تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۴۹۵۱۹
رضا کیانیان در نشست مطبوعاتی بررسی سند ساماندهی توسعه سینمایی کشور در روز دوشنبه 30 تیرماه تأکید کرد: سینمای ایران پرچمدار مبارزه با آمریکا است و من روی این موضوع بسیار اصرار دارم.
۰
plusresetminus
بلاغ-بازیگر سینمای ایران با بیان این مطلب در این نشست گفت: یکی از تفاوت های دولت گذشته در حوزه مدیریت سینما با دوره فعلی این است که دولت جواد شمقدری این سند را بدون حضور سینماگران برای سینماگران تنظیم کرد اما در حال حاضر شاهد هستیم که حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از سینماگران دعوت کرد تا نظرات و دیدگاه های آنان را نسبت به این سند بداند.

وی افزود: در واقع در سند گذشته بدون توجه به نظر سینماگر فقط حرف زده شده بود ولی حالا قرار است برای این سند نظر سینماگران هم لحاظ شود و این خوب است.

این بازیگر با سابقه سینما یادآور شد: هر یک از متولیان فرهنگی که در دولتها روی کار می آیند، فکر می کنند که در درجه اول باید سینماگران را ادب کنند. در واقع اول سراغ سینما می روند و بعد به فکر تئاتر و موسیقی می افتند. این در حالی است سینمای ایران پرچمدار مبارزه با آمریکا است و من روی این موضوع بسیار اصرار دارم.

کیانیان سخنان خود را این چنین ادامه داد: چند وقت پیش مطلبی مبنی بر گفتگو با یکی از مدیران ژاپنی را می خواندم. در این مصاحبه از این مدیر ژاپنی پرسیده شده بود که ژاپنی ها چطور با آمریکا مبارزه کردند، این مدیر در پاسخ به خبرنگاران گفت «همین که روی میز رئیس جمهور آمریکا تلفن ساخت ژاپن وجود دارد این یعنی که ما در این مبارزه برنده شده ایم».

بازیگر فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای» و «روبان قرمز» معتقد است سینمای آمریکا که سینمایی پرقدرتی است با تهاجم بسیار سینمای مستقل اروپا و ژاپن را نابود کرد، به این معنا که در اروپا فیلم‌های هالیوودی ساخته می شوند و ژاپن هم صنعتی مستقل ندارد و این امر به معنای تهاجم فرهنگی است.

وی در ادامه متذکر شد: اما سینمای ایران همچون قطاری به راه افتاده بود که پس از انقلاب با حمایت نظام جمهوری اسلامی به اوج خود رسید و اجازه داد این سینما شرافتمندانه راه خودش را تا اعتلا پیش رود. در نتیجه این سینما، سینمایی شد که در جهان ورد زبان‌ها افتاد تا جایی که اگر در جشنواره ای فیلم ایرانی وجود نداشت آن جشنواره از رونق می افتاد.

کیانیان ادامه داد: در واقع سینمای ایران در دوره ای بر اساس محتوا و پیام های انسانی که ارایه می کرد سینمای آمریکا را به زانو درآورد. در واقع سینمای ایران هشداری بود برای سینمای آمریکا. در واقع مبارزه سینمای ایران به ثمر رسید و قلدری آمریکا را پاسخ مناسب داد اما متاسفانه مسئولان متوجه این دستاورد بزرگ سینمای ایران نیستند.

بازیگر «تمام وسوسه‌های زمین» تاکید کرد: در جشنواره های خارجی نام کشورهای ایران، عراق و رژیم اشغالگر قدس بنا به دلایل حروف انگلیسی کنار همدیگر قرار می گیرند و اگر بررسی در سیر سینمای رژیم اشغالگر قدس داشته باشیم متوجه می شویم که بر اساس فرمولهای سینمای ایران فیلم می سازند. در واقع و متاسفانه به دلیل سهل انگاری های مدیریت سینما در 8 سال گذشته، شاهد بودیم که صندلی های سینمای ایران در جشنواره های بین المللی توسط رژیم صهونیستی که دنبال متدهای سینمای ایران بود، اشغال شدند.

وی افزود: خوشبختانه سینماگران ایران جلوتر از کسانی هستند که می خواهند آنها را نصیحت کنند. به نظر من مسئولان باید اجازه دهند که ما کار خودمان را انجام دهیم. در مقطعی از زمان که می خواستند سینما را  به اصطلاح اصلاح کنند مقابل سینماگران ایستادند و گفتند که می خواهند فیلم فاخر تولید کنند بدون این که بدانند فیلم فاخر چیست.

کیانیان در پایان صحبت های خود گفت: هیچگاه معنی فیلم فاخر را متوجه نشدم و تنها چیزی که به ذهن رسید این بود که با نام فیلم فاخر به خیال باطل می خواستند جا پای هالیوود بگذارند. این در حالی است که اگر سینمای ایران با فرمول خود کار کند بهتر از هر نگاه تزریقی می تواند به تولید خوب و قابل قبول برسد.

 در ادامه این نشست خبری خسرو سینایی کارگردان سینما گفت: سینمای ایران سری بزرگ دارد اما متاسفانه سیستم زیربنایی و زیرساختی این سینما تقویت نشده و به استعدادهای فردی متکی هستیم. امیدوارم سند توسعه چشم انداز سینمای ایران پاسخ مناسبی به نیازهای زیرساختی سینما بدهد.

کارگردان فیلم سینمایی "هیولای درون" تاکید کرد: اظهار نظرهایی که در نخستین جلسه از بررسی سند توسعه سینمای ایران بیان شد تامل برانگیز بود و در نهایت این نتیجه گیری شد که باید با دید امروزی به ارتقای بدنه سینمای ایران کمک کرد.

این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در ادامه متذکر شد: خوشبختانه مدیران حاضر در سازمان سینمایی و دیگر نهادهای فرهنگی می خواهند در سینمای ایران تحول ایجاد کنند اما برای این که به این تحول دسترسی پیدا کنند باید با مشکلات بدنه سینمای ایران از نزدیک آشنا شوند به این مفهوم که بسیاری از مشکلات سر صحنه و حین تجربه کردن ایجاد می شود.

کارگردان "عروس آتش" در پایان افزود: در واقع نسل سینمای مستقل ایران که بنیانگذار فرهنگ جدیدی در سینمای ایران بود بر اساس تجربه به دستاورد های مفید در عرصه سینما دست پیدا کرد. اما آن چه مسلم است در حال حاضر سینمای ایران نیاز به تخصص دارد که این تخصص در سایه حمایت سینمای ایران از جوانان و آموزشهای لازم در حوزه های تخصصی سینما میسر می شود./ع
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴