تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۴۹۲۴۳
کاپیتان پرسپولیسی ها در شرایطی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تا چند حسرت را در طول دوران بازیگری با خود همراه داشت و در پایان نیز به آن دست نیافت. قهرمانی با پرسپولیس در لیگ برتر، قهرمانی در جام باشگاه های آسیا به همراه یک تیم باشگاهی و قهرمانی در جام ملت های آسیا همراه با تیم ملی فوتبال کشورمان و خداحافظی با پیراهن تیم فوتبال پرسپولیس از جمله نکات حسرت باری بود که علی کریمی در طول دنیای بازیگری به آنها دست نیافت.
۰
plusresetminus
بلاغ- علی کریمی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال کشورمان و تیم فوتبال پرسپولیس برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تا این برای دومین بار باشد که شماره 8 محبوب سرخپوشان از دنیای بازیگری کناره گیری می کند. اما این بار گویا این تصمیم جدی تر از گذشته است و کریمی برای همیشه کفش های خود را آویخته است.  
 
علی کریمی یکی از ستاره‌های بزرگ 20 سال اخیر فوتبال ایران دیروز اعلام بازنشستگی کرد. مردی که معمولاً شماره 8 را می‌پوشید و به سبب غنای چشمگیر بازی فردی‌اش جادوگر خوانده می‌شد، با انتشار پیامی پایان روزهای حضور خود در میدان به عنوان یک بازیکن را اعلام کرد و خاطرات فراوانی را از خود به جای گذاشت. در روزهای اخیر اخبار متفاوتی درباره وی شنیده می‌شد. از یک سو گفته می‌شد او حاضر به ماندن در تراکتورسازی تیم فصل گذشته خود نیست و از جانب دیگر حمید استیلی که یک پرسپولیس دوم و کوچک‌تر را در راه‌آهن ایجاد و تعدادی از قرمزها را جذب آنجا کرده بسیار امیدوار بود کریمی را هم به آنجا ببرد و به عنوان سلاح بزرگ و کارساز لکوموتیورانان در فصل تازه لیگ برتر به کار گیرد.
 
  نامه سرگشاده دیروز کریمی به همه این اماها و اگرها و معادلات پایان داد. ظاهراً وی در هفته‌های اخیر کوشیده بود به پرسپولیس بازگردد و همان جا کفش‌ها را در پایان فصل بیاویزد. اما پیشنهادات مکرر او و شرط و شروط طرف مقابل برای کریمی، راه رجعت او را به این تیم مسدود و وی را مأیوس و رفتنی کرد.
 
حسرت هایی که برای علی کریمی ماند
 
کاپیتان پرسپولیسی ها در شرایطی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تا چند حسرت را در طول دوران بازیگری با خود همراه داشت و در پایان نیز به آن دست نیافت. قهرمانی با پرسپولیس در لیگ برتر، قهرمانی در جام باشگاه های آسیا به همراه یک تیم باشگاهی و قهرمانی در جام ملت های آسیا همراه با تیم ملی فوتبال کشورمان و خداحافظی با پیراهن تیم فوتبال پرسپولیس از جمله نکات حسرت باری بود که علی کریمی در طول دنیای بازیگری به آنها دست نیافت.  
 
در این بین اما شاید بیش از همه عدم خداحافظی با پیراهن تیم فوتبال پرسپولیس برای کریمی حسرت بار بود و این قطعا مهم‌ترین و تلخ‌ترین حسرت دوران بازی او خواهد بود. اتفاقی که با ابقای علی دایی در سمتش رخ داد و پایان جادوگر در جایی غیر از پرسپولیس رقم خورد. کریمی حتما این حسرت بزرگ را فراموش نخواهد کرد حتی اگر در نامه خداحافظی‌اش بگوید این یک اتفاق طبیعی است.
 
افتخاراتی که علی کریمی ثبت کرد
 
 مرد سال فوتبال آسیا در سال 2004، آقای گل جام ملت‌های 2004 آسیا در چین با 5 گل زده، ثبت 38 گل ملی و به دست آوردن رتبه سوم گلزنان تاریخ فوتبال ملی بعد از علی دایی و کریم باقری، انجام 128 بازی ملی و ثبت رکورد سوم این عرصه بعد از دایی و نکونام، صعود همراه تیم‌ملی‌ به جام‌جهانی 2006، قهرمانی با تیم‌ملی‌ در بازی‌های آسیایی 1998 بانکوک، قهرمانی با پرسپولیس در لیگ هشتم آزادگان، قهرمانی با پرسپولیس در لیگ نهم آزادگان و قهرمانی با تراکتورسازی در جام حذفی کشور تمام افتخاراتی بود که علی کریمی در دوران بازیگری ثبت کرد.  
 
کریمی و یک پای همیشگی حاشیه ها
 
علی کریمی در طول ۱۶ سال حضورش در سطح اول فوتبال ایران ماجراهای زیادی داشت. حاشیه‌ها و جنجال‌های شماره ۸ دست کمی از توانایی‌های فنی‌اش نداشت و بار‌ها به خاطر دعوا‌ها و مصاحبه‌هایش تیتر یک شد.  
 
کریمی تا قبل از فینال فوتسال جام رمضان در سال هایی که مسابقات فوتسال در جام رمضان برگزار می شد، قرار بود استقلالی شود و زیر نظر مرحوم ناصر حجازی کار کند. اما در مسابقه مقابل استقلال گلزنی و شادی‌هایش باعث شد با هواداران استقلال دعوایش شود و از تیم رقیب سردربیاورد. بعد از درگیری با هواداران استقلال او در جریان بازی تیم ملی امید هم در حمایت از علی انصاریان به داور ویتنامی لگد زد تا AFC حکم به محرومیت دوساله او بدهد. اما این محرومیت به شش ماه کاهش پیدا کرد.
 
اختلاف و دعوا با علی دایی یکی از ویژگی‌های کریمی بود. در مورد آغاز اختلاف آن‌ها حرف و حدیث زیاد است اما شایعه شده علی کریمی دوران گمنامی در یک مسابقه فوتسال به دایی لایی می‌اندازد و برمی‌گردد تا شماره ۱۰ تیم ملی را دوباره دریبل بزند که این کار باعث درگیری آن‌ها می‌شود، در این صحنه نیز شهریار یک سیلی در گوش جادوگر می‌خواباند. علی کریمی البته خاطره خوبی از جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان ندارد. شماره ۸ فروغ همیشگی‌اش را نداشت. تنها تصویری که از کریمی در اینجام‌جهانی در یاد‌ها مانده لگدی است که هنگام تعویض به ساک مقابل نیمکت زد و آن را به سمت نیمکت‌نشینان شوت کرد.
 
در آخرین بازی تیم ملی برای صعود به جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی که برابر کره‌جنوبی و در شهر سئول برگزار شد علی کریمی و چند بازیکن دیگر با مچ بند سبز وارد زمین شدند و سروصدای زیادی در سطح رسانه‌های جهانی به راه انداختند. برخی شماره ۸ را عامل اصلی این اتفاق می‌دانند هرچند هرگز خبر رسمی و موثقی در این باره منتشر نشد. از دیگر حاشیه‌های به یادماندنی کریمی ماجرای آب خوردنش در تمرینات استیل‌آذین در ماه رمضان و درگیری‌اش با سردار آجورلو مدیرعامل وقت این باشگاه بود که در ‌‌نهایت منجر به جدایی علی از این تیم شد. البته حضور بدون اجازه شماره ۸ در بازی خداحافظی کاپیتان الاهلی و بازی برابر آث میلان بهانه اخراج جادوگر شد. این جدایی باعث شد تا او به شالکه آلمان برود و و یک نیم فصل برای ژرمن‌های آبی‌پوش بازی کند. بازی در لیگ قهرمانان و تعویض شدن با رائول گونزالس اسطوره‌ای از اتفاق‌های به یادماندنی دوران حضور جادوگر در تیم آلمانی است.  
 
بحث استقلالی‌ شدن علی کریمی تنها به اوایل فوتبالش برنمی‌گردد. در لیگ هشتم که از تیم قطری جدا شد افشین قطبی سرمربی وقت پرسپولیس اعلام کرد او را نمی‌خواهد. در نقطه مقابل امیر قلعه‌نویی که رابطه خوبی با علی داشت اعلام کرد او اگر به پرسپولیس برنگردد استقلالی می‌شود و کریمی را به تیم خودش می‌آورد. در ‌‌نهایت جادوگر به پرسپولیس برگشت. در لیگ یازدهم که علی کریمی از استیل‌آذین جدا شده بود و رابطه خوبی هم با باشگاه پرسپولیس نداشت فتح‌ا...‌زاده می‌خواست او را آبی‌پوش کند اما پرویز مظلومی با آمدن شماره ۸ مخالفت کرد تا این پرونده باز نشده بسته شود.  
 
بعد از جام‌جهانی ۲۰۰۶ که علی کریمی به تعویض شدنش واکنش نشان داد و با لگد زدن به ساک عصبانیت خود را به برانکو نشان داد او با ۲ مربی دیگر تیم‌ملی هم به مشکل خورد. در بازی مقدماتی جام‌جهانی برابر کویت که ۲-۲ شد و بازی دوستانه با بحرین که یک بر صفر شکست خوردیم علی برای تیم‌ملی که علی دایی سرمربی آن بود بازی کرد و بازوبند را هم به بازو بست. اما بعد از آن در اردوی اردبیل با علی کفاشیان به مشکل خورد و چون سرمربی تیم‌ملی در این ماجرا حمایتش نکرد با دایی هم به اختلاف خورد و اردو را ترک کرد. بعد از آن هم دیگر شهریار به تیم‌ملی دعوتش نکرد. فشار رسانه‌ها و افکار عمومی و درخشش کریمی در بازی با ابومسلم که سه بار با سر دروازه حریف را در مشهد باز کرد باعث شد دایی دوباره علی را دعوت کند اما این بار شماره ۸ به این دعوت جواب رد داد.  
 
بعدها افشین قطبی جانشین دایی در تیم‌ملی شد و برای ادامه بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی کریمی را به تیم‌ملی دعوت کرد اما در ‌‌نهایت تیم‌ملی و قطبی و کریمی ناکام ماندند و تیم‌ملی صعود نکرد. قطبی تیم‌ملی را برای جام ملت‌های آسیا آماده می‌کرد که این بار جادوگر در اردوی آماده‌سازی اتریش با امپراتور به اختلاف خورد و اردو را ترک و تیم‌ملی را ول کرد. بعد از این اتفاق افشین قطبی هم شماره ۸ را دعوت نکرد و او را به جام ملت‌ها نبرد.  
 
اختلاف و دعوای علی کریمی و رویانیان از جمله آخرین حاشیه‌های دوران بازیگری جادوگر بود. کارهای کریمی در دوران مربیگری مصطفی دنیزلی و بعد از آن مانوئل خوزه باعث شد تا مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس در مصاحبه‌ای به او لقب ام‌الفساد را بدهد. اما سردار بلافاصله حرفش را اصلاح کرد و به ام‌المصائب تغییر داد. این اختلاف سرانجام به اینجا ختم شد که کریمی را برای فصل بعد نخواستند تا او به تراکتورسازی برود./آ  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴