تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۴۹۳۲۰
حسین ابدی گفت: من به عنوان یک پرورش دهنده به جرات می گویم شترمرغ در شرایط آب و هوایی شمال کشور نیز می تواند زندگی کند و صرفه اقتصادی بالایی نیز دارد.
۲
plusresetminus
مسئولان از پرورش شترمرغ در مازندران حمایت نمی کنند/صرفه اقتصادی بالای شترمرغ داری
به گزارش خبرنگار بلاغ از جویبار، شاید این روزها اولین چیزی که از شترمرغ می شنویم، روغن آن باشد که تبلیغات زیادی برای فروش این محصول بویژه در درمان بیماری های پوستی می شود.
شترمرغ از راسته پرندگان است که به دلیل جثه بزرگ و شباهتی که به شتر دارد به این نام خوانده می شود، رنگ طبیعی شترمرغ ماده قهوه ای کم رنگ و شترمرغ نر مشکی پررنگ با شاه پرهای سفید است.
منشاء پیدایش شترمرغ آفریقاست که دراوایل قرن بیستم به دیگر نقاط جهان انتقال یافته است.
با پیشرفت تکنولوژی، بهره برداری از مزایای شتر مرغ بسیارافزایش یافته و شترمرغ راتبدیل به پرنده بسیار باارزشی ساخته است.
در ادامه با «حسین ابدی» یکی ازکارآفرینان موفق در عرصه پرورش شترمرغ درشهرستان جویبار به گفت و گو می پردازیم.
***
اول از همه خواهشمندم خودتان را کامل معرفی کنید؟
بنده حسین ابدی هستم صاحب یک مزرعه پرورش شترمرغ در روستای دونچال شهر کوهی خیل، فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت از دانشگاه آزاد قائم شهر.
آقای ابدی باتوجه به اینکه پرورش شترمرغ در مازندران بسیار کم رونق است، شما از چه سالی و چطور آغاز به پرورش این پرنده کردید؟
بنده فعالیت خود را از سال 83 آغاز کردم، در ابتدا 10 عدد جوجه 12 ماهه از شهرستان سیمرغ خریداری کردم، فرآیند به بلوغ رسیدن جوجه شترمرغ بسیار زمان بر است، ماده ها در سن20 ماهگی و نرها در سن 30 ماهگی به سن بلوغ می رسند که ما آنها را تا سن بلوغ پیش بردیم و سپس در سال 84 دستگاه جوجه کشی شترمرغ خریداری کردیم و تخم شترمرغ ها را با استفاده از این دستگاه تبدیل به جوجه کردیم و در سال 85 پرورش جوجه شترمرغ یک روزه را به راه انداختیم.
هم اکنون مزرعه شما در چه بخش هایی فعالیت می کند؟
هم در بخش پرورش شترمرغ مولد که شتر مرغ بالغ است، هم شترمرغ پرواری که از پوست و گوشت و تخم آن استفاده می شود و هم فروش جوجه های یک روزه فعالیت داریم.
زمان تخم گذاری شتر مرغ چه زمانی است و به طور میانگین چند تخم می گذارد؟
ابتدای فروردین هر سال تا اواخر شهریور زمان تخم گذاری شترمرغ است به طوری که هر شترمرغ تازه به سن بلوغ رسیده از 20 تا 120 عدد تخم  می گذارد. همچنین هر 48 ساعت یک تخم گذاشته می شود.
آنچه ما در مزرعه خود میانگین گرفتیم 89 تخم بود. در ضمن وزن هر تخم شتر مرغ نیز بین 500 تا 2کیلو 200 گرم نوسان دارد.
بعد از تولد جوجه ها چه مدت طول می کشد تا به سن کشتار برسند؟
جوجه شتر مرغ ها از بین سن صفر تا 12 ماه به فاز پروراری می رسند، اگر غذای مناسبی به آنها داده شود، حداقل زمان لازم برای رسیدن به سن کشتار 7 ماه است.
البته غذاهایی که مناسب برای خوراندن به شترمرغ است، یونجه خشک خرد شده، ذرت، سویا، سبوس گندم و مکمل های دارویی که در سنین مختلف فرق دارد.
وزن شتر مرغ بالغ بین 100 تا 220 کیلوگرم نوسان دارد و متوسط غذایی که هر شترمرغ در روز مصرف می کند 5 /2 کیلو از وزن او را تشکیل می دهد.
همچنین متوسط آبی که یک شترمرغ بالغ در تابستان مصرف می کند، 30 تا 50 لیتر است. شتر مرغ به خاطر انگل هایی که در لای پرهایش وجود دارد، فوق العاده نیاز به حمام آب دارد.
در مورد محیط پرورش شترمرغ و اینکه با توجه به جثه بزرگی که دارد توضیح دهید. و اینکه تفاوتی در میزان فضای مورد نیاز آن با دیگر حیوانات اهلی وجود دارد؟
به ازای هر شترمرغ بالغ به شکل حرفه ای، 250 مترمربع فضا لازم است اما به شکل سنتی برای هر سه شترمرغ 100 متر فضا کفایت می کند.
چون شتر مرغ در ران خود هورمونی ترشح می کند که با دویدن از بین می رود و اگر این کار را انجام ندهد دچار لنگش می شود، طول و عرض برای شترمرغ بسیار مهم است، طول 10 متر و عرض 40 متر بسیار مطلوب است.
بهترین آب و هوا برای پرورش شتر مرغ گرم و خشک است ولی همکاران ما در همدان در دمای منفی 40 درجه نیز به پرورش اقدام کردند و موفق هم شدند.
با توجه به اینکه امروزه زیاد از شترمرغ و بویژه روغن آن بحث می شود، موارد استفاده از شترمرغ را بیان کنید:
گوشت شترمرغ در قسمت ران هایش قرار دارد. این گوشت از نظر طعم و مزه و رنگ در ردیف گوشت قرمز قرار دارد و چون کلیسم، چربی و کلسترول پایینی دارد بسیار مورد توصیه است به ویژه برای بیمارانی که عمل قلب باز انجام می دهند، قبل و بعد از عمل بسیار توصیه می شود.
همچنین روغن شتر مرغ به نظر من معجزه است چرا که برای انواع بیماری های پوستی، اگزما، خارش  های پوستی، روماتیسم، درد مفاصل و... بسیار توصیه می شود.
از قرینه چشم شتر مرغ و تاندون پای آن در کشورهای اروپایی برای پیوندها و جراحی ها استفاده می شود.
جدای از این ها از پوست آن برای ساخت کیف و کفش و کابشن و از استخوان های آن برای ساخت وسایل تزیینی و همچنین از ناخن پای آن در ساخت جاسوییچی استفاده می شود.
لازم به ذکر است که از پوسته تخم شترمرغ نیز در ساخت کالاهای تزیینی استفاده می شود.
پرهای شترمرغ نیز چون خاصیت الکترومغناطیسی غیرساکن دارد باعث جذب گردوغبار نمی شود که از این نظر در سیستم های سخت افزاری کامپیوتر بسیار کاربرد دارد.
با توجه به این همه کاربردی که ذکر کردید، اگر بخواهیم به عنوان یک کارآفرین در مازندران به پرورش آن بپردازیم، آیا می توان به عنوان حرفه خوبی به آن نگاه کرد؟
بسیار عالی است. من به عنوان یک کارآفرین هم پرورش دام، هم پرورش مرغ محلی، هم پرورش ماهی و هم بوقلمون نیکلاس داشتم ولی به جرأت می گویم پرورش شترمرغ از همه آنها راحت تر است. هم راحت تر است و هم صرفه اقتصادی خوبی دارد.
متاسفانه در مازندران افراد به دلیل عدم شناخت، اقدام به این کار نمی کنند. زمانی که ما آغاز به کار کردیم هیچ کسی شناختی از این پرنده نداشت ولی بعد از 10 سال ما همچنان به پرورش شتر مرغ ادامه دادیم و راضی هستیم.
مشکلاتی که شما در راه پرورش شترمرغ دارید، چیست؟
با توجه به اینکه مناسب ترین منطقه برای پرورش شتر مرغ، مناطق گرم و خشک است و از آنجایی که مازندران منطقه ای شرجی با رطوبت بالاست متاسفانه مجوز برای پرورش شترمرغ صادر نمی شود. البته در گذشته مدتی صادر می شد ولی بعد از مدتی قطع شد و ما هم اکنون بدون مجوز اقدام به این کار می کنیم.
پس حمایت کافی از جانب دولت ندارید؟
متاسفانه خیر، در استان های دیگر کشور، اتحادیه هایی برای پرورش شترمرغ وجود دارد، بزرگترین مراکز پرورش شترمرغ در ورامین، تهران و مشهد و حتی گلستان وجود دارد ولی در مازندران و گیلان به خاطر شرایط آب و هوایی این مجوز صادر نمی شود ولی من به عنوان یک پرورش دهنده به جرات می گویم شترمرغ در شرایط آب و هوایی شمال کشور نیز می تواند زندگی کند و صرفه اقتصادی بالایی نیز دارد.
به دلیل عدم شناخت کافی تمام کارهای کشتار، بسته بندی، تهیه روغن را ما خودمان انجام می دهیم. شکرخدا چون رفته رفته این پرنده شناخته تر می شود، بازار فروش گوشت آن نیز بهتر شده است.
اگر بخواهیم به عنوان شغلی که برای جوانان مناسب باشد، نگاه کنیم، چه توصیه ای دارید؟
با توجه به اینکه زمان بازپرداخت پول در این صنعت بسیار طولانی است شما برای پرورش جوجه ها به 7 ماه زمان نیاز دارید تا آنها به سن کشتار برسند در این بین تأمین آب و غذا و محیط مناسب برای نگهداری آنها هزینه بر است.
همچنین اگر یک جوان شغل دیگری نداشته باشد، نمی تواند اقدام به پرورش شترمرغ کند زیرا این زمان هم فکر را خراب و هم جیب راخالی می کند اما اگر کسی سرمایه کافی را داشته باشد، شغل بسیار مناسبی می تواند باشد.
به عنوان سخن پایانی اگر حرفی دارید بفرمایید؟
از مسئولین انتظار دارم بیشتر از ما حمایت کنند. مجوز پرورش و وام مورد نیاز برای پرورش شترمرغ را در اختیار پرورش دهندگان قرار دهند.
من آمادگی این را دارم که با هر مقام رسمی و غیررسمی به مناظره بپردازم و راجع به پرورش شترمرغ و خصوصیات آب و هوایی و کاربردهای آن صحبت کنم و بدانم دلیلی که مجوز برای پرورش شترمرغ در مازندران صادر نمی شود، چیست.
شتر مرغ به سن کشتار 42 کیلو گوشت دارد و در حدود 20 تا 90 عدد تخم می گذارد و از نظر کیفیت در کشور رتبه یک رادارد ولی چرا مجوز آن صادر نمی شود.
از زمانی که بنده اقدام به پرورش کردم افراد دولتی زیادی برای بازدید آمدند، فرماندار محترم شهرستان، رئیس جهاد کشاورزی تشریف آوردند ولی هیچ اقدام حمایتی صورت نگرفت.
امیدوارم حمایت بیشتری از جانب مسئولین برای پرورش دهندگان شترمرغ به وجود آید.
گفت‌وگو از حدیث فعلی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲