تاریخ انتشاردوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۵۰۱۲۱
مراسم تشییع 20 شهید از 33 نفری که در روز قدس خونین "زاریا" در کشور نیجریه به شهادت رسیدند امروز یکشنبه 5 مرداد 1393 برگزار شد.
۰
plusresetminus
بلاغ- در این مراسم که با حضور انبوه مردان و زنان روزه دار در ایالت کادونا برگزار شد پیکر شهداء پس از ادای نماز تشیع و دفن گردید.



مراسم تشییع پیکرهای بقیه شهدا نیز در روزهای آینده برگزار خواهد گردید. در بین شهدا یک زن نیز وجود دارد.
بیانیه شیخ زکزاکی
در همین حال «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شيعيان زاریا ــ درایالت کادونای نيجريه ــ با صدور بیانیه ای ارتش این کشور را را به کشتن سه فرزند خود و 30 نفر از مردم بی دفاع نیجریه متهم کرد.
در بیانیه وی آمده است: "سربازان ارتش در روی پل کوبان به سوی مردم ما تیراندازی و 33 نفر از آنان ــ از جمله سه پسر من را ــ کشتند".
زکزاکی دولت نیجریه را به صدور فرمان حمله متهم کرد و افزود دو تن از هوادارانش نیز پس از بازداشت، اعدام شده اند!
رهبر جمعیت اسلامی نیجریه با تأکید بر اینکه "شهدای ما در برابر شهدای فلسطین چیزی نیست" اضافه کرد: "علیرغم این حادثه، من از مردم می خواهم آرامش خود را حفظ کنند".
خشونت بی دلیل یا هدفمند؟
در حالی که تظاهرات روز قدس جمعیت اسلامی زاریا ــ مانند تمام فعالیت های دیگر آنان ــ مسالمت آمیز بود، هنوز انگیزه اقدام خشونت بار و غافلگیرکننده ارتش مشخص نشده است.
«ابراهیم موسی» سردبیر هفته‌نامه «المیزان» وابسته به جنبش اسلامی نیجریه در این مورد گفت: "این راهپیمایی بدون هرگونه خشونت و یا حادثه خاصی برگزار شده و مشخص نیست نیروهای ارتش به چه دلیل دست به این حمله زده‌اند".
به گزارش خبرنگار ابنا از نیجریه، ارتش با تانک و خودروهای نظامی از پایتخت این کشور به زاریا آمده بود و این حمله هدفمند و از پیش طراحی شده بود.
در این اقدام عجیب، نیروهای نظامی نیجریه از پشت به سمت صفوف راهپیمایی‌ کنندگان تیراندازی کردند. آنان همچنین تظاهرات‌کنندگانی که فرار می کردند را تحت تعقیب قرار داده و به سمت آن‌ها شلیک کردند که منجر به شهادت 33 نفر از شیعیان روزه دار و زخمی شدن دهها تن دیگر شد!
نیروهای امنیتی همچنین ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی را نیز بازداشت کردند که گفته می شود تعدادی نیز در زمان بازداشت شکنجه یا اعدام شدند!
جنبش اسلامی نیجریه که فراخوان برپایی این راهپیمایی را در شهر زاریا داده بود دولتمردان این کشور را به طرح ریزی برای کشتار در هنگام راهپیمایی روز جهانی قدس متهم کرد.
این جنبش در بیانیه ای تصریح کرد: دستگاههای امنیتی نیجریه هفته گذشته پس از برگزاری جلسه ای تصمیم گرفتند تا از تاثیر گذاری جنبش اسلامی در این کشور به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی جلوگیری کنند.
«محمد توری» نماینده این جنبش در شهر کانو نیز آمریکا و اسرائیل را متهم کرد که برای لغو تظاهرات روز قدس، فشارهای زیادی به دولت نیجریه وارد کردند.
دولت نیجریه هنوز واکنش رسمی به حادثه شهر «زاریا» نشان نداده است.
سه فرزند شیخ زکزاکی در بین شهدا
«احمد زکزاکی»، «حمید زکزاکی» و «محمود زکزاکی» سه فرزند «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان زاریا در این حادثه شهید شدند.
همچنین «علی زکزاکی» دیگر فرزند وی نیز مجروح شد و امروز در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت.

از راست: شهید احمد زکزاکی، شهید حمید زکزاکی و شهید محمود زکزاکی
شایان ذکر است احمد و حمید زکزاکی در یکی از دانشگاههای چین تحصیل می کردند و محمود نیز در حوزه علمیه بیروت به دروس دینی اشتغال داشت.
برخی منابع غیر رسمی نیز خبر دادند که یک فرزند شیخ زکزاکی (محمود) در همان محل حادثه به شهادت رسید و دو پسر دیگر وی (احمد و حمید) پس از بازداشت بر اثر شکنجه نیروهای امنیتی در بازداشتگاه به شهادت رسیده‌اند!
تصاویر زیر راهپیمایی آرام زاریا را نشان می دهد که به شکل عجیبی به خون کشیده شد:/آ











 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴