تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
کد مطلب : ۴۳۰۴۹۵
در سایه عدم واکنش رسمی دولت عراق به اهانت روزنامه سعودی علیه مرجعیت دینی، یک حقوقدان عراقی این اهانت را در زمره جنایات تروریستی دانست و از امکان پیگیری این امر از طریق مراجع قضایی خبر داد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازروزنامه سعودی الشرق الاوسط جمعه پیش، اقدام به انتشار کاریکاتوری موهن از آیت‌الله سیستانی کرد که با محکومیت شدید از سوی مقامات عراقی همراه شد و این اهانت به مرجعیت، خشم و نفرت محافل سیاسی و همچنین کاربران شبکه‌های مجازی در عراق و خارج آن را برانگیخت اما دولت عراق تاکنون هیچ واکنشی به این امر نشان نداده است که به اعتقاد برخی کارشناسان سوال‌برانگیز است.
امروز (یک‌شنبه)، شماری از شهروندان عراقی در اعتراض به تداوم سیاست‌های فتنه‌انگیزانه ریاض با عبور از موانع موجود برای ورود به منطقه سبز بغداد، تظاهرات و تلاش کردند با رسیدن به مقابل سفارت عربستان مراتب اعتراض و خشم خود را اعلام کنند.
کارشناس حقوقی عراق: اهانت به مرجعیت در زمره جرایم تروریستی است
از سوی دیگر، «علی التمیمی» کارشناس حقوقی عراق نیز امروز در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: اهانت عربستان و روزنامه سعودی الشرق الاوسط به مرجعیت در زمره جرایم تروریستی است و امکان پیگیری قضایی این امر از شیوه‌های مختلف برای بازخواست عربستان سعودی و روزنامه آن و حتی توقیف آن وجود دارد.
وی افزود: عموما نمی‌توان آنچه که در اهانت کنونی به مراجع دینی روی داده  را در  چارچوب اهانت به مراجع دینی ذکر شده در ماده 273 قانون کیفری کشور قرار داد که بر اساس آن سه سال مجازات برای مرتکب این جرم درنظر گرفته شده است بلکه این اقدام در چارچوب طائفه‌گری و فتنه‌انگیزی و جنایات تروریستی می‌گنجد.
التمیمی توضیح داد: این جرم علیه مراجع دینی به دولت و وزارت خارجه اجازه می‌دهد که سفیر عربستان سعودی را فرا بخوانند و اعتراض شدید‌اللحن خود را ابلاغ کنند و از عربستان بخواهند که در قبال این اهانت، غرامت مالی پرداخت کند.
وی تصریح کرد که هیأت رسانه‌ای و ارتباطات این اختیار را دارد که از روزنامه الشرق الاوسط را از طریق وکلای متخصص شکایت کند و پای میز محاکمه بکشاند و به دلیل اهانت به مراجع دینی، طبق قانون عربستان سعودی، این روزنامه را توقیف کند. همچنین این هیأت می‌تواند مانع ورود این روزنامه به عراق و توزیع آن در کشور شود.
کارشناس عراقی: سکوت دولت در قبال اهانت به مرجعیت جای سوال است!
«سعد الکعبی» تحلیل‌گر سیاسی عراق، به سکوت دولت در قبال اهانت روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به مقام مرجعیت عالی شیعیان در این کشور انتقاد کرد و گفت که این سکوت سوالات زیادی را به ذهن متبادر می‌سازد. 
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: مرجعیت دینی با فتوای مبارک خود تروریسم را در هم شکست و نابود کرد. اگر این فتوا نبود، دولت‌های متوالی در عراق روی کار نمی‌آمدند. روزنامه سعودی الشرق الاوسط به مرجعیت دینی و حاکمیت عراق اهانت کرده است اما ما شاهد هیچ واکنش و پاسخ رسمی از سوی دولت عراق نیستیم و تنها بیانیه‌هایی در محکومیت این امر از سوی شخصیت‌های سیاسی صادر شد.
این تحلیل‌گر عراق افزود: سکوت دولت در قبال این اهانت سعودی، تعجب‌برانگیز است و عدم نشان دادن یک واکنش رسمی بیانگر موافقت دولت با این اهانت و موجب باز شدن باب اهانت‌های بیشتر به سمبل‌ها و نمادهای ملی عراق می‌شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲