استادیار حقوق و علوم سیاسی مطرح کرد

فصل جدید انقلاب اسلامی در تعامل با دنیا

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۳۱۳۴۷
استادیار حقوق و علوم سیاسی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی فصل جدید را در تعامل با دنیا به‌وجود آورده است گفت: نظام استکباری نیاز به تغییر رویه دارد.
۰
plusresetminus
فصل جدید انقلاب اسلامی در تعامل با دنیا
مرتضی علویان در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهارکرد: بنابر اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی، تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس تعهد برادرانه و مواجهه با مسلمانان و حمایت از مستضعفان آمده است.

وی خاطرنشان کرد: اصل نگاه جمهوری اسلامی نسبت به ملل‌های دیگر حتی قدرت‌های بزرگ بر تعامل و گفت‌وگو است که البته این تعامل بنابر سه اصل عزت، مصلحت و حکمت که در سیاست خارجی به آن تاکید شده باید صورت گیرد.

استادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران تصریح کرد: عزت ایران اسلامی و مردم هدف اصلی است و در کنار آن مصلحت‌اندیشی بر پایه تدبیر و حکمت باید درنظر گرفته شود.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: بر اساس آموزه‌های دینی و ملی، جمهوری اسلامی ایران داعیه‌دار جریان جدید تعامل و تبادل با کشورهای مختلف از دل نظام لیبرال دموکراسی است.

علویان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی در زمینه ارتباط با جهان به‌وجود آورده است گفت: کشورهای لیبرال دموکراسی همیشه به‌دنبال منافع شخصی از ارتباط با کشورهای دیگر هستند اما جمهوری اسلامی با همراهی و همدلی و کمک به کشورهای دیگر نقش جدیدی را شکل داده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی بر اساس اصل دعوت، تمام ملل مستضعف جهان را مخاطب قرار داده تا با کنار هم قرار گرفتن در مقابل نظام سلطه و استکبار که با زیرسلطه قرار دادن دیگر کشورها به‌دنبال منافع خودشان هستند جریان جدیدی را به وجود آورده که البته این موضوع در سال‌های اخیر اثراتی در دنیا داشته است.

استادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: جنبش وال استریت که به نوعی مقابله با زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه جهانی بود یا اعتراضاتی که بیش از یک سال در فرانسه انجام می‌شود و اتفاقات اخیر آمریکا و  قتل یک سیاه پوست توسط پلیس نشان دهنده عدم وجود منافع بشری در نظام‌های حاکم غربی است و به همین خاطر حقوق بسیاری از انسان‌ها تضییع می‌شود.

علویان اظهارکرد: شهادت سردار سلیمانی که موجب انعکاس جهانی شد نه تنها در ایران استقبال بزرگی صورت گرفت بلکه در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی نسبت به شهادت سردار سلیمانی اعتراض‌هایی به راه افتاد که نشان از گفتمان جدید جمهوری اسلامی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی در ذیل سیاست خارجی فصل جدیدی از گفت‌وگو و تعامل را در دنیا به راه انداخته است تصریح کرد: نظام استکبار که منافع خود را از این گفتمان در خطر می‌بینند تلاش می‌کنند تا جمهوری اسلامی را به چالش بکشانند.

وی با اشاره به اینکه دنیای پسا کرونا دنیای متفاوتی خواهد بود، گفت: در ماجرای کرونا بسیاری از دولت‌های مطرح جهان از جمله ایالت متحده و انگلستان به چالش کشیده شدند که نیاز به تغییر رویه گفتمان‌های حاکم خودشان دارند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما