تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۴۳۱۲۶۰
محققان دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر داربستی با غلظت متغیر اکسیژن برای کاربرد در فصل مشترک غضروف-استخوان را طراحی و ساختند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازروابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ساجده خورشیدی، دانش آموخته دکترای دانشکده مهندسی پزشکی گرایش بیومتریال و مجری طرح «طراحی و ساخت داربست با غلظت متغیر اکسیژن برای کاربرد در فصل مشترک غضروف-استخوان» با بیان اینکه غضروف و استخوان از منظر متابولیکی کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند، گفت: میزان اکسیژن یکی از مهم‌ترین پارامترهای متابولیکی متفاوت در غضروف و استخوان به شمار می‌ رود اما تاکنون میزان اکسیژن به عنوان عامل تعیین کننده بر رفتار سلول‌های مستقر در ناحیه فصل مشترک غضروف-استخوان ارزیابی نشده است.
وی با اشاره به هدف از اجرای این پروژه گفت: هدف از اجرای این پروژه، تهیه داربست هیدروژل/ذره با تغییرات تدریجی عامل اکسیژن رسان در راستای ضخامت داربست است. 
وی تاکید کرد: نتیجه این تحقیق منجر به ایجاد داربستی با گرادیانی از میزان اکسیژن برای شبیه‌ سازی ناحیه فصل مشترک غضروف-استخوان می‌شود که یک گام رو به جلو برای درمان آسیب‌های استئوکندرال در بیماری‌هایی مانند استئوارتریت محسوب می‌شود. 
خورشیدی با اشاره به چالش‌های اجرای این پروژه گفت: چالش اصلی در این پروژه، اندازه‌‌گیری میزان اکسیژن و بهینه سازی آن در طول ضخامت داربست بود. 
دانش آموخته دکترای دانشکده مهندسی پزشکی با بیان اینکه نتایج این پروژه در حوزه پزشکی و بالینی قابلیت استفاده دارد، بیان کرد: زیست تقلیدی داربست، زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری داربست گرادیانی تهیه شده از مزیت‌های این طرح به شمار می رود.
وی با بیان اینکه این طرح مشابه خارجی و داخلی ندارد، گفت: ایجاد داربست با گرادیانی از میزان اکسیژن تاکنون در پروژه‌های انجام شده مورد توجه قرار نگرفته است و ایده‌ای کاملا جدید است.
خورشیدی با اشاره به دیگر مزایای طرح گفت: امکان شبیه سازی فصل مشترک غضروف-استخوان، کمک به درمان آسیب‌های استئوکندرال، استفاده از پلیمرهای زیست سازگار و زیست تخریب پذیر، کمک به تمایز سلول‌های مزانشیمی به رده‌های غضروفی و استخوانی در یک ساختار واحد از دیگر مزایای این طرح به شمار می‌روند.
فارغ التحصیل دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: محصول نهایی و بهینه شده این پروژه می‌تواند به صورت بالینی برای درمان آسیب‌های استئوکندرال استفاده شود. 
گفتنی است: استاد راهنمای این طرح اکبر کارخانه عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما