گل‌محمدی سرمربی ذوب آهن:

300سال باید منتظر کریمی دیگری باشیم

تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۴۹۱۸۸
سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن معتقد است که برای ظهور دوباره بازیکنانی چون کریمی و مهدوی‌کیا باید ۲۰۰، ۳۰۰ سال منتظر بود.
۰
plusresetminus
بلاغ- مربی جوانی که در دو، سه سال اخیر توانسته نتایج خوبی در لیگ برتر بگیرد، با وجود مشتریانی که در لیگ چهاردهم داشت ترجیح داد کارش را در ذوب‌آهن ادامه دهد. اتفاقاتی که هم اکنون در فوتبال ایران افتاده ، از خداحافظی علی کریمی تا بحث تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش باعث شد سراغ یحیی گل‌محمدی، سرمربی جوان ذوب‌آهن برویم تا صحبت‌های او را بشنویم.
 
یحیی گل‌محمدی در خصوص وضعیت تیم ذوب‌آهن، حضورش در نفت و پرسپولیس، نحوه کنار رفتنش از این تیم، خداحافظی کریمی، تمدید قرارداد کی‌روش، احتمال حضورش در تیم ملی به عنوان دستیار و مسائل دیگر صحبت کرد.
 
*شرایط اردوی ترکیه راضی کننده بود؟
 
اردوی خوبی برگزار کردیم و دو بازی تدارکاتی با تیم‌های جوانان و گسترش‌فولاد انجام دادیم. در هر دو بازی به نتیجه تساوی یک - یک رسیدیم و در مجموع از نحوه تمرینات و اردو راضی بودم و امیدوارم شروع خوبی در لیگ داشته باشیم.
 
* ذوب‌آهن این فصل با حضور شما پوست اندازی کرده است. علت این همه تغییر چه بود و چقدر به این تیم امیدوارید؟
 
باید این کار در تیم انجام می‌شد و پوست اندازی می‌کردیم. میانگین سنی تیم بالا و میزان دوندگی بازیکنان بسیار پایین بود. نیاز به فرصت و زمان بیشتری داریم تا برنامه‌های‌مان را پیاده کنیم. این فصل هم کارمان سخت است و باید تیم را به شرایطی برسانیم که نتایج دو فصل قبل تکرار نشود.
 
* چرا یحیی گل‌محمدی تیم نفتی را که خودش با آن سهمیه پلی‌آف آسیا را گرفته بود رها کرد و به ذوب‌آهنی آمد که فصل گذشته جزو گزینه‌های سقوط بود؟
 
شرایط ماندنم در نفت مهیا نشد. شرایطی که دوست داشتم در تیم حاکم باشد به وجود نیامد و در مذاکراتی که من و باشگاه نفت داشتیم، نتوانستیم به توافق برسیم. به هر حال هر باشگاهی دوست دارد منافعش تأمین باشد و هر مربی هم دوست دارد شرایط کاری‌اش مهیا شود. من به ذوب‌آهن آمدم که یک تیم باریشه است. ذوب‌آهن تیمی است که حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و در آسیا نتیجه گرفت و ساختار خوبی دارد. آقای آذری مدیرعامل باشگاه است که ما پیش از این با هم کار کردیم و از یکدیگر شناخت داریم. امیدوارم شرایط خوبی مهیا شود و نتیجه خوبی در ذوب‌آهن بگیریم.
 
* از زمانی که مربیگری را آغاز کردید هر سال تیم‌هایتان تغییر پیدا کرده‌اند. ابتدا صبا، بعد پرسپولیس، نفت و حالا ذوب‌آهن. کار کردن در کدام تیم سخت‌تر بوده است؟
 
هر تیمی سختی خاص خودش را دارد و نمی‌توان گفت کار در کدام تیم سخت بود و کدام راحت‌تر، اما کار کردن در تیم‌های پر طرفداری چون پرسپولیس که هواداران زیادی دارد و توقع هم بالاتر است، سختی بیشتری دارد. من سال گذشته در تیم نفت بودم، شرایط خوبی داشتم و انتظارات از تیم و سرمربی کم بود. مدیران خوبی هم در نفت بودند که حمایت می‌کردند و از نظر امکانات هم خوب بود.
 
* موفقیت‌تان در نفت نشان داد که موفقیت در پرسپولیس اتفاقی نبود و حتی خیلی از هواداران می‌گویند اگر یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس مانده بود می‌توانست این تیم را در نتیجه‌گیری هم موفق کند و به قهرمانی برساند. با این صحبت‌ها موافقید؟
 
رفتن از پرسپولیس تصمیمی بود که خودم ابتدای کار گرفتم و استعفایم را به مدیران باشگاه دادم. شرایط به گونه‌ای بود که باید استعفا می‌دادم و متاسفانه شرایط ماندنم در پرسپولیس وجود نداشت. همان هوادارانی که می‌گویید زمانی که در این تیم بودم کمی احساساتی شده بودند و ماندن من را تحمل نمی‌کردند یا برای‌شان سخت بود. افراد دیگری هم بودند که با جلساتشان دنبال این بودند که من را از پرسپولیس کنار بگذارند. با این شرایط به این نتیجه رسیدم که شرایط ماندنم در پرسپولیس مهیا نیست و قبل از اینکه بخواهند بیانیه‌ای، چیزی صادر کنند از این تیم بیرون آمدم و استعفا کردم.
 
*خودتان می‌گویید برخی جلسه گذاشتند و دنبال این بودند که شما در پرسپولیس نباشید، اما افکار عمومی به سمت مهدوی‌کیا رفت. همه گفتند او کاری کرد که باعث شد شما از پرسپولیس بروید.
 
فکر نمی‌کنم مهدی (مهدوی‌کیا) کاری کرده باشد که من در پرسپولیس نمانم و این حرف را قبول ندارم. در مقطعی بودیم که انتظارات از تیم بالا رفته بود و فینال جام حذفی را داشتیم. مجبور بودم که در آن بازی یکسری انتخابات را برای خودم داشته باشم.
 
*انجام بازی خداحافظی مهدوی‌کیا چقدر در آن شکست تاثیر داشت؟
 
متاسفانه برنامه را عوض کردند و برنامه خداحافظی مهدوی‌کیا آن نبود. حالا این موضوع گذشته و نمی‌خواهم زیاد در این خصوص صحبت کنیم، چون صحبت درباره این مسائل در این شرایط صورت خوشی ندارد. بهتر است درباره آینده صحبت کنم.
 
* علی کریمی روز گذشته از فوتبال خداحافظی کرد تا فوتبال ایران دچار شوک دیگری شود.
 
درباره علی (کریمی) نیازی نیست که من صحبتی کنم یا بخواهم از او تعریفی داشته باشم. جای خالی کریمی همیشه در فوتبال ملی و باشگاهی ما حس خواهد شد. او زحمات زیادی برای فوتبال ملی ما کشید و وقتی شنیدم از فوتبال خداحفظی کرد، به هیچ‌وجه باورم نشد. امیدوارم تصمیم خوبی گرفته باشد و فقط می‌توانم برای او در هر عرصه‌ای که می‌خواهد فعالیتش را ادامه دهد، آرزوی موفقیت کنم.

* صحبت ویژه‌ای درباره خداحافظی کریمی دارید؟
 
باید به عنوان یک ایرانی از زحماتی که کریمی برای فوتبال ما کشید، تشکر کنم. زحماتی که در تیم ملی کشید و برای فوتبال ایران در عرصه‌های بین‌المللی و جهانی افتخار کسب کرد. او باعث افتخار ایران و ایرانی است و باید یک تشکر ویژه از او داشته باشیم.
 
* مهدوی‌کیا و کریمی آخرین بازمانده‌های نسل شما بودند. امثال عابدزاده، دایی، گل‌محمدی، باقری، کریمی، مهدوی‌کیا، هاشمیان و ... در این فوتبال جایگزین خواهند داشت؟
 
من که در این فوتبال عددی نبودم اما پر کردن بازیکنانی مانند کریمی، مهدوی‌کیا، دایی، عابدزاده و از این دست بزرگان کار ساده‌ای نیست. امثال این بازیکنان دیگر در فوتبال ما تکرار نمی‌شوند و شاید باید 200،300 سال منتظر باشیم تا دوباره کریمی یا مهدوی‌کیای دیگری در فوتبال ما ظهور کند.
 
* اکنون بحث مهم دیگری که در فوتبال ما وجود دارد، مسئله تمدید قرارداد کی‌روش با فدارسیون فوتبال است. شما از نتایجی که تیم ملی در جام جهانی گرفت راضی هستید و به نظرتان ماندن کی‌روش چقدر به سود فوتبال کشور ماست؟
 
درباره جام جهانی که صحبت‌های زیادی شده و جامعه فوتبال با ماندن کی‌روش موافق بوده است. من هم به شخصه با ماندن کی‌روش موافق بودم و شاید کسی که موافق ماندن کی‌روش نبود، خود فدراسیون بود! آنها هم شاید تحت تاثیر افکار عمومی قرار گرفتند و تصمیم‌شان عوض شد. این موضوع باعث شد مذاکرات فدراسیون و کی‌روش برای تمدید قرارداد از سر گرفته شود و دیگر نمی‌دانم چه اتفاقی خواهد افتاد.
 
* یکی از مهم‌ترین شرط‌های فدراسیون برای تمدید قرارداد کی‌روش حضور دستیار ایرانی در کنار او بود تا به عنوان دستیار اول کنار سرمربی تیم ملی کار کند. این شرط را هم کی‌روش قبول کرد و شاید یکی از گزینه‌های فدراسیون هم شما باشید.
 
من اکنون تیم دارم و قرار هم نیست به تیم ملی بروم. با ذوب‌آهن قرارداد دارم و خودم به عنوان سرمربی یک تیم لیگ برتری کار می‌کنم. دوست ندارم یک تیم لیگ برتری را رها و به عنوان دستیار کار کنم.
 
* به خاطر نتایج خوبی که گرفته‌اید دوست دارید به عنوان سرمربی کارتان را ادامه دهید؟
 
به لحاظ حرفه‌ای درست نیست که بخواهم دستیار کی‌روش شوم و در مقطع قبلی هم به خاطر 2، 3 ماه جام جهانی 2014 برزیل بود که می‌خواستم به تیم ملی بروم. آن موقع این اتفاق رخ نداد و فعلاً ترجیح می‌دهم در عرصه باشگاهی به فعالیتم ادامه دهم و برای تیم ملی آرزوی موفقیت می‌کنم.
 
* در همین شرایط ما جام ملت‌های آسیا را هم پیش‌رو داریم که همزمان با نیم فصل لیگ برتر است. به عنوان سرمربی یک تیم باشگاهی چه نظری در این خصوص دارید؟
 
وقتی از جام ملت‌های آسیا صحبت می‌کنید و اسم این تورنمنت را می‌آورید، تن و بدن ما مربیان می‌لرزد.
 
* چرا؟
 
به خاطر برنامه‌ریزی لیگ، تعطیلات زیاد و اتفاقاتی که رخ می‌دهد. با تعطیلی لیگ دوباره باید بدنسازی کنیم که این موضوع تیم را اذیت می‌کند. امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که تعطیلی‌های این فصل لیگ کمتر شود تا لیگ پویای ما پویاتر شود. دوست داریم ثبات و ریتم تیم‌ها خوب باشد که این به فوتبال ما کمک بیشتری می‌کند. ثبات و پویایی لیگ به بازیکن و مربی کمک زیادی می‌کند و امیدوارم این فصل، مانند سال گذشته نباشد. سال گذشته اذیت شدیم و امیدوارم مشکلات برطرف شود./آ  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴