تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۳۰۷۸۲
رئیس محیط زیست میاندورود گفت: با آتش زدن بقایای زمین های کشاورزی علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.
۰
plusresetminus
ممنوعیت قانونی سوزاندن کاه و کلش در مزارع/گشت‌ مشترک محیط زیست و جهاد کشاورزی آغاز شد
سید محمود هادیان در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به در پیش بودن فصل برداشت محصول کشاورزی در سطح شهرستان و برای جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش، اظهار کرد: مضررات این عمل در بلندمدت کاهش عملکرد محصول به‌دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر آفات، بیماری‌ها، سرما و گرما به‌دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش نفوذپذیری و افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی را درپی دارد.

وی با بیان اینکه این اقدام باعث تلف و از بین رفتن موجودات زنده موجود در خاک و نیز ایجاد خطر وقوع حریق در اراضی مجاور می‌شود، افزود: برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول اقدام به آتش زدن بقایای بر جای مانده از برداشت محصول می‌کنند که این کار به‌دلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا پیگرد قانونی داشته و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

رئیس محیط زیست میاندورد به کشاورزان توصیه کرد از آتش زدن بقایا بعد از برداشت محصولات کشاورزی خودداری کنند زیرا بازمانده محصول کشاورزی (کاه و کلش) برای زمین مفید و نوعی کود و پوشش محسوب می‌شود.

 هادیان تصریح کرد: با آتش زدن بقایای زمین های کشاورزی علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

وی تاکید کرد: همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را طی چند سال بعدی بشدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به مراتب بالاتر به‌دنبال دارد.

هادیان گفت: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر این در بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جرم محسوب می‌شود.

رئیس محیط زیست میاندورود یکی از مهم ترین کارها در جهت جلوگیری از این اقدام توسط کشاورزان را بحت آموزش وفرهنگ سازی دانست و خاطرنشان کرد: قرار است با همکاری جهادکشاورزی و دهیاران با حضور در بین کشاورزان مباحت را مطرح کرده که اولین مرحله امروز کار آموزشی انجام خواهد شد همچنین  گشت‌های مشترک بین محیط زیست و اداره جهادکشاورزی  در راستای ترویج و پیشگیری از آتش زدن کاه و کلش به طور مداوم ادامه دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما