تاریخ انتشاردوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۵۰۱۹۱
پایگاه اینترنتی کریستین‌ساینس‌مانیتور نوشت: جنگ سوریه بیش از پیش میان ایران و کشورهای خلیج‌فارس شکاف ایجاد کرد.
۰
plusresetminus
سوسک هایی که از فکر کردن به ایران هم می ترسند!
به گزارش بلاغ، پایگاه اینترنتی کریستین‌ساینس‌مانیتور 28 ژوئیه 2014 (6 مرداد) در مقاله‌ای به چالش‌های منطقه‌ای ایران در مقابله با دشمنان خود پرداخت و نوشت: افراط‌گرایان داعش در عراق دشمنی مشترک در منطقه پدید آورده‌اند. اما ایران باید بر بی‌اعتمادی‌های جامعه بین‌الملل به خود فائق آید و مسیر گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را با موفقیت طی کند و سپس روابط تازه‌ای با همسایگان عربی خود برقرار کند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به‌منظور امضای توافقی هسته‌ای باید به قدرت‌های جهانی اطمینان‌ مجدد دهد. اما وی به‌منظور رسیدن به ثبات منطقه‌ای بلندمدت باید بر تردید و رقابت‌های همسایگان خود در خلیج‌فارس چیره شود؛ به‌ویژه آنکه منطقه دستخوش تنش‌ها و کشمکش‌های فرقه‌ای قرار گرفته است.
در ادامه مقاله آمده است: رقابت میان این وزنه‌های سنگین منطقه‌ای، سیاست قدرت در خلیج‌فارس را طی چند دهه تعریف کرده است. اما امروز آقای روحانی، عربستان سعودی را «دوست و برادر» می‌خواند.
وی ماه مارس به عمان سفر کرد و در ماه ژوئن میزبان امیر کویت بود. رویکرد وی، به کاهش تأثیرگذاری تندروها در کشورهای سنی کمک کرده است.
کیهان برزگر، رئیس مؤسسه مطالعات راهبردی خاورمیانه در تهران، می‌گوید: ‌«گفتمان میانه‌روی آقای روحانی صداهای افراط‌گرا درون این کشورها (خلیج‌فارس) را به انزوا می‌کشاند... عربستان سعودی برای پذیرش واقعیت جدید ایران تحت فشار است و تلاش می‌کند روابط خود با ایران را مدیریت کند. آن‌ها نمی‌توانند تحول تازه‌ای را که درون ایران با آمدن دولتی میانه‌رو روی داده، نادیده بگیرند.»
اگرچه ایران پس از انقلاب اسلامی همواره روابط خود را بر پایه اصول پان‌اسلامیستی بنا نهاده، اما اکثریت قومیتی فارس این کشور به‌طور تاریخی نگاهی تحقیرآمیز به همسایگان عرب خود داشته‌اند.
در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق، تمام کشورهای عربی به‌جز سوریه در حمایت از رژیم صدام صف‌آرایی کردند.
داود هرمیداس باوند، تحلیل‌گر سیاسی و استاد دانشگاه، می‌گوید: «در صورتی که ایران کشوری قدرتمند باشد، تجربه گذشته نشان می‌دهد در این صورت، کشورهای عربی تلاش می‌کنند به ما نزدیک‌تر شوند... هرگاه ما در موقعیت بسیار ضعیفی بوده‌ایم، آن‌ها تلاش کرده‌اند حس دشمنی را در قبال ما تشدید کنند. این یک واقعیت است.»
در پایان مقاله آمده است: جنگ سوریه بیش از پیش میان ایران و کشورهای خلیج‌فارس شکاف ایجاد کرد. حمایت‌های کشورهای خلیج‌فارس که دربرگیرنده درخواست برخی روحانیان تندروی سنی برای جنگ علیه شیعیان در سوریه بوده، سبب تقویت گروه داعش در عراق و سوریه شده است.
اما تهدید داعش، کشورهای سنی را نیز که با غرب همکاری می‌کنند، دربرمی‌گیرد. احساس مشترک از خطر می‌تواند به ترمیم روابط کمک کند.
در عین حال، تهدید داعش، زمینه‌های مشترک همکاری میان ایران و آمریکا پدید آورده است. عبدالخالق عبدالله، تحلیل‌گر سیاسی در امارات متحده عربی، می‌گوید: «ایران هرگز همسایه آسانی نبوده است... به‌عنوان یک جامعه، نظامی سیاسی و همسایه چالش‌برانگیز است. گاهی این چالش‌برانگیزی جدی‌تر و گاهی کمتر می‌شود، اما پایان نمی‌یابد.» ایران مدت‌ها به مداخله در بسیاری از کشورها از جمله عراق متهم شده است.
به گزارش بلاغ، برخی از کشورهای منطقه که در ایجاد آشوب و ناامنی در منطقه، نقش محوری داشتند، امروزه خود را در معرض این ناامنی‌ها می‌بینند.
یکی از راه‌های کاهش این ناامنی‌ها و یافتن نقطه امید در روز حادثه که ممکن است نزدیک هم باشد، داشتن روابط حسنه با ایران و جلب نظر این کشور است که گویا زمینه‌های آن در حال فراهم شدن است که برای مدیریت آن باید تمام زوایای قضیه به‌دقت بررسی و با آینده‌نگری با آن برخورد شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما