تاریخ انتشارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۴۹۹۰۷
روزنامه نگار و کارشناس معروف امور خاورمیانه تأکید کرد که حمله رژیم صهیونیستی به غزه با فرمان آمریکا و به هدف نابود کردن مقاومت فلسطین صورت گرفته است.
۰
plusresetminus
بلاغ- "دیوید هرست" تأکید کرد: حمله به غزه، با فرمانی از سوی پادشاهی عربستان سعودی صورت گرفته است. این فرمان پادشاهی رازی اعلام شده در اسرانیل (رژیم صهیونیستی) است و مسؤولان سابق و فعلی این رژیم به راحتی از آن سخن می‌گویند.

وی با اشاره به هم پیمانی رژیم صهیونیستی و رژیم حاکم در عربستان افزود: این ائتلاف سعودی اسرائیلی آغشته به خون فلسطینی ها است؛ به صورتیکه تعداد کسانی‌که یکشنبه گذشته در منطقه شجاعیه غزه خونشان به زمین ریخته شد، از مرز 100 نفر گذشت.

هرست خاطرنشان کرد که آمریکا از این خون ریزی‌ها متأسف نیست، زیرا هدف از این حملات حماس است.

این روزنامه نگار تأکید کرد: "جان کری" وزیر خارجه آمریکا یکشنبه گذشته در شبکه "ای بی سی" (آمریکا) گفت: "اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند".

هرست همچنین با اشاره به اینکه مصر هم از اوضاع غزه ناراحت نیست، خاطرنشان کرد: "سامح شکری" وزیر خارجه مصرحماس را به دلیل نپذیرفتن آتش بس، مسؤول کشته شدن شهروندان می داند.

هرست: نتانياهو، بيش از مصر و آمريكا، به شريك سوم خود يعني عربستان سعودي اهميت مي دهد

هرست تأکید کرد که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بیش از مصر و آمریکا، به شریک سوم خود یعنی عربستان سعودی اهمیت می دهد زیرا بدون این شریک در کشورهای عربی، امکان ورود به چنین عملیات نظامی سنگینی وجود ندارد.

هرست خاطرنشان کرد: شاوول موفاز (وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی) مجری خبر شبکه دهم تلویزیون اسرائیل را با سخن خود شوکه کرد. موفاز گفت که اسرائیل باید نقشی را برای عربستان و امارات در روند خلع سلاح حماس ایفا کند. وقتی مجری پرسید مقصود شما چیست، موفاز جواب داد که باید از پول های عربستان و امارات برای بازسازی غزه بعد از نابودی حماس استفاده شود.

هرست نوشت: اما عموس جلعاد مرد نهاد نظامی اسرائیل که حلقه وصل بین اسرائیل و مصر در دوره مبارک بود و اکنون پست مدیر بخش سیاسی و روابط سیاست نظامی اسرائیل را برعهده دارد، به فردی به نام "جمیز دورسی" گفت: همکاری امنیتی ما با مصر و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بی نظیر است. ما اکنون در بهترین دوره روابط امنیتی و دیپلماتیک با اعراب به سر می بریم.

دیوید هرست تأکید کرد: عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی اعلام کرد که با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر تلفنی گفت وگو کرد تا موافقت خود را با طرح پیشنهادی مصر برای آتش بس - که برای بررسی به حماس ارایه نشد- اعلام کند. این امر روزنامه جروزالم پست را بر آن داشت که به نقل از تحلیلگران سیاسی درباره قصد واقعی برای آتش بس سوالاتی را مطرح کند.

هرست گفت: مسؤولان سازمان اطلاعات سعودی به طور منظم با مسؤولان موساد ملاقات می کنند.

وی با اشاره به منافع و دشمنان مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: این دو رژیم علاوه بر دشمنان مشترک، دارای هم پیمانان مشترکی هستند – مؤسسات و شرکتهای تسلیحاتی نظامی در آمریکا و انگلیس و مرد شماره یک فتح و برگ برنده آمریکا محمد دحلان، که قبلا قصد داشت غزه را تحت کنترل خود در آورد، و امروز هم البته آماده است که به هنگام نیاز دوباره دست به چنین کاری بزند.

هرست به تغییر شرایط کنونی منطقه و هماهنگی علنی نهادهای نظامی عربستان و رژیم صهیونیستی برای اولین بار در تاریخ آنها اشاره کرد و نوشت: امیر ترکی فیصل تابلوی علنی این نزدیکی روابط اسرائیل و عربستان است. اولین نشانه، انتشار کتاب یک فرد دانشگاهی اسرائیلی در عربستان بود و نشانه دیگری، سفر ترکی فیصل به بروکسل برای دیدار با عموس یادلین رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی اسرائیل. یادلین در ترکیه به علت نقش داشتن در حمله به کشتی مرمره محکوم شد. گفته شده است ضرری ندارد که امیر ترکی برخی از خطوط قرمز را زیر پا بگذارد. او یکی از حامیان اصلی طرح صلح شاه سعودی است.

هرست خاطرنشان کرد: ترکی فیصل مقاله ای در روزنامه هارآتس درباره افق های صلح (با رژیم صهیونیستی) نوشت.

ترکی فیصل در بخشی از این مقاله نوشته بود: "چقدر موجب خوشحالی خواهد بود که دعوت برای دیدار با من در ریاض فقط از فلسطینی‌ها نباشد، بلکه از اسرائیلی‌ها هم این دعوت صورت بگیرد."

دیوید هرست تأکید کرد: شکی نیست که همگان از صلح استقبال می کنند، اما شیوه مصر و عربستان به عنوان هم پیمان اسرائیل برای تحقق این صلح از طریق تشویق اسرائیل به وارد کردن ضربه سنگین به حماس، شک برانگیز است.


دیوید هرست کیست؟
دیوید هرست (متولد سال 1936) خبرنگار و کارشناس امور خاورمیانه، مقیم بیروت است.
وی در دانشگاه آکسفورد و دانشگاه آمریکایی در بیروت تحصیل کرده است.
هرست طی سال‌های 1963 تا 1997 با روزنامه‌های کریستین ساینس مانیتور، آیریش تایمز، سنپترزبورگ تایمز، نیوزدی، سانفرانسیسکو کرونیکل، و دیلی استار همکاری کرد.
هرست بارها از سفر به چند کشور عربی از جمله مصر، عربستان و عراق منع شد.
وی همچنان در حال همکاری و نوشتن مطلب در روزنامه‌های مختلف دنیا مانند، گاردین و هافینگتون پست است./آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما