشار جریان رسانه‌ای و هماهنگی ستاد داخلی وزیر علوم و جریانات رسانه‌ای خارج از کشور است.
وی ادامه داد: هماهنگی گسترده‌ای صورت گرفت تا یک دروغ کثیف به عنوان بورسیه‌ها به جای مطالبات اصلی نمایندگان جایگزین کنند.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه از این دروغ‌سازی‌ها دو هدف دنبال می‌شد اظهار داشت: اولین هدف انحراف موضوع اصلی استیضاح و نگرانی نمایندگان مردم از انحراف وزارت علوم با مسئله بورسیه‌ها بود و دومین موضوع نیز ناکارآمد نشان دادن وضعیت فعلی مجلس و نمایندگان بوده است.
نوباوه ادامه داد: یک جریان‌سازی مطبوعاتی و رسانه‌ای است که در این مورد صورت گرفته است؛ مجلس و نمایندگان نگرانند و اصل بحث، استیضاح یک وزیر نیست کمااینکه اشکالات عمده‌تری در وزارتخانه‌های دیگری وجود دارد ولی برخورد این‌چنینی با آن نمی‌شود و روند خود را طی می‌کند.
نماینده مردم تهران اظهار داشت: ما می‌خواهیم بگوییم در جریان تبلیغاتی یک هماهنگی میان داخل و خارج رخ داده که مجلس را ناکارآمد نشان دهد و مطالبات برحق نمایندگان ملت را به عنوان خواسته‌های کاسبکارانه جلوه دهد همانطور که آقای وزیر نیز این صحبت را در جمع دانشجویان کرده و گفتند اگر به خواسته‌های برخی نمایندگان تن می‌دادند استیضاح نمی‌شدم.
نوباوه با طرح این سوال که آیا این اساتید نیستند که نحوه اپلای کردن را به دانشجویان آموزش می‌دهند؟، ‌گفت:‌ آیا ارقام دانشجویان به خارج رفته را دارید؟
وی با اشاره به گزارشی از نشریه نیوزویک در مورد دانشجویان به خارج رفته کشور اظهار کرد: امروز کار به جایی رسیده است که بهترین دانشجویان ما به استانفورد می‌روند و حدود بیش از 20 درصد فارغ‌التحصیلان ما سر از دانشگاه‌های خارج درمی آورند این نشانه چیست؟ چه جریانی در داخل برقرار است؟ این جریان در داخل کشور در حال فعالیت است که دانشجویان ما به خارج بروند.
نماینده مردم تهران در مجلس در مورد بحث رشد علمی در کشور، گفت:‌ آیا رشد علمی ما در زمان شما بوده است یا از قبل وجود داشته؟ آیا سلول‌های بنیادین و پیشرفت نانوتکنولوژی در زمان تصدی شما رخ داد؟ وی افزود:‌ آیا این تفکرات الحادی احمدی‌روشن‌‌ها را تربیت کرد؟ ما دانشگاهی می‌خواهیم که تهرانی‌مقدم تربیت کند. در حقیقت ما نگران سیاست‌های حاکم بر دانشگاه‌ها هستیم و نه به دنبال استیضاح وزیر علوم.
نوباوه با یادآوری سخن وزیر علوم مبنی بر ضرورت حفظ آبروی نظام گفت: آیا انتشار اسامی افراد تکریم آبروی انسانی است؟ شما نمایندگان را متهم می‌کنید و بعد اطلاعیه می‌دهید که کار ما نبوده است.
وی با اشاره به اینکه امروز سخن از مظلومیت فرجی‌داناست، تأکید کرد: این نظام اسلامی است که مظلوم است چرا که هنوز نمی‌تواند سیاست‌های انقلاب فرهنگی‌اش را اجرا کند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نشریه‌ای در تیراژ چند هزار به صورت رنگی در دانشگاه فردوسی چاپ و در بیرون از دانشگاه توزیع شد؛ این ادبیات دانشجویی نیست.
وی ادامه داد: ‌نشریه هنجارشکن «مکث» با تیتر «فاتحه این سپاه را باید خواند» در مقدمه خود می‌آورد که ما می‌خواهیم طعم تند نقد را بر هر نهادی که تاکنون از نقد مصون مانده است جاری کنیم و نوک انتقاد ما متوجه سپاه پاسداران است.
نوباوه با تأکید بر اینکه حتی کوموله نیز اینگونه نمی‌نویسد گفت:‌ شما فرمودید 58 درصد روسای دانشگاه‌ها تغییر کرده‌آند من می‌پرسم چند درصد آنان افراد همسو با سیاست‌های شما هستند؛ در همدان 8 نفر را که همه رزمنده بوده و PHD دارند تغییر دادید.
وی در مورد استعلام از وزارت اطلاعات نیز گفت: وزارت اطلاعات در تاریخ 11 شهریور 92 نامه‌ای دارد مبنی بر اینکه پس از قبولی 90 هزار نفر در مقطع ارشد 167 نفر از آنان از سوی این وزارتخانه رد صلاحیت شده‌اند اما از همه آنان ثبت‌نام صورت گرفته است اگر این نامه وزارت اطلاعات است پس آن نامه‌ای که شما قرائت کردید چیست؟ آیا این تناقض را وزارت اطلاعات باید پاسخ دهد. بنابراین اینگونه نیست که نظر وزارت اطلاعات را در ثبت‌نام‌ها رعایت کرده‌اید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید حق مردم را گرفت خاطرنشان کرد: در مورد علی شمس‌الدین اعلام کردید که بورسیه غیرقانونی گرفته است در حالی که او نفر اول مقطع کارشناسی ارشد کشور بوده است.
نوباوه در پایان با یادآوری اینکه قطع کردن رگ دست امیرکبیر شریان‌های علمی کشور را قطع کرد و ما را صد سال به عقب برد، گفت: نمی‌خواهیم دانشجو تربیت کنیم که سر از استانفورد دربیاورد.
پخش فیلم بازتاب استیضاح وزیر علوم در رسانه‌های بیگانه/ لاریجانی: حرف‌های بی‌ربط را اشاعه ندهید
در جریان رسیدگی به طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نمایندگان موافق و مخالف به بیان نظرات خود پرداختند.
در جریان بررسی طرح، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بیان نقطه‌نظرات خود پیرامون استیضاح پرداخت.
وی در حین اظهاراتش خواهان پخش مستندی پیرامون برنامه‌های رسانه‌های بیگانه درباره موضوعات مطرح در خصوص استیضاح وزیر علوم شد.
در هنگام پخش این مستند علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا حرف‌های بی‌ربط را اشاعه می‌دهید؟ یک رسانه، یک بحث مزخرفی را می‌گوید و ممکن است رسانه‌ای حرف بی‌ربط بزند.
نوباوه در واکنش به اظهارات لاریجانی تأکید کرد: «اظهارات من با توجه به این فیلم بیان می‌شود و در صورت عدم پخش آن حرفی برای گفتن ندارم».
البته نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از ادامه پخش فیلم مذکور منصرف شد و ادامه اظهاراتش را بیان کرد.
در فیلم یادشده موضوعاتی همچون بورسیه‌ها در رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی و صدای آمریکا مورد بررسی قرار گرفته بود که نماینده مردم تهران با استناد به این فیلم‌ها انتقاداتی را نسبت به انتشار برخی اخبار کذب در کشور مطرح کرد.
تشنج در صحن علنی مجلس در پی اعتراض نماینده مردم اردبیل به سخنان نوباوه
در میان سخنان نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با استیضاح فرجی‌د‌انا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض پیرموذن نماینده مردم اردبیل دقایقی صحن علنی مجلس را متشنج کرد.
پیرموذن در واکنش به سخنان نوباوه قصد حرکت به سمت جایگاه سخنرانی مجلس را داشت که جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه وی را متوقف و تلاش کرد او را آرام کند.
در ادامه تعدادی از نمایندگان در اطراف وی تجمع کردند و کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود پیرموذن را به خارج از صحن مجلس هدایت کرد.
همچنین شریف‌حسینی عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز با حضور در کنار صندلی پیرموذن خواستار برگشت نمایندگان به سر صندلی‌های خود برای حفظ آرامش مجلس شد.
نادران(موافق استیضاح): مسائل دانشگاهی تحت‌الشعاع مسائل سیاسی و انحرافی قرار گرفته است
الیاس نادران در جلسه استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان موافق استیضاح صحبت کرد و گفت: مسئله‌ای که درباره استیضاح‌ها وجود دارد آن است که بهتر بود وزیر علوم به موارد استیضاح مورد به مورد پاسخ می‌داد چرا که در زمانی که امضاها گرفته شد تعداد آن 50 و امروز به 60 عدد رسیده است و اگر بنا بود امضا گرفته شود تعداد آن به بیشتر از این حد می‌رسید.
وی ادامه داد: دغدغه ما این است که مسائل دانشگاهی تحت الشعاع مسائل انحرافی و سیاسی قرار گرفته است و از زمانی که در اسفند‌ماه به جمع‌بندی رسیدیم که کار وزارت علوم جز با استیضاح به نتیجه نمی‌رسد این امر را اعلام کردیم که تلاش نمایندگان بر این بود که در این زمینه موارد را اصلاح کند اما لجبازی‌ها نسبت به تصمیمات گذشته در این امر مانع شد.
نادران خاطرنشان کرد: صادق مشاور آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد دو نفری که مورد اعتراض نمایندگان بودند گفته شده است که نامه‌ای بنویسند و خداحافظی کنند تا دهن‌کجی به مجلس نباشد اما حالا از دیشب به ما فشار آوردند که آن دو نفر بروند و استیضاح نباشد حالا آیا ما سیاسی کاری می‌کنیم.
وی گفت: مسئله قابل حل است در حالی که وضعیت عزل افراد نیست بلکه سیاست‌هایی است که در وزارت علوم جاری است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرجی دانا را فرد متدینی می‌دانیم خاطرنشان کرد: آقای فرجی دانا شما مدیریت نمی‌کنید بلکه مدیریت می‌شوید اینکه بگویید چند نفر تغییر کرده‌اند مسئله ما نیست بلکه مسئله این است که اخراجی‌ها تشکیل جلسه می‌دهند و در این امر قانونی عمل نمی‌شود.
وی ادامه داد: اگر مسئله این بود که بر اساس تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌شد مشکلی نداشت در حالی که شما فردی را که در شورای عالی انقلاب فرهنگی رای نیاورده ابقاء کردید و من هنوز خبر عزل وی را ندارم مگر اینکه در این چند روز تغییر کرده باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دانشگاه تهران توسط سرپرست اداره می‌شود تصریح کرد: در بین این همه مدیران هیچ فرد لایق و همفکری با شما وجود نداشت که از وی در اداره دانشگاه تهران استفاده کنید.
نادران خاطرنشان کرد: آیا ما سیاه‌نمایی می‌کنیم. من نمی‌دانم که نشان دادن این فیلم به صلاح بود یا خیر اما رسانه‌های بیگانه از مخالفین استیضاح‌کنندگان دفاع می‌کنند.
نادران با بیان اینکه اخراجی‌ها از دانشگاه مفاسد اخلاقی داشتند، گفت: دختران دانشجوی کشور از دست این دانشجویان اخراجی در امان نبودند دانشجویان دختری که خودکشی کردند، 13 نفر از این دانشجویان در پیام نور را شما برگرداندید.
وی خطاب به فرجی‌دانا گفت: شما با نامه وزارت اطلاعات در مورد ورودی‌های سال 92 که 140نفر در پذیرش کارشناسی و 23نفر در دوره دکترا ثبت‌نام کردند چه کردید؟
نادران تصریح کرد: شما می‌گویید که اگر وزارت اطلاعات جواب منفی به استعلام‌ها بدهد آن افراد را کنار می‌گذارید، باید بگویید که در رابطه با سمنانیان چه کردید؟ فردی که از وزارت اطلاعات استعلامش را گرفتید و مشکل هم داشت.
وی افزود: اینکه استعلام بگیرید و جواب آن منفی شود و دوباره بخواهید استعلام بگیرید و تلاش کنید تا استعلام مثبت شود، چه معنی دارد؟
نادران تصریح کرد: ما در رابطه با دانشجویان ستاره‌دار صحبت نمی‌کنیم مشکل ما با آنهایی است که صلاحیت اخلاقی و سیاسی ندارند و اینها هستند که ما را نگران کرده‌اند.
وی با توجه به اینکه آمار اغتشاشات دانشگاه‌ها در سال 88 از همیشه بیشتر بوده است، گفت: فتنه 88 را چه کسی انجام داد، جریانات دانشجویی به کدام جریان بیرونی متصل بودند. بچه‌های بسیج که بانی چنین اتفاقی نبودند پس چه کسی این کارها را انجام داد؟
نادران با بیان اینکه نگرانی ما از این است که دانشگاه به باشگاه سیاسی تبدیل شود، گفت: با توجه به اینکه شما به خاطر دهن‌کجی به مجلس یا هر دلیل دیگری افرادی را سرکار گذاشته‌اید این امکان را ایجاد کرده است که دانشگاه جولانگاه احزاب شود و ما نگرانیم که فتنه دیگری همچون فتنه 88 شکل بگیرد. آیا حق نداریم نگران باشیم.
این نماینده مجلس گفت: برخی از نمایندگان زمانی موافق وزیر بودند ولی وقتی عملکرد وزیر را دیدند امروز به مخالف وی تبدیل شده‌اند.
نادران با بیان اینکه ما در این مجلس استیضاح‌هایی را انجام داده‌ایم، گفت: ما عهد اخوت با کسی نبسته‌ایم و در گذشته هم با استیضاح‌هایی که داشته‌ایم این موضوع را نشان داده‌ایم.
وی تأکید کرد: وزیر علوم ما را متهم می‌کند که از وی دانشگاه و دانشکده خواسته‌ایم ولی آیا ما چنین چیزهایی را خواسته‌ایم و شما به ما ندادید و حال به خاطر این موضوع استیضاح می‌شوید. باید به فکر روز قیامت باشیم زیرا روز قیامت ما هستیم و عدل الهی.
این نماینده مجلس با بیان اینکه من برای اینکه کسی خوشش بیاید این حرف‌ها را نمی‌زنم اظهار داشت: ما بارها به وزیر تذکر دادیم حتی التماسش را کردیم و خواستیم برای رفع نگرانی‌های ما قدم بردارد ولی هیچ قدمی از طرف وی برداشته نشد.
وی افزود: با توجه به شرایط امروز جریانات درگیر با فتنه 88 فرصتی پیدا کرده‌اند که برای محیط دانشگاهی ما اظهارنظر و تعیین تکلیف می‌کنند. من با اعداد و ارقام کاری ندارم من اتفاقاتی را می‌بینم که در کف دانشگاه‌ها رخ می‌دهد.
نادران ادامه داد: امروز فتنه‌گران در دانشگاه جولان می‌دهند و دانشجویان مذهبی و حزب‌اللهی خون دل می‌خورند و ما از این بابت نگرانیم.
این نماینده مجلس با اشاره به درگیری و اغتشاش در دانشگاه امیرکبیر گفت: وزیر علوم لااقل می‌پرسید و بررسی می‌کرد چه کسی آن اغتشاشات را به راه انداختند و از چه کسانی چنین رفتارهایی سر زد.
نادران با اشاره به اظهارات اخیر انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: الحمدالله این صحبت‌ها و اظهارات از طرف وی تکذیب شد و ما خوشحال شدیم پس ما به این استیضاح رأی می‌دهیم تا سیاست فعلی تغییر کند و اگر این وزیر برود حتماً سیاست‌های وزارت علوم اصلاح خواهد شد و دولت هم برای این کار باید با ما همکاری کند.
پخش فیلم اظهارات وزیر علوم درباره استیضاح
در انتهای اظهارات نادران فیلمی پیرامون سخنان وزیر علوم درباره استیضاح پخش شد که در آن فرجی‌دانا می‌گوید: «من می‌توانم به نماینده‌های دانشکده، دانشگاه رشوه بدهم تا با نمایندگان مجلس به چالش نرسم»
نادران پس از پخش این فیلم خطاب به وزیر علوم گفت: ‌آقای فرجی دانا! این نمایندگان اقلیت نیستند و طبق امضاها از همه فراکسیون‌ها در استیضاح حضور دارند.
وی اضافه کرد:‌همه نمایندگان دغدغه دارند و دغدغه‌هایشان نه این دانشکده‌هاست، نه دانشگاه‌ها و نه هیچ رانت دیگری.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴