تاریخ انتشارسه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۳۲۹۲۳
دکترای پژوهش هنر با اشاره به اینکه صنایع دستی مناطق مازندران قابلیت توجه دارد گفت: طراحی نامناسب و عدم وجود خلاقیت از آسیب‌های صنایع دستی است.
۰
plusresetminus
طراحی نامناسب و عدم خلاقیت به تجارت صنایع دستی لطمه می‌زند
فتانه محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهارکرد: صنایع دستی ازجمله هنرهای کاربردی است که به‌عنوان یک رسانه فرهنگی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که صنایع دستی از هنرهای کاربردی به حساب می‌آید اما ملاحضات زیباشناختی در تولید آن بسیار تاثیرگذار است.

عضو هیات علمی گروه صنایع دستی دانشگاه مازندران تصریح کرد: بسیاری از صنایع دستی‌هایی ایرانی که در مناطق بومی مانند مازندران تولید می‌شوند به‌صورت کامل از شیوه سنتی هستند که حتی با ابزارهای دستی صنعت‌گر ساخته شده و فرهنگ، سنت و نمادهای بومی منطقه در این آثار قابل مشاهده است.

محمودی یادآور شد: تولید صنایع دستی در هر منطقه‌ای به اقلیم و بافت فرهنگی آن منطقه بستگی دارد و مازندران باتوجه به پوشش گیاهی مناسب و درختان مختلفی که دارد، چوب می‌تواند یکی از مواد اولیه‌ای باشد که در تولید صنایع دستی و آثار چوبی تاثیر به‌سزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی مازندران فقط در چوب خلاصه نمی‌شود گفت: بافت‌های مختلف اعم از گلیم‌بافی، قالی‌بافی، جاجیم‌بافی، سوزن دوزی، چاپ سنتی، سفال و سرامیک، فرآورده‌های چرم و فلز از جمله صنایع دستی هستند که در انواع مختلف تولید می‌شوند.

عضو هیات علمی گروه صنایع دستی دانشگاه مازندران افزود: دست بافته‌ها در مناطق آلاشت و کلاردشت، متکازین بهشهر، سفالگری جویبار، حصیربافی، نمدمالی و لاک‌تراشی از جمله هنرهای دستی در مازندران بوده که قابلیت توجه دارد.

محمودی ادامه داد: این هنرها در سالیان قبل جنبه کاربردی داشتند اما در این سال‌ها بیشتر جنبه تزییناتی پیدا کرده‌اند.

دکترای پژوهش هنر اظهارکرد: متاسفانه طراحی مناسب در آثار صنایع دستی کشور وجود ندارد و به دلیل اینکه صنعت‌گران افرادی سنتی هستند که دانش طراحی نداشته و این هنر را به شیوه موروثی آموخته‌اند نمی‌توانند با طراحی مناسب آثار را خلق کنند که همین امر به تجارت صنایع دستی لطمه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه از مواد اولیه مناسب باید در صنایع دستی استفاده شود خاطرنشان کرد: گرانی صنایع دستی به خاطر هنری است که در آن به‌کار رفته و هنرمند برای آن زحمت کشیده نه اینکه مواد اولیه آن گران باشد.

عضو هیات علمی گروه صنایع دستی دانشگاه مازندران تصریح کرد: خلاقیت صنایع دستی موجود در بازارها کم و تکراری است که از نظر زیبایی‌شناسی و فرم در درجه بالایی قرار ندارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بسته‌بندی مناسب صنایع دستی در کشور وجود ندارد گفت: درحالی که صنایع دستی نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر و صنعت توریست دارد اما استانداردهای بازاریابی برای آن رعایت نمی‌شود.

محمودی ادامه داد: دو هدف مهم معرفی فرهنگ سرزمین و درآمدزایی و رونق منطقه از جمله اهدافی است که از فروش محصولات بومی به گردشگران می‌توان به‌دست آورد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴