تاریخ انتشارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
کد مطلب : ۴۴۷۴۰
۰
plusresetminus
از بین رفتن قبح طلاق در جامعه/شکل گیری تیم تخصصی ویژه ساماندهی افراد سرگردان در شهر/راه اندازی اتاق فکر برای شناخت عوامل موثر در تحکیم خانواد
به گزارش خبرنگار بلاغ از ساری، جلسه آسیب شناسی مسائل اجتماعی و فرهنگی استان مازندران در قالب کارگروه استانداری صبح امروز برگزار شد. بر اساس این گزارش با حضور مدیرکل بهزیستی مازندران، نمایندگان سازمان های مختلف به ارائه پیشنهاداتی در جهت رفع معضلات اجتماعی پرداختند.
مدیر کل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری مازندران با اشاره به اینکه آمار طلاق عاطفی در جامعه بسیار بیشتر از جدایی رسمی گزارش شده، اظهار داشت: آسیب هایی که به فرزندان خانواده های دچار طلاق عاطفی می رسد به مراتب بیشتر از دیگران است.
مریم جمشیدی افزود: لازم است آموزش های مناسب با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و نهادهای مرتبط با رویکرد دینی در جهت آگاه سازی خانواده ها نسبت به طلاق داده شود.
مدیرکل امور بانوان استانداری، همکاری فرمانداری ها و برگزاری جلسات متعدد به منظور کاهش طلاق در مازندران را لازم دانست و گفت: تا کنون 55 کارگاه چهره به چهره آموزشی برای خانواده ها برگزارکردیم.
جمشیدی با اشاره به اینکه بسیاری از اقدامات خوب در مرحله کاغذ می ماند یا نیمه کاره رها می شود، افزود: اجرای اقدامات فرهنگی نیاز به استمرار دارد.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه مازندران به عنوان پایلوت بنیاد تحکیم خانواده انتخاب شد، در راستای آن تاکنون 22جشنواره زوج های خوشبخت را در شهرستان های مختلف استان برگزار کردیم.
مدیرکل امور بانوان استانداری با بیان اینکه برای آسیب هایی که به دلیل کمبود اعتبار نتوانیم به آنها بپردازیم در آینده با مشکل مواجه می شویم، تصریح کرد: نیاز است اعتباری غیرمستقیم از سوی دستگاهای مختلف به بنیاد تحکیم خانواده اختصاص یابد.
وی هم افزایی و هم سویی ادارات مختلف با اداره کل امور بانوان و خانواده استاداری را به منظور دوری از پرداخت جداگانه به معضلات اجتماعی را لازم دانست.
* راه اندازی اتاق فکر برای شناخت عوامل موثر در تحکیم خانواده/تأکید بر نقش صدا و سیما در امر آگاه سازی پیامدهای ناگوار طلاق
فاطمه عاطفی، مسول بسیج زنان سپاه کربلا مازندران نیز راه اندازی اتاق فکر و کارگروهی مستقل به منظور شناخت عوامل مؤثر در تحکیم خانواده را با اهمیت دانست و گفت: به مدت 5سال است که سازمان بسیج زنان به تحقیق درباره موضوعات تحکیم خانواده و اصلاح سبک زندگی می پردازد.
وی افزود: جزوات بسیاری بر اساس اصول و ارزش های اسلامی مورد نظر رهبر فرزانه در اختیار کارکنان و مردم عادی قرار می دهیم و سعی داریم در کاهش معضل بد طلاق سهیم باشیم.
عاطفی بر نقش صدا و سیما در امر فرهنگ سازی از راه تهیه و پخش برنامه های فرهنگی و مستند تاکید کرد و افزود: لازم است به تأثیر طلاق در رشد اجتماعی خانواده و معضلاتی که فرزندان این خانواده ها با آنها درگیر می شوند، بیشتر پرداخته شود.
* قبح طلاق در جامعه از بین رفته است/طلاق گرفتن در خانواده های مذهبی هم آسان شده است
وی با بیان اینکه قبح طلاق در جامعه از بین رفته است، گفت: حتی در خانواد های مذهبی نیز به راحتی ازدواج می کنند و همانطور هم طلاق می گیرند و در این میان دیدگاه فمنیستی نقش بسیار مهمی در افزایش طلاق دارد.
* شکل گیری تیم تخصصی ویژه ساماندهی افراد سرگردان در شهر/لازم است از بحث های کاغذی پرهیز کنیم
معاون سیاسی، امنیتی استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه افراد دارای مشکل در جامعه را می توان به آسیب دیده و آسیب پذیر تقسیم بندی کرد، اظهار داشت: گشت های تخصصی در تهران وجود دارد که با شناسایی چهره افراد بی سر و سامان و آسیب دیده به جمع آوری و حفظ امنیت آنها می پردازد.
علیرضا یونسی ررستمی پیشنهاد داد تا با همکاری شهرداری، بهزیستی، دادگستری و... تیم ویژه ای در استان نیز به ساماندهی افراد آسیب دیده اقدام کند.
وی با بیان اینکه هر پدیده اجتماعی شرایط خاص خود را دارد، گفت: همین عامل سبب می شود که نتوانیم برای آنها نسخه یکسانی طراحی کنیم.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران با اشاره به اینکه نیاز است متناسب با مطالبات و ذائقه مردم، زیبایی های ظاهری و خواسته های جامعه را تهیه کنیم، افزود: لازم است از بحث های کاغذی پرهیز کنیم.
وی همکاری و مشارکت تمامی ادارات و نهادهای اجتماعی را در اجرای برنامه ساماندهی افراد آسیب دیده و کاهش معضلات اجتماعی مازندران، درخواست کرد.
یونسی سهم خانواده و جامعه را در شکل گیری شخصیت اجتماعی در کودک که متناسب با هنجارها و ارزش های اسلامی باشد را به طور یکسان قلمداد کرد و ادامه داد: مؤلفه های تأثیرگذار در معضلات اجتماعی ناپسند از جمله طلاق که منفورترین امر شرعی است را باید از دوران کودکی به فرزندان بشناسانیم.
* بهزیستی به ریشه یابی علل طلاق بپردازد/در صورت نیاز به سازمانی مستقل، استانداری بودجه اختصاص می دهد
وی اداره کل بهزیستی استان را ملزم به تحقیق پیرامون ریشه یابی علل طلاق و افزایش آن در جامعه کرد و ادامه داد: باید مشخص شود که علی رغم فعالیت سازمان های مختلف در کاهش طلاق، چرا با رشد آن در جامعه مواجه هستیم.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار مازندران افزود: اگر لازم باشد در قالب سازمانی با اعتباری مستقل به برنامه ریزی و اجرای طرح های کاهش طلاق بپردازیم، از استاندار می خواهم تا بودجه لازم را تخصیص دهد.
یونسی با اشاره به اینکه آگاهی خانواده ها نسبت به پیامدها و مشکلات پس از طلاق سبب کاهش این معضل اجتماعی می شود، افزود: آماده استفاده از نظرات کارشناسان و حتی خانواده هایی که دچار این مشکل شده اند، برای مبارزه با افزایش پدیده طلاق هستیم.
وی آگاهی و شناخت مردم نسبت به فعالیت های اداره کل بهزیستی به عموم مردم، ایجاد مراکز جمع آوری افراد آسیب دیده به منظور ساماندهی آنها را از موارد پیشنهادی خود در جلسه ذکر کرد.
* تأکید بر اهمیت نقش علما بر افزایش آگاهی مردم نسبت به پیامد ناگوار طلاق در جامعه/افزایش برنامه های فرهنگی مرتبط در مساجد
شادمان، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران نیز بر اهمیت نقش علما بر افزایش آگاهی مردم نسبت به طلاق در جامعه تأکید کرد و گفت: نیاز است امامان جماعت در قالب سخنرانی در نماز جمعه ها یا برنامه های مختلف فرهنگی مساجد به مقوله افزایش طلاق و پیامدهای ناگوار آن بپردازند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما