تاریخ انتشاريکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۵۰۰۵۱
پیتزا، بال مرغ پخته: اینها خیلی خوشمزه هستند، اما چند ساعت بعد از خوردنشان احساس می کنید سینه تان می سوزد و دهانتان ترش مزه می شود.
۰
plusresetminus
بلاغ- اگر بگوییم سوزش یا همان ترش کردن معده مشکلی بسیار ناراحت کننده است، مثل این می ماند که بگوییم قلقلک دادن خنده آور است.

انواع بسیار جدی و شدید سوزش معده می تواند منجر به تنگی نفس و بی قراری شدید برای رهایی از احساس سوزش شود. دراز کشیدن معمولاً باعث وخیم تر شدن سوزش معده می شود، به همین دلیل اگر این مشکل شب هنگام برای فرد اتفاق بیفتد، او را به کلی بی خواب خواهد کرد.

سوزش معده زمانی اتفاق می افتد که عضله تنگ کننده مری که شکم را از مری جدا می کند، بسته نمی ماند و باعث می شود مایعات معده (اسید معده) به سمت بالا یعنی مری برگردند.

همه افراد هر از گاهی به سوزش معده مبتلا می شوند اما اگر این مشکل خیلی زیاد اتفاق بیفتد میتواند نشانه بیماری رفلکس اسید باشد که اگر درمان نشود می تواند باعث آسیب رساندن به لایه خارجی مری شود.

علاوه بر عوامل دیگر مثل آسم که می توانند سوزش معده ایجاد کنند، اکثر افراد بعد از خوردن برخی موادغذایی خاص دچار این مشکل می شوند. در این مقاله لیستی از متداولترین موادغذایی که باعث تشدید سوزش معده می شوند را جمع آوری کرده ایم و راهنماییتان می کنیم که چطور از این مواد استفاده کنید که دچار این عارضه نشوید.

الکل:  الکل نه تنها اسید معده را زیاد میکند، بلکه می تواند مری را نسبت به هر نوع اسید که از معده برگردد حساستر کرده و درنتیجه سوزش معده را تشدید کند. شراب قرمز یکی از متداولترین موادغذایی است که باعث سوزش معده می شود اما ویسکی، ودکا، آبجو و شراب سفید هم می توانند این مشکل را پدید آورند.

مرکبات: میوه های خانواده مرکبات مانند گوجه فرنگی (بله درست شنیدید گوجه فرنگی هم یک میوه است)، گریپ فروتف لیمو و پرتقال محتوی اسیدی بالایی دارند که برای مری شما خبر چندان خوشایندی نمی تواند باشد چون موادغذایی اسیدی باعث افزایش اسید معده می شوند و درنتیجه اختمال برگشت آن به سمت مری بیشتر شده و این میوه ها را به موادغذایی ایجادکننده سوزش معده تبدیل می کند.

غذاهای چرب: اگر مستعد ابتلا به سوزش معده هستید، شاید بهتر باشد که از خیر همبرگر رستوران بگذرید. گوشت فراورده شده بااینکه مزه خیلی خوبی دارد اما محتوی چربی و نشاسته بسیار بالای آن، تجزیه آن را کند می کند که با سوزش معده همراه است. البته این فقط شامل سوسیس و پپرونی نمی شود، سایر غذاهای چرب مثل بال مرغ، پنیر، برگرها، و سرخ کردنی ها هم میتواند این مشکل را ایجاد کند.

غذاهای تند: نظرهای مختلفی درمورد اینکه آیا مواد غذایی تند باعث سوزش معده می شوند یا نه داده می شود اما برخی افراد آنرا بعنوان موادغذایی مولد سوزش معده معرفی می کنند، به ویژه کسانیکه که به خوردن غذاهای تند عادت ندارند. برخی از غذاهای تند محتوی اسیدی بالایی دارند. مثلاً سالسا را در نظر بگیرید.

این غذا که از گوجه فرنگی و فلفل درست می شود، محتوی اصلی آن از جمله موادغذایی ایجاد کننده سوزش معده هستند. اگر فکر می کنید تندی غذا این مشکل را برایتان ایجاد کرده است، چاره کار می تواند این باشد که کمی تحملتان را بالا ببرید. برخی افراد میگویند که با عادت کردن به غذاهای تند، دیگر این سوزش معده اتفاق نمی افتد.

انواع سُس ها:  بسیاری از سس ها مثل سس های سالاد روغنی و سس های پاستا که مملو از کره و روغن است، محتوی چربی بسیار بالایی دارند. این مورد هم مثل غذاهای چرب که قبلاً توضیح دادیم، می تواند باعث کند شدن هضم معمول غذا شده و سوزش معده ایجاد کند. به جای این سس ها می توانید از چاشنی های کم چربی برای سالاد استفاده کنید که حاوی سرکه بیشتری باشد تا روغن.

کافئین: اگر خوردن قهوه باعث سوزش معده در شما می شود، احتمالاً چاره دیگری ندارید. دستگاه چای ساز یا کتری بدون سرب و فرار باعث ریلکس سازی پایی مری شده و برگشت اسید را به همراه داشته باشد که یکی از عوامل جدی در ایجاد سوزش معده است. علاوه بر این قهوه محتوی اسیدی بسیار بالایی دارد. فکر کنم دیگر زمان آن رسیده که مصرف چای سبز را شروع کنید./آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما