تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۹۶۴۱
ستاره شناسان موفق شدند، ستارگانی را در فاصله ۷۰۰ هزار سال نوری از زمین کشف کنند. این دو ستاره دورترین ستارگان کهکشان راه شیری هستند.
۰
plusresetminus
بلاغ- منجمان به تازگی دو ستاره را در فاصله حدود ۷۰۰۰۰۰ سال نوری از زمین کشف کرده‌اند. این فاصله، حدود یک سوم فاصله کهکشان آندرومدا از زمین است.
 
مجله نجوم در این باره نوشته است: تاکنون تنها ۷ ستاره در فاصله بیش از ۴۰۰۰۰۰ سال نوری از زمین کشف شده است. منجمان برای یافتن این ستاره‌ها روی غول‌های قرمزی که در رصدهای فروسرخ اجرام ژرف رصد شدند، تمرکز کردند.

غول‌های سرخ ارتباط چندانی با ستاره‌های کوتوله سرخ سرد ندارند. این دو گروه در رده‌های کاملا جدا از یکدیگر قرار دارند. کوتوله‌های سرخ هیدروژن سوزی در هسته خود دارند، اما غول‌ها با سوزاندن هیدروژن هسته شروع به باد کردن می‌کنند و پوسته‌ای اطراف خود شکل می‌دهند. هر دو مدل دما و رنگ مشابه دارند، با این حال غول‌های سرخ چیزی حدود ۱۰۰۰۰ برابر روشن‌تر از کوتوله‌ها هستند و همین سبب می‌شود در فواصل دور هم قابل کشف باشند. این ستاره‌ها در این فواصل می‌توانند تاریخچه پیدایش راه شیری باشند.

این گروه تحقیقاتی نزدیک به دو سال به دنبال ستاره‌هایی در این فواصل بودند و علت این جستجو نه فقط از روی کنجکاوی، بلکه به این دلیل بود که این نواحی از راه شیری می‌توانند سرنخ‌های خوبی از پیدایش و تحول کهکشان‌ها نشان دهند. به دلیل کم شدن تراکم ستاره‌ها در فواصل دورتر کهکشان، جرمی به راحتی در آن نواحی کشف نمی‌شود. تا امروز در مدل‌هایی که برای پیدایش کهکشان مطرح شده است، وجود این ستاره‌های لحاظ نشده بود و شاید پس از این لازم باشد منجمان نظریه‌های پیدایش و تحول کهکشان را بازبینی کنند./آ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱