آخرین جزییات از حواشی قله دماوند از زبان 2 مدیرکل؛

زارع: پرونده وقف دماوند بسته شد/حیدری: پای یک «معدن» در میان است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
کد مطلب : ۴۳۳۲۴۰
در جلسه امروز شورای حقوق بیت‌المال، به موضوع وقفی بودن قله دماوند و حواشی فراوان پیش آمده در فضای مجازی و رسانه‌های معاند پرداخته شد و مدیران کل ثبت اسناد و اوقاف، اظهارات خود را مطرح کردند.
۰
plusresetminus
زارع: پرونده وقف دماوند بسته شد/حیدری: پای یک «معدن» در میان است
به گزارش بلاغ، در جلسه امروز شورای حقوق بیت‌المال، به موضوع وقفی بودن قله دماوند و حواشی فراوان پیش آمده در فضای مجازی و رسانه‌های معاند پرداخته شد و مدیران کل ثبت اسناد و اوقاف، اظهارات خود را مطرح کردند.

عباس‌علی زارع مدیر کل ثبت اسناد و املاک مازندران در جلسه عصر امروز شورای حقوق بیت‌المال که در محل دادگستری کل مازندران با حضوران مدیرکل دستگاه‌های استان، رئیس کل دستگاه قضا و دادستان مرکز استان برگزار شد، با اشاره به آخرین جزییات حواشی اخیر در مورد قله دماوند و اقدامات انجام گرفته، به شفاف سازی موضوع پرداخت و اظهار کرد: با توجه به تحقیقات و بررسی‌هایی که در بحث قله دماوند اتفاق افتاده است و همچنین برخی از رسانه‌های معاند هم به این موضوع دامن زده‌اند و قله دماوند را وقف اعلام کرده‌اند؛ مدیرکل اوقاف مازندران، صریحا این موضوع را تکذیب اعلام کردند.

وی افزود: آنچه که در این موضوع قابل توجه است این است که ما در این محدوده یک پلاکی را داشتیم تحت عنوان پلاک 68 و پلاک 69 که در دوران قبل از انقلاب، سند مالکیت ان به نام پهلوی صادر شده بود و بعد هم در همان زمان مورد اعتراض قرار گرفت و ملک و سند مالکیت این دو پلاک به نفع خرده مالکان و مرتع‌داران منطقه مسترد می‌شود و در قابل اسناد و احکام استردادی به خرده مالکان قبلی بر می‌گردد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران خاطرنشان کرد: با وجود این موضوع، حدود 120 من بذرپاش که  طبق عرف محلی در مازندران هر من بذرپاش معادل 300 تا 400 متر مربع است، حدود 3 هزار و 600 مترمربع توسط احدی از خرده مالکین در راستای حفظ از مراتع در واقع وقف می‌شود و در محدود مستثنیات وقفیه قرار می‌گیرد.

زارع ادامه داد: ما در همین راستا در شب و روز گذشته توانستیم که اقدامات خوبی داشته باشیم و دو هزار و 445 هکتار از همان محدوده پلاک که بین ثبت اسناد و اراضی موقوفه مورد اختلاف بود، سند مالکیتش را به نام منابع طبیعی صادر کردیم و در واقع با این کار، میزان مالکیت موقوفه در قالب مستثنیات در نظر گرفته شده و از محدوده قله دماوند جدا شده است.

پای یک «معدن» در میان است
ابراهیم حیدری‌جناسمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران نیز در این جلسه به اظهاراتی در این باره پرداخت و اظهار کرد: اداره کل اوقاف مازندران و همچنین کشور، صریحا این موضوع را رد کردند که این محدوده، موقوفه باشد و سریعا اطلاع رسانی شد.

وی افزود: طی روزهای اخیر، توأما دو هجمه به سمت اوقاف استان وارد شد و مشخص است این جریانات یک سناریوی از پیش طراحی شده بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران با بیان اینکه پلاک‌ ثبتی‌ای که این روزها در مورد آن سخن گفته می‌شود، در منطقه ملار و با فاصله دورتری از اراضی دماوند است؛ خاطرنشان کرد: در بحث ملار، آن چیزی که مورد طمع دیگران است، بحث معدن پوکه ملار است که در دوره رئیس کل قبلی دادگستری استان برداشت غیرمجاز از آن ممنوع شده بود و پس از تودیع ایشان، برخلاف این حکم، برداشت و قاچاق این پوکه‌های معدنی در حال حاضر در حال انجام است.

حیدری ادامه داد: اوقاف از نهادهایی است که همواره تابع قانون و مدافع منابع ملی است و اینگونه نیست که نهادی مجزا و در مقابل سایر دستگاه‌ها باشد.

وی بیان کرد: در خصوص قله دماوند، ما اذعان داریم که اصلا آنجا، اوقاف منفعتی ندارد که وقف باشد، چه نفعی دارد و اینجا تنها کسانی نفع می‌برند که در پشت صحنه‌اند و مشخص هستند و متاسفانه یک سری خودی‌ها هم آب به آسیاب برخی می‌ریزند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران تصریح کرد: اوقاف تابع قانون و مقررات است و حکمی را که قاضی داد برای ما کاملا قابل پذیرش است و ما موظف به تابعیت از ان هستیم و هر چه قانون حکم کند ما آن را تابع هستیم.

گفتنی است طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر وقف قله دماوند در فضای مجازی دست به دست شد و برخی از رسانه‌ها هم به این خبر پرداختند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴