تاریخ انتشارجمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۴۳۰۸۹۵
فرماندار نور گفت: جلوگیری از آلودگی آب با رهاسازی فاضلاب به دریا به ویژه توسط کسانی که در حاشیه رودخانه‌ها زندگی می‌کنند ضروری است و محیط زیست نیز باید با خاطیان برخورد قانونی انجام دهد.
۰
plusresetminus
ممنوعیت رهاسازی پسماند و فاضلاب به دریا و رودخانه‌ها/محیط زیست با خاطیان برخورد کند
به گزارش بلاغ، آیین رهاسازی 350 هزار قطعه بچه ماهی تکثیری نیمه مصنوعی با حضور کریم زاده معاون صید و بنادر ماهیگیری  شیلات استان مازندران، شادمان فرماندار نور، عمرانی رئیس مرکز شیلات شهرستان‌های نور و محمود آباد، سمن‌های مردم نهاد و حامیان محیط زیست، اعضای شورای ایزدشهر و مردم در رودخانه وازرود ایزدشهر(گلسار 15 خط شیلات) برگزار شد.
 
قاسم کریم زاده معاون صید و بنادر ماهیگیری  شیلات استان مازندران با اشاره به 115 تشکل صیادی ماهیان استخوانی، کلیکا و خاویاری اظهارکرد: در این سه بخش سالیانه حدود 30 هزار تن صید ماهی داریم که ارزش اقتصادی آن حدود 400 میلیارد تومان است.

وی افزود: سالانه حدود 5هزار صیاد در این سه بخش مشغول فعالیت هستند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان مازندران با اشاره به اینکه رودخانه وازرود یکی از 24 رشته رودخانه مهم شیلات استان مازندران است، تصریح کرد: 90 درصد گونه‌های دریای خزر از گونه‌های رود کوچ هستند که برای زاد و ولد به بالا دست رودخانه می‌روند که گاهی شرایط زیست محیطی به خاطر انواع آلاینده‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی مانع مهاجرت آبزیان به بالا دست رودخانه و زاد و ولد ماهیان می‌شود.

این مسئول با اشاره به دو روش تولید در شیلات افزود: یکی از روش‌هایی که سالانه بالغ بر 80 میلیون قطعه بچه ماهی تولید می‌شود در مرکز تکثیر نیمه مصنوعی است که در رودخانه‌های مهم شیلات مانند ایزدشهر رها سازی می‌شود و روش دوم که تولید 25 میلیون بچه ماهیست به صورت تکثیر طبیعی با مشارکت جامعه صیادی، احداث استخر در تعاونی‌های پره و ایجاد شیب در سطح رودخانه‌های استان است که بدون استرس کار تولید انجام می‌شود.

کریم زاده اهداف اصلی شیلات را کمک به تکثیر طبیعی برای حفظ بازسازی ذخایر دریای خزر و در نهایت تثبیت اشتغال برای 5هزار صیاد مشغول به کار، ایجاد درآمد و تأمین بخشی از پروتئین جامعه نام برد.

وی بااشاره به رودخانه‌هایی که استعداد رهاسازی بچه ماهی را دارند یادآورشد: بر اساس بررسی انجام شده در سال جاری 31 رشته رودخانه در استان بر اساس خواص فیزیکی و شیمیایی شناسایی شد.

معاون صید بنادر ماهیگیری شیلات استان مازندران با اشاره به رها سازی 80 میلیون قطعه بچه ماهی در سطح استان مازندران اظهارکرد: بر اساس تعداد رودخانه‌ها 40 درصد در منطقه شرق، 30 درصد منطقه میانی و 30 درصد در غرب رهاسازی می‌شود.

این مسئول با اشاره به 54 تعاونی پره در سطح استان افزود: 4 درصد تعاونی پره، 10 درصد تولیدی ماهی، 4درصد جامعه صیادی و 7 درصد رودخانه‌های سطح استان که مربوط به منطقه نور است و براین اساس تلاش می‌کنیم ظرفیت‌ها مشخص شود.

علی شادمان فرماندار شهرستان نور در این مراسم با اشاره به دو رودخانه ایزدشهر و رویان در شهرستان نور اظهارکرد: رها سازی آب‌های پسماند و فاضلاب در رودخانه‌ها از معضلات مازندران به ویژه در غرب استان است.

وی گفت: با رهاسازی بچه ماهی‌ها در رودخانه وظیفه مرکز بهداشت و محیط زیست برای جلو گیری از آلودگی آب‌ها بسیار جدی تر می‌شود.

فرماندار نور با اشاره به اینکه رهاسازی بچه ماهی‌ها انس بین طبیعت و انسان را بیش تر می‌کند، تصریح کرد: دخالت انسان در جریان طبیعی تخم ریزی ماهیان در دریا و رودخانه سبب اختلال شد که رهاسازی بچه ماهیان و حفاظت از آن‌ها وظیفه مردم و سازمان‌های مردم نهاد را سنگین‌تر می‌کند.

این مسئول یادآورشد: حفاظت از بچه ماهی‌ها حفاظت از منابع دریایی است تا با تأمین جریان نیازهای دریایی و تخم ریزی تعداد ماهیان و منابع دریایی افزایش پیدا کند تا در زمان صید از منابع بیشتری بهره ببریم.

شادمان با اشاره به فاصله طولانی پرندگان در کشور نسبت به برخی کشورها بیان کرد: حفاظت از طبیعت و پرندگان، ماهیان و ... در کشور با ظرفیت بالنده فرهنگی دینی، اخلاقی و انسانی باید فرهنگسازی شود.

وی با اشاره به برقراری چرخه طبیعی بین دریا و رودخانه، رهاسازی بچه ماهی‌ها را یکی از این اقدامات نام برد و تأکید کرد: جلوگیری از آلودگی آب با رهاسازی فاضلاب به دریا به ویژه توسط کسانی که در حاشیه رودخانه‌ها زندگی می‌کنند ضروری است و محیط زیست نیز باید با خاطیان برخورد قانونی انجام دهد.

فرماندار نور اظهارکرد: هر موجودی در زمان زاد و ولد نیاز به حریم، نگهداری و توجه دارد و از ماهیانی که در طبیعت نیازهای پروتئینی و گوشت سفید ما را تأمین می‌کنند باید در این راستا مراقبت جدی تر شود.
 
وی با اشاره به 700هزار قطعه بچه ماهی که مهمان رودخانه‌های شهرستان نور شدند، تأکید کرد: هدف اصلی از این اقدام جلوگیری از ورود آب های پسماند و فاضلاب به دریا و رودخانه و افزایش منابع دریایی در شهرستان نور است.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴