تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۴۹۴۵۸
درحالی پرونده قله دماوند برای ثبت در فهرست میراث جهانی در دستور کار قرار می گیرد و بام ایران به یونسکو سلام می گوید که زخمهای برجای مانده بر تن آن ناشی از فعالیتهای معدنی از مشکلات و موانع اساسی این روند است.
۰
plusresetminus
بلاغ-هفت واحد معدنی و تولیدی در دامنه های قله دماوند فعالیت می کنند که برخی از آنان در ارتفاع بیش از دو هزار و 200 متر مشغول بهره برداری هستند.
بررسی فعالیت های معادن و رفع مشکلات و موانع برای ثبت جهانی دماوند چندی پیش مسئولان صنعت و معدن و میراث فرهنگی مازندران را به قله دماوند کشاند تا از نزدیک مسائل این حوزه را بررسی کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در حاشیه این بازدید  با تاکید بر در آستانه ثبت جهانی شدن قله دماوند اظهار داشت: هم‌اکنون در ارتفاع 2 هزار و 200 متری قله دماوند هفت معدن فعالیت می‌کنند.
برای فعالیت پنج معدن مذاکره می کنیم
محمد محمدپورعمران با اعلام اینکه فعالیت دو معدن به پایان رسیده است، افزود: برای این معادن پروانه جدید تمدید نمی‌شود اما پنج معدن دیگر در فضای تعاملی برای مذاکره قرار دارند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه این سازمان و مجموعه میراث فرهنگی خواستار بازدید از این معادن شده‌اند، گفت: از طریق این دو سازمان هرچه زودتر شرایط برای رفع مشکلات این بخش فراهم می‌شود.
دماوند را برای ثبت جهانی آماده کنیم
محمدپور با تاکید براینکه راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات این معادن وجود دارد، یادآور شد: باید دماوند را برای ثبت جهانی آماده کنیم.
محمدپورعمران درراستای اهمیت قله دماوندادامه داد: به دلیل اهمیت این قله به عنوان بام ایران، سازمان صنعت معدن وتجارت آمادگی خودرابرای کمک درثبت جهانی شدن نام دماوند اعلام واقدام می کند.

وی با اشاره به اینکه باید روش‌هایی برای جبران خسارت منطقی این معادن در نظر گرفته شود، اظهار کرد: می‌توان به این معادن در مناطق پایین دست اجازه بهره‌برداری داد.
محمدپورعمران با بیان اینکه دماوند با توجه به شرایط منطقه‌ای می‌تواند به قطب گردشگری تبدیل شود، یادآور شد: می‌توان از تمام جاذبه‌های گردشگری دماوند برای جذب گردشگری استفاده کرد.
محمدپورعمران به مشکلات معدن داران و راه حل های موجود برای ایجاد فضای مناسب در حوزه معادن محور هراز اشاره کرد و عنوان داشت: در خصوص داشتن دانش کافی برای معدن داران در شورای عالی معادن تصمیماتی در حال اتخاذ است که باید معدن داران سه اصل آورده مالی،عضویت در انجمن معدن و دانش لازم را برای بهربرداری از معادن دارا باشند.
سهم پایین تولید ناخالص ملی
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت مازندران با اشاره بر سهم تولید ناخالص داخلی در کشور، بیان داشت: در کشور سهم تولید ناخالص داخلی  یک درصد است اما در استان مازندران سهم معدن در تولید ناخالص داخلی استان دو دهم درصد است یعنی اگر فعالیت های معدنی استان 5 برابر بشود به وضیعت متوسط کشور خواهیم رسید.

محمدپور عمران با بیان اینکه معادن علاوه بر اینکه در عمران و آبادانی طرح های عمرانی استان تاثیر بسزایی دارند،اظهار داشت: در حوزه صنعت نیز در حقیقت معادن اولین حلقه توسعه صنعتی محسوب می شوند لذا باید هم معادن طبقه یک و هم معادن طبقات پایین تر به صورت متوازن مورد حمایت قرار بگیرند.

این مسئول یکی از اساسی ترین مشکلات معدن داران را تداخل وظایف مرتبطان و متولیان برشمرد و گفت: در حوزه معدن یکی از بزرگترین مشکلات تداخل وظایف مرتبطان و متولیان است و در این حوزه هماهنگی هایی که باید بین این سازمان و دیگر ادارات انجام شود به درستی صورت نمی گیرد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه معدن های محور هراز بسیار مهم و جزو طبقه یک معادن محسوب می شوند،بیان کرد: محور هراز مهمترین حوزه فعالیت معدنی در این منطقه است و معادن محور هراز در طبقه بندی یک معادن قرار دارند.

مجوز معدن پوکه ملار 10 ساله است
در قله دماون معادن متعددی در حال فعالیت هستند که پوکه معدنی ملار از جمله آن است و مدیرعامل پوکه معدنی ملار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:پوکه معدنی ملار تا 10 سال آینده مجوز رسمی و قانونی بهربرداری را دارد، لذا برای حفظ قله دماوند و ثبت جهانی این قله در یونسکو اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان صنعت،معدن و تجارت بسته پیشنهادی منطقی و اصولی را به این مجموعه بدهد پوکه معدنی ملار آماده هرگونه تعامل برای ایجاد فضای مناسب و ثبت جهانی قله دماوند در یونسکو است.

مهدی حسین پور عمده ترین مشکلات معدن داران را دخالت ادارات ذیربط اعلام کرد و عنوان داشت:متولی نظارت بر معادن سازمان صنعت،معدن و تجارت است و معدن داران در چارچوب قوانین این سازمان فعالیت می کنند ولی دخالت بی دلیل ادارات مرتبط با معادن باعث ایجاد بزرگترین مشکلات برای کسانی شده است که در این حوزه فعالیت می کنند.

وی بیان کرد:به طور مثال سازمان صنعت،معدن و تجارت مجوز بهره برداری از دستگاهی را برای معدنی صادر می کند و در عین حال تمامی استعلامات نیز از ادارات مرتبط برای صدور مجوز بهربرداری از دستگاه انجام می شود ولی متاسفانه شاهد این هستیم بعد از مدتی اداراتی به دلیل اینکه ضابط قضایی محسوب می شوند بدونه اخطار دستگا ها را پلمپ می کنند و این دخالت بی مورد و غیر قانونی باعث برهم ریختن نظام مدیریتی یک معدن می شود.

راضی به عدم ثبت جهانی دماوند نیستیم
حسین پور با اشاره بر اینکه مجموعه پوکه معدنی ملار هیچ زمان حاضر نیست که باعث عدم ثبت جهانی قله دماوند در یونسکو بشود،اظهار داشت:نشست هایی با ریاست دو سازمان متولی این معدن انجام گرفته است و اگر بسته پیشنهادی برای مجموعه پوکه معدنی ملار منطقی و اصولی باشد این مجموعه آمادگی کامل را برای ایجاد فضای مناسب در این منطقه دارد.

همچنین نصراله صدرزاده رئیس انجمن معدن مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:بزرگترین خواسته معدن داران این است که فقط همانطور که قانونگذار مشخص کرده است سازمان صنعت،معدن و تجارت بر عملکرد معادن رسیدگی و تخلفات آنان را برسی و به دستگا های مرتبط ارایه دهد.

رئیس انجمن معدن مازندران با اشاره بر اینکه اگر دخالت های بی دلیل دستگا ههای مرتبط در حوزه معدن کاهش یابد بیشترین مشکلات معدن داران حل خواهد شد،بیان داشت: معادن محور هراز در رتبه یک قرار دارند و این بسیار مهم و ارزشمند است لذا باید تمامی تلاش ها صورت گیرد تا معدن داران در شرایط مساعد و مطلوب به بهربرداری بپردازند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با بیان اینکه دماوند به عنوان یک میراث ملی از گذشته برایش کدهای حریم منظر تعریف شده است،عنوان داشت: تمامی فعالیت های موجود در این منطقه باید همخوانی با کدهای تعریف شده داشته باشد.
دلاور بزرگ نیا با اشاره بر اینکه سازمان میراث فرهنگی به دنبال این است که برای هرچه بهتر شدن منطقه دماوند کدهای ارتفایی را تغییر داده و به ارتفاع پایین تری محدودیت ها را برسانیم، اظهار داشت: به کمک انجمن معدن و سازمان صنعت،معدن و تجارت در حال بررسی این موضوع هستیم.

برای معادن در ارتفاق بالای 2200 متر دیگر پروانه صادر نمی شود
این مسئول گفت: پنج معدن فعال در منطقه دماوند بزودی پروانه بهره برداریشان به اتمام خواهد رسید و سازمان صنعت،معدن و تجارت به هیچ وجه برای معادن در ارتفای دو هزار و 200 متر پروانه صادر نخواهد کرد.
بزرگنیا با اشاره بر اینکه این فرصت همیشه باقی نیست که پرونده یک اثر ملی برای ثبت جهانی باز باشد،بیان داشت: باید مشکلات را با معدن داران در یک فضای مناسب و منطقی حل کنیم تا هر چه زودتر این سرمایه ملی به ثبت یونسکو برسد.
به گزارش مهر، کوه دماوند با قدمت دوران ژوراسیک فوقانی و کرتاسه آغاز و تکامل آن تا پلیوستوسن طول کشیده است و این اثر طبیعی در سال 1381 با مصوبه شماره 221 مورخ 21/3/1381 شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیوسته و ارگان ذیصلاح برای مدیریت اثر، سازمان حفاظت محیط زیست است.

قله دماوند در در تاریخ 13/2/87 به عنوان نخستین اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شد و ثبت این مکان به سبب مرتفع ترین و متقارن ترین آتشفشان مخروطی شکل در رشته کوه های البرز که از یک سو به کویر مرکزی و از سوی دیگر به دریای کاسپین می رسد و بلند ترین نقطه خاورمیانه و بلند ترین آتشفشان آسیاست، ثبت آن را در فهرست میراث جهانی یونسکو هموار می سازد، چرا که کویر لوت، جزیره قشم و کوه دماوند سه نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو هستند./ع
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴