تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۴۳۰۶۵۱
تحلیلگر رسانه های بین الملل معتقد است رسانه های غربی با سرگرم سازی مردم به لذات کاذب، فرصت حرکت های انقلابی را از آن ها می گیرند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازروح الامین سعیدی در برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما در پاسخ به سوال سید حسین حسینی مجری برنامه که در خصوص راهبرد رسانه های امریکایی در قضایای اخیر این کشور پرسید، اظهار داشت: امروز در عصر ارتباطات و اطلاعات هستیم و لذا توانایی بسیج توده ای با استفاده از فضای مجازی و پیام رسان های گروهی افزایش پیدا کرده است.
**کنترل توده ها توسط رسانه های گروهی
وی رسانه های کنونی را موجب نوعی خودآگاهی در میان توده ها توصیف کرد و گفت: این توده ها و افکار عمومی پیش از این توسط امنیت سایبر و رسانه های گروهی کنترل می شدند.
سعیدی با بیان اینکه رسانه ها در عصر گذشته قادر بودند ذهنیت مردم را در اختیار گیرند و جامعه را به لذتی کاذب رهنمون سازند، تصریح کرد: امروزه بدلیل تغییرات رسانه ای، نوعی خودآگاهی در مردم شکل گرفته و توان کنترل افکار توده ها توسط این رسانه ها تا حدی از بین رفته است.
این کارشناس مجری در رسانه ملی خاطرنشان کرد: مخاطب امروز امریکا با چشم و گوش بسته تنها خوراک رسانه ای خود را از فاکس نیوز یا سی ان ان و بی بی سی دریافت نمی کند.
**تعدد روایت ها کنترل افکار را از سیستم های حکومتی خارج کرده است
سعیدی با بیان این مطلب افزایش شمار رسانه ها اعم از انواع سنتی و مدرن در بستر فضای مجازی را موجب ایجاد حق انتخاب گری برای مخاطب عنوان کرد و گفت: تعدد روایت ها در رسانه های مدرن موجب خارج شدن کنترل افکار از سیستم های حکومتی در دولت های پسامدرن شده است.
وی ادامه داد: رسانه های غربی با سرگرم سازی مردم به لذات کاذب، فرصت حرکت انقلابی را از آن ها می گیرند.
سعیدی در پاسخ به این سوال که عده ای رسانه های غربی را به پز فکری و ماهیتی در راستای تحقق نئولیبرالیسم متهم می کنند، گفت: کار رسانه بزک کردن چهره نظام حاکم است و اگر به اندیشه های یک تئوریسین رسانه ای اشارتی کنیم، او معتقد است رسانه کمکی برای حفظ هژمونی حاکم در نظم های مدرن و راضی نگه داشتن توده های مردم است.
**طرفداری هالیوود از نظام حاکم آمریکا
وی با بیان اینکه رسانه های غربی در راستای راضی نشان دادن مردم از وضع موجود تلاش می کنند، خاطرنشان کرد: رسانه و هالیوود نقش بزک کننده چهره استکبار و تلاش برای سوق دادن افکار به سمتی را دارند که مخاطب احساس کند، نظام موجود کمال مطلوب بوده تا انگیزه ای برای اعتراض نداشته باشد.
سعیدی گفت: بخشی از بدنه سینمای هالیوود طرفدار نظام حاکم بوده و چهره امریکا را در فیلم ها بزک می کند؛ جریان های ضد سرمایه داری اجازه ساخت فیلم و ابراز وجود را می دهند، اما این رویه از شگردهای نظام سرمایه داری است که با مجال دادن به صداهای مخالف، در نهایت آن ها را در خود هضم می کنند.
همچنین در این برنامه فؤاد ایزدی با تحلیل دنیای رسانه ای غرب و با اشاره به مدیریت هوشمند رسانه های امریکایی گفت: سبک رسانه ای امریکا اینگونه است که در برابر تحرکاتی که مورد تایید حکومت نیست، در قدم اول بی توجهی کرده و هیچ پوشش خبری در کار نخواهد بود و قطعا این رویه نیازمند هوشمندی است.
وی افزود: این رسانه ها اگر بر اساس سانسور طبیعی مخاطب را در محاق ببینند، از شیوه ای دیگر بهره می گیرند. در این رابطه خود امریکایی ها مثلی معروف دارند که می گوید: «دستی را که نمی توانی قطع کنی، ببوس!» پس این رسانه ها خود را با حرکت مورد نظر همراه جلوه داده و پوشش خبری گسترده ارائه می دهند.
**عقبه حزبی رسانه های آمریکا
ایزدی با بیان اینکه پوشش خبری گسترده رسانه های امریکا عموما برای منحرف کردن جریانات مخالف حاکمیت امریکا طراحی شده، خاطرنشان کرد: وقتی سی ان ان فاز یک را پشت سر گذاشت و شروع به پوشش گسترده اعتراضات خیابانی در امریکا را داد، به دفتر اصلی این رسانه خبری توسط تظاهر کنندگان حمله شد.
وی ادامه داد: در این میان جای سوال است که چرا به شبکه ای با این حجم گستردگی از انتشار اخبار تظاهرات، حمله می شود؛ چراکه این شبکه می داند چه کاری در پیش گرفته است.
ایزدی در ادامه به این مطلب گفت: هر یک از رسانه های امریکایی دارای عقبه ای حزبی اند و عقبه حزبی سی ان ان دموکرات و فاکس نیوز غالبا جمهوری خواه هستند لذا هر یک از این رسانه ها به فکر ماهی گیری از این جریان گل آلود افتادند.
وی همچنین سوزاندن پرچم امریکا را نیز به در دام افتادن بازی رسانه ای دانست و افزود: این ها تلاش دارند جریان انقلابی را ضعیف و جریان سازشکار را تقویت نمایند؛ بنابراین نگاهی مثبت به کل حرکت مردمی ارائه می دهند.
ایزدی گفت: در این میان رسانه سی ان ان ضمن مثبت خواندن شرایط اعتراض، افرادی را بعنوان تحلیلگر در برنامه های خود انتخاب می کند که برای تغییر مسیر در نظر گرفته شده اند و در واقع رهبر سازی می کنند اما این روند رسانه ای تا جایی ادامه دارد که اصل سیستم را زیر سوال نبرد.
وی ادامه داد: ترامپ در سخنرانی هفته گذشته خود اعلام کرد هزاران نفر از معترضان و صدها پلیس در تظاهرات مجروح شدند که بنده ندیدم صداوسیما این مورد را ترجمه کند. احتمالا یادشان رفته است. پس می توان دریافت این تظاهرات حرکتی گسترده است و آنچه در خبرگزاری و رسانه های داخلی منتشر می شود، چیزی است که از رسانه های امریکایی دریافت می کنیم.
برنامه «رو در رو» به تهیه کنندگی سیدمهدی حسینی کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیما است.
این برنامه به صورت هفتگی چهار شنبه ها ساعت19 در قالب مناظره و گفتگو به روی آنتن می رود. این برنامه تلویزیونی قصد دارد تا موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنکی روز کشور را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار دهد. «رودر رو»  در مدت زمان 60 دقیقه از بخش های مختلفی همچون: گفت وگو، مستند ترکیبی و ارتباط تلفنی تشکیل شده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴