تاریخ انتشاردوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۵۰۲۴۷
میزان زکات فطره امسال طبق نظر برخی مراجع، برابر با ۵۰۰۰ تومان معادل سه کیلوگرم گندم یا ۱۵ هزار تومان معادل سه کیلوگرم برنج اعلام شده است که خانواده‌ها بر اساس قوت غالب خود آن را پرداخت می‌کنند.
۰
plusresetminus
بلاغ- زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید تأخیر پرداخت آن را بعد از نمازعید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.(1)
 
ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد، مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى‌دهد نیت فطره کند.(2)
 
اما اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب(3) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.(4)
 
به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان 1435 هجری به روایت رهبر معظم انقلاب و 6 مرجع تقلید اشاره می‌شود:
 
 
 
* حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای
 
فطریه عبارت است از سه کیلو گندم یا خرما یا کشمکش یا برنج و مانند اینها و یا پول یکی از اینها که برای امسال (1393) حداقل معادل 4500 تومان می‌باشد. البته بهتر است در تهران 5000 تومان پرداخت شود و همچنین افرادی که می‌خواهند بر اساس برنج پرداخت نمایند بهتر است حداقل 15000 تومان در نظر بگیرند.
 
 
 
*آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی
 
زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 4500 تومان و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ 15 هزار تومان اعلام شده است.
 
کفاره روزه غیر عمد مبلغ 1500 تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ 90 هزار تومان است.
 
 
 
*آیت‌الله محمدعلی علوی گرگانی
 
زکات فطره پنج هزار تومان بابت سه کیلو گندم برای هر نفر تعیین شد، ضمناً کسانی که مایل به پرداخت فطریه از برنج هستند، باید قیمت آن را ملاحظه کرده و به ازای هر نفر سه کیلو از آن را بپردازند و متوسط قیمت آن مبلغ 15 هزار تومان تعیین شده است، همچنین کفاره غیرعمد برای هر روز نیز مبلغ 1500 تومان پول نان برای فقرا تعیین شد.
 
 
 
*آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی
 
مؤمنان مبلغ معادل سه کیلوگرم گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب بپردازند.
 
 
 
*آیت‌الله حسین مظاهری
 
مبلغ زکات فطره در سال جاری برای هر نفر چهار هزار تومان و مبلغ کفاره غیر عمد برای هر روزه، 1200 تومان تعیین می‌شود.
 
گفتنی است مبالغ اعلام شده، حداقل مبالغ قابل پرداخت است و پرداخت مبالغ بیشتر توسط افراد متمکن، فضیلت دارد، همچنین شایان ذکر است، مصرف زکات فطره همان مصارف زکات است، ولی پرداخت مبالغ زکات فطره و کفاره به فقرا و نیازمندان شیعه اولویت دارد.
 
 
 
*آیت‌الله حسین نوری همدانی
 
زکات فطره 4900 تومان بابت سه کیلو گندم برای هر نفر تعیین شد.
 
 
 
*آیت‌الله حسین وحید خراسانی
 
زکات فطره 5000 تومان بابت سه کیلو گندم برای هر نفر تعیین شد.
 
 
 
 
 
*پی‌نوشت‌ها:
 
1- ر.ک: امام خمینى، سید روح‌اللّٰه، توضیح المسائل (محشى)، ج‌2، ص 180، م 2025، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، 1424 ه‍ ق.
 
2-همان، ر.ک: ذیل م 2030.
 
3- آیت‌الله بهجت: احتیاط مستحب آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م 2031./ع
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما