تاریخ انتشاريکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۵۰۰۷۸
یک روزنامه آمریکایی با اشاره به عدم استراتژی شفاف اسرائیل در جنگ با غزه و افزایش رو به رشد تلفات فلسطینیان، نوشت که حمله فعلی اسرائیل به غزه در حال تبدیل شدن به یکی از مرگبارترین درگیری‌های اسرائیل در طول یک دهه گذشته است.
۰
plusresetminus
بلاغ- روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت که جنگ اسرائیل علیه غزه در حال تبدیل شدن به یکی از مرگبارترین درگیری های تل آویو در طول سال های اخیر است.

بر اساس این گزارش، با توجه به بن بست عمیق نظامی و سیاسی بین حماس و اسرائیل و مقاومت نظامی فلسطینی ها و از طرف دیگر عدم دسترسی اسرائیل به یک استراتژی صریح و واضح برای خروج از این درگیری ها، تلفات فلسطینی ها و اسرائیلی ها در درگیری جاری غزه با چنان سرعتی در حال افزایش است که این جنگ می تواند از سایر درگیری های اسرائیل در طول تقریبا یک دهه گذشته سبقت بگیرد.

این روزنامه در ادامه به نشست دیپلمات های آمریکایی و اروپایی در پاریس به منظور بررسی تمدید آتش بس انسانی 12 ساعته که روز شنبه بین حماس و اسرائیل برقرار شد، اشاره کرده است؛ آتش بسی که برای حماس و اسرائیل بعد از تقریبا سه هفته درگیری، یک ساعت تنفس محسوب می شد.

درحالیکه اسرائیل در ساعات پایانی روز گذشته (شنبه) تمدید 24 ساعته آتش بس با حماس را تصویب کرد اما حماس این قرار تمدید را رد و تاکید کرد که هرگونه آتش بس انسانی در این بین باید متضمن عقب نشینی نظامیان اسرائیلی از غزه و صدور مجوز برای بازگشت فلسطینیان آواره به منازلشان باشد.

واشنگتن پست به افزایش چشمگیر تلفات روز گذشته درگیری بین حماس و اسرائیل قبل از اجرای آتش بس 12 ساعته روز گذشته اشاره کرده و نوشته است که تا قبل از این آتش بس، آمار تلفات فلسطینیان در روز شنبه به بیش از هزار و 35 نفر رسید؛ این در حالیست که در تهاجم سال 2009 میلادی اسرائیل به نوار غزه، در مجموع حدود هزار و 400 فلسطینی کشته شدند.

بر اساس اعلام تحلیلگران نظامی و اطلاعاتی، درگیری بین حماس و اسرائیل به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به جنگی فرسایشی است و بیشتر شبیه جنگ اسرائیل با لبنان است تا درگیری های پیشتر این رژیم با حماس در سال های 2009 و 2012 میلادی؛ در درگیری اسرائیل با لبنان نیز آمار تلفات دو طرف بالا بود؛ حماس نیز مانند حزب الله لبنان عزم خود را برای مقابله با اسرائیل از طریق به کارگیری جنگجویان ماهر، استراتژی های شفاف جنگی و موشک ها و همچنین شبکه های تونلی خود نشان داده است.

اسرائیل اعلام کرده است که اولین هدف آن در جنگ با حماس، تخریب این تونل هاست.

واشنگتن پست با طرح سوالاتی از قبیل اینکه اهداف اسرائیل در غزه چیست و چه مدت در غزه می مانند تا به این اهداف دسترسی پیدا کند، نوشت که اسرائیل در بین دوراهی خطرناکی قرار گرفته است و باید بین قبول یک آتش بس پایدار با حماس و یا تخریب قابلیت های حماس یکی را انتخاب کند.

اسرائیل می خواهد حماس ارتش زدایی شود و در مقابل خواسته مرکزی و اصلی حماس نیز این است که محاصره اقتصادی غزه توسط اسرائیل، برداشته شود.

بر اساس این گزارش، اسرائیل با وجود اینکه برای توافق با یک آتش بس پایدار تحت فشار قرار دادر، اما سیگنال های پیچیده ای درباره استراتژی خروج خود از غزه صادر کرده است؛ برخی از مقامات ارتش اسرائیل می گویند که هدف محدودی را در غزه پیگیری می کنند که آن هدف تخریب شبکه های وسیع تونلی حماست است و این تخریب چند روز و حتی چند هفته ای طول می کشد.

این در حالیست که سایر مقامات اسرائیلی می گویند که می خواهند به اعمال فشار خود بر حماس ادامه دهند و نفوذ بیشتری در مناطق شهری غزه داشته باشند تا حماس را تضعیف کنند؛ اجرای چنین طرحی به معنای حضور چندین هفته ای و حتی چندین ماهی اسرائیل در غزه است.

در این بین، «گیورا ایلاند» رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل با اشاره به اینکه هنوز کار اسرائیل در غزه تمام نشده است و اینکه آتش بس انسانی فشارها از روی حماس را برمی دارد، گفته است که ارتش زدایی حماس باید هدف نهایی باشد و اگر هدف چیزی غیر از این باشد، اسرائیل خطا کرده است./آ  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما