تاریخ انتشارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۴۳۰۲۸۴
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به درخواست دانشجویان مبنی بر حذف ترم 6 بدون احتساب سنوات گفت: ترم 6 جزو سنوات نیست که با احتساب یا بدون احتساب تعیین شود، دانشجو باید در ترم 5 حدود ۷۰-۶۰ درصد در پروژه پایان‌نامه خود پیشرفت داشته باشد و تقاضای ارائه ترم ۶ را به دانشگاه بدهد تا پایان‌نامه خود را تکمیل کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ  در راستای شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بسیاری از دانشجویان در سراسر کشور با تعویق فعالیت‌های آموزشی و عملی خود مواجه شده‌اند. در این بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی که در مرحله انجام پایان‌نامه و کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی خود هستند با مشکلات بیشتری نسبت به سایر دانشجویان روبه‌رو شدند و در نامه‌ای به رئیس دانشگاه و مدیر خدمات آموزشی خواستار حذف ترم جاری بدون احتساب سنوات شدند که بنا به گفته دانشجویان هنوز پاسخی از مسؤولان دانشگاه دریافت نکرده‌اند.  
براساس این گزارش، دانشجویان اعلام می‌کنند که در حالی که برای رفع این مشکلات، طبق اعلام وزرات علوم برای مساعدت به دانشجویان، دانشگاه شهید بهشتی به مانند سایر دانشگاه‌ها طی صدور ابلاغیه‌ای امکان حذف ترم را برای تمامی دانشجویان فراهم کرده اما این دانشگاه پس از مدتی طی صدور ابلاغیه‌ای دیگر، دانشجویان ترم ۶ ارشد را مبنی بر این استدلال که این دانشجویان دارای سنوات غیرمجاز هستند از حذف ترم بدون احتساب سنوات منع کرد، در حالی‌که با توجه به خبرهای شنیده شده، اکثر دانشگاه‌ها این امکان حذف ترم را از دانشجویان ترم ۶ ارشد خود سلب نکرده‌اند و این فرصت برای تمامی دانشجویان یکسان در نظر گرفته شده‌است.

این دانشجویان می‌گویند ترم ۶ ارشد معمولا حدود ۷ تا ۸ ماه در نظر گرفته می‌شود ولی در حال حاضر دانشجویان مجبور هستند، کارهای پژوهشی خود را در بازه زمانی کوتاه ۳ ماهه انجام دهند. 
اما براساس اطلاعیه بعدی دانشگاه، دانشجویان ترم ۶ ارشد با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها از خردادماه می‌توانند تا پایان تابستان برای انجام پایان‌نامه و جلسه دفاع در دانشگاه حضور یابند، در صورتی که مهلت در نظر گرفته شده برای بسیاری از دانشجویان، محدود و بسیار کوتاه است.
این دانشجویان می‌گویند این بازه زمانی کوتاه برای انجام کارهای پژوهشی، باعث فشار و تنش روانی بسیاری بر روی آنها می‌شود و در نهایت منجر به ارائه کار تحقیقاتی در پایین‌ترین سطح علمی خواهد شد.
* ترم ۶ جزو سنوات نیست که با احتساب یا بدون احتساب تعیین شود
برای روشن شدن این موضوع  گفت‌‌وگویی با سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی داشتیم که وی در این باره می‌گوید: ترم کرونایی فعالیت‌های دانشگاهی را تحت تأثیر جدی قرار داد و دانشگاه متناسب با شرایط به وجود آمده اطلاعیه‌هایی برای دانشجویان صادر کرده است.
وی گفت: نیم سال تحصیلی دانشجو زمانی حذف می‌شود که در سنوات مجاز باشد که این سنوات مجاز دانشجو ۴ نیم سال است. وقتی که دانشجویان در این ۴ نیم سال درس می‌خوانند، می‌توانند به دلیل گرفتاری‌ها و مشکلات موجهی که دارند حذف ترم داشته باشند که با احتساب سنوات محاسبه می‌شود اما اگر حذف ترم موجه نباشد بدون احتساب سنوات برایشان حساب می‌شود؛ حتی شرایطی برای دانشجویان فراهم است که می‌توانند مانند مرخصی گرفتن حذف ترم بدون احتساب هم داشته باشند. 
رئیس دانشگاه شهید بهشتی می‌افزادید: این دانشگاه ترم پنجم را به عنوان نیم سال اول اضافه در اختیار دانشجویان ارشد قرار می‌دهد تا پایان‌نامه‌ خود را تکمیل  و به دانشگاه ارائه کنند اما ارائه نیم سال ششم عادی نیست و لزوماَ دانشجو باید حدود ۷۰-۶۰ درصد در پروژه پایان‌نامه خود پیشرفت داشته باشد و در این صورت به دانشگاه تقاضای ارائه ترم ۶ را بدهد تا پایان‌نامه خود را تکمیل کند. 
به گفته نصیری قیداری، در بهمن ماه سال ۹۸ ، ترم ۶ به تعدادی از دانشجویان ارائه شد تا درس‌شان تمام شود ولی بعد از چندین هفته با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و این امر باعث شد تا دانشجویان نتوانند در دانشگاه حضور یابند و کارشان را تکمیل کنند و در حال حاضر نمی‌توانند بگوید دانشگاه نیم سال تحصیلی ارائه شده را پس بگیرد یا بخواهند ترم را حذف کنند. 

وی تاکید می‌کند که درمورد این دانشجویان بحث حذف ترم مطرح نشد و فقط از دانشجویان ترم ۶ خواستیم و فرصت دادیم که تا آخر شهریور ماه ۳۰ درصد باقی‌مانده کارشان را تمام و از پایان‌نامه‌خود دفاع کنند. ترم ۶ جزو سنوات نیست که با احتساب یا بدون احتساب تعیین شود و چنین عباراتی را نمی‌توانیم از نظر آموزشی و تکنیکی مطرح کنیم. 
 قیداری خاطرنشان می‌کند که ما و هر دانشگاهی شرایط پیش آمده را متوجه می‌شویم و در  عین حال به دانشکده‌ها تاکید کردیم با اساتید راهنما ارتباط داشته باشند تا دانشجویان بتوانند تا ۳۱ شهریور ماه از پایان‌نامه خود دفاع کنند. 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲