تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۳۰۰۷۰
گزارش جدید دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان نشان می‌دهد در شش ماه نخست سال جاری میلادی، بیش از ۸۰۰ غیرنظامی در حملات هدفمند در افغانستان کشته شده و یا زخمی شده‌اند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازدفتر سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد در شش ماه نخست سال جاری میلادی، بیش از ۸۰۰ غیرنظامی در حملات هدفمند در افغانستان کشته شده و یا زخمی شده‌اند. یوناما مسوولیت نیمی از این حملات را به طالبان نسبت داده است.
یوناما امروز پنج‌شنبه دوازدهم تیرماه در بیانیه‌ای عنوان کرد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۸ مورد حمله بر رهبران مذهبی، ۱۳ مورد حمله بر کارکنان درمانی، ۱۱ مورد حمله بر اعضای سیستم قضایی، ۶ مورد حمله بر فعالان جامعه‌ مدنی، ۵ مورد حمله بر کارمندان نهادهای غیردولتی و سه مورد حمله بر خبرنگاران ثبت شده‌اند.
دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان تاکید کرده که حملاتی که به‌صورت هدفمند غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، نقض جدی قانون بین‌المللی بشردوستانه است و ممکن است جنایت جنگی محسوب شود.
یوناما از حکومت افغانستان خواسته تا عاملان این گونه حملات هدفمند را به پای میز عدالت بکشانند.
در بخشی از بیانیه آمده است که در سه ماه نخست سال جاری میلادی، شلیک‌های غیرمستقیم در جریان درگیری‌های زمینی در مناطقی که غیرنظامیان زندگی می‌کنند سبب ۲۵ درصد تلفات غیرنظامیان شده است.
دبورا لیونز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان از تمام طرف‌های درگیر خواسته است که تلاش‌های خود را برای حفاظت از غیرنظامیان بیشتر کنند و بخاطر مساعد ساختن وضعیت برای برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، جنگ را کاهش دهند.
لیونز در ادامه گفته است که کار بزرگ و تصامیم شجاعانه‌ای برای رسیدن مردم افغانستان به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صورت گرفته است.
وی گفت: من تمام طرف‌ها را ترغیب می‌نمایم تا با نشان دادن تعهد خود به صلح از طریق اقدامات فوری و مشخص برای محافظت از غیرنظامیان و کاهش خشونت، پایه و اساس لازم برای گفت‌وگوهای صلح را ایجاد نمایند.
از سوی دیگر نیز، نماینده‌ ویژه سازمان ملل در افغانستان تاکید کرده است است که تخریب‌کنندگانی وجود دارند که خواهان پایان‌یافتن جنگ نیستند، اما به گفته‌ او، به آنان اجازه داده نخواهد شد تا موفق شوند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴