با وجود اینکه امسال 2 بار زمان برگزاری امتحانات سراسری به تعویق افتاد و درنهایت سازمان سنجش زمان قطعی برگزاری آزمون‌ها را اعلام کرد اما مجدداً برخی تاکید بر لغو یا تعویق کنکور دارند، وزیر علوم تاکید دارد که ما نباید از باب اینکه احیاناً در سیستم احساس ضعف می‌کنیم یا اینکه دیگران به سیستم اعتماد ندارند حق داوطلبان را نادیده بگیریم و برگزاری آزمون‌ها را لغو یا مجدد به تعویق بیندازیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ در ایران، سازمان سنجش آموزش کشور که سازمانی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، متولی اصلی برگزاری کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه‌های دولتی است. این آزمون در هر سال یک بار در تیرماه (غیر از سال ۱۳۹۹) به صورت یک مرحله‌ای و برای پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر به‌طور جداگانه برگزار می‌شود. مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز آزمون‌های تقریباً مشابهی را برای پذیرش دانشجو برگزار می‌کرد. دانشگاه آزاد اسلامی، آزمون گروه پزشکی را جداگانه از آزمون علوم تجربی برگزار می‌کرد که از کنکور سراسری ۱۳۹۲ این آزمون با آزمون سراسری تلفیق شد.
طبق مصوبه مجلس، قرار است کنکور به تدریج حذف شود و معیارهای دیگری برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود؛ همچنین بر اساس مصوبات مجلس و در راستای حذف تدریجی کنکور، معدل امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان با تأثیر ۲۵ درصد به صورت مثبت و معدل امتحانات نهایی پیش دانشگاهی با تأثیر ۵ درصد به صورت مثبت لحاظ می‌شود؛ که البته برای داوطلبان نظام آموزشی جدید (۶-۳-۳) معدل امتحانات نهایی برگزار شده در کلاس دوازدهم تأثیر ۳۰ درصدی به صورت مثبت را داراست.
 اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن تعطیلی آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها و مدارس، همچنین تعویق زمان برگزاری تمام آزمون‌های تابع دانشگاه‌ها دو وزارتخانه علوم و بهداشت مجدداً حاشیه‌های پیرامون کنکور 99 و میزان تاثیرپذیری آن از کرونا افزایش یافت و نگرانی‌های داوطلبان درخصوص  حذف یا زمان برگزاری این آزمون‌ها را دو چندان کرد و در صورتی که انتظار می‌رفت کنکور 99 ، در روزهای 12 و 13 تیرماه برگزار شود، سازمان سنجش در اطلاعیه ای از تغییر این زمان خبر داد.
و درنهایت بعد از کش‌وقوس‌های فراوانی که بوجود آمده بود سازمان سنجش اعلام کرد کنکور دکتری ۹۹ روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه جاری، کنکور کارشناسی ارشد روزهای دوم و سوم مردادماه، کنکور سراسری روزهای ۳۰ و ۳۱ مردادماه و کنکورهای فنی‌و‌‌حرفه‌ای و کارشناسی ناپیوسته روز جمعه ۱۴ شهریورماه برگزار خواهد شد و تحت هیچ شرایطی لغو یا به تعویق نخواهد افتاد. 
* کنکورهای سال ۹۹ بدون تغییر برنامه زمانی برگزار می‌شوند
فاطمه‌ زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه به خبرنگار فارس گفته بود که کنکورهای سال ۹۹ بدون تغییر برنامه زمانی برگزار می‌شوند و تغییر زمان برگزاری آزمون‌های ۹۹ تکرار نمی‌شود چرا که این تاریخ‌ها با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا به داوطلبان اعلام شده است.
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعمال پروتکل‌های بهداشتی در کنکورهای ۹۹، می‌گوید: در کنکورهای ۹۹ فاصله بین صندلی‌ها و تعداد سالن‌های امتحانی افزایش یافته، تهویه سالن‌های برگزاری کنکور مورد توجه قرار گرفته است و تلاش کردیم حوزه هایی برای کنکور انتخاب شود که فضای باز داخلی داشته باشند تا ازدحام مقابل درها نداشته باشیم یا به حداقل برسد.

به گفته زرین آمیزی،  زمان‌بندی شروع فرایند آزمون‌ها افزایش داده شده است و داوطلبان قبل از آغاز آزمون زمان بیشتری برای حضور در حوزه‌های کنکور دارند اما تغییر در زمان شروع کنکور و مدت زمان آن ایجاد نشده است.
زرین‌آمیزی در ادامه می‌گوید: عوامل اجرایی برای فاصله‌گذاری‌ها، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن درها و صندلی‌ها توجیه شده‌اند؛ ضمن اینکه داوطلبان باید ماسک به همراه داشته باشند. در غیر این صورت حوزه‌های کنکور همکاری لازم را با آنها به عمل می‌آورند. داوطلبان در طول برگزاری آزمون نباید از وسایل شخصی یکدیگر استفاده کنند که این موارد به عوامل اجرایی اطلاع رسانی شده است.
* سخت‌گیری‌های بیشتر حوزه‌های آزمونی برای شهرهای قرمز کرونایی
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره برگزاری کنکورهای ۹۹ در شهرهای با وضعیت قرمز، نیز اضافه می‌کند: تا زمان برگزاری آزمون‌ها کسی نمی‌داند وضعیت شهرها به چه صورتی خواهد بود؛ اما سازمان سنجش آموزش کشور به محض اعلام اسامی شهرهای قرمز که پیش از این توسط ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شده بود، سختگیری‌های بیشتری برای رعایت بهداشت در این شهرها اعمال کرد. دستورالعمل سازمان سنجش با هماهنگی ارگان‌هایی مانند پزشکی و انتظامی تهیه و مقرر شده است تا تیم پزشکی اورژانسی در تمام حوزه‌های امتحانی حضور داشته باشند. تعداد آنها در مقایسه با کنکورهای سال‌های گذشته افزایش یافته است.
*تمهیدات ویژه برای کرونایی‌ها
در ادامه ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره حضور داوطلبانی که مبتلا به ویروس کرونا هستند، نیز می‌گوید: قبل از توزیع کارت ورود به جلسه آزمون‌ها از داوطلبان خوداظهاری خواهیم گرفت و داوطلبان مبتلا به ویروس کرونا در حوزه امتحانی در محیطی جداگانه آزمون می‌دهند.

* اظهار نظر وزیر علوم درباره تغییر زمان برگزاری آزمون‌های سراسری
وزیر علوم اما با تاکید بر اینکه زمان برگزاری آزمون‌های مرداد ماه سال جاری از جمله کنکور به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد، می‌گوید: این حق داوطلبان است که سال آینده در دانشگاه‌ها حاضر باشند و اگر به هر دلیلی حق ورود به دانشگاه از این افراد ضایع شود، وزارت علوم نمی‌تواند مسئولیت آن را بپذیرد.
وی درباره زمزمه‌های تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری وزارت علوم، تاکید می‌کند که به هیچ عنوان زمان برگزاری هیچ کدام از این آزمون‌ها تغییر نخواهد کرد؛ چرا که تمام محاسبات برگزاری این آزمون‌ها در وزارت علوم اندیشیده شده است.
 غلامی می‌افزاید: امسال دو بار زمان برگزاری آزمون های سال ۹۹ جابجا شد. در حالی که برای هر یک از این تاریخ ها شرایط لازم از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به منظور برگزاری بهتر آزمون فراهم شده بود. لذا آماده برگزاری آزمون‌ها در زمان‌های تعیین شده هستیم چرا که  تغییر و جابجایی هر یک از آزمون ها موجب خواهد شد که در سال آینده گروهی از داوطلبان امکان ورود به دانشگاه را نداشته باشند.

وزیر علوم همچنین می‌گوید: این حق داوطلبان است که سال آینده در دانشگاه‌ها حاضر باشند اگر به هر دلیلی حق ورود به دانشگاه‌ها برای این افراد ضایع شود، وزارت علوم نمی‌تواند مسئولیت آن را بپذیرد به همین جهت تمامی تلاش ما این است که داوطلبانی که زحمت کشیدند و آمادگی حضور در آزمون را پیدا کرده‌اند، با خیال راحت در آزمون‌ها شرکت کنند و با سلامتی این مرحله را طی کنند.
 وی در ادامه با تاکید بر اینکه فضاهای برگزاری آزمون‌های مرداد ماه مشخص شده است، می‌گوید: در حال حاضر فاصله‌گذاری برای نشستن داوطلبان در این آزمون‌ها تعیین شده است، به طوریکه محل قرار گرفتن هر صندلی، فاصله لازم با صندلی‌های پس و پیش داوطلبان برای برگزاری آزمون ها در نظر گرفته شده است. امکانات بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضد عفونی کننده به اندازه کافی توسط مراکز برگزاری آزمون فراهم شده و مسئولین برگزار کننده آزمون ها در روزهای نزدیک به هر یک از آزمون‌ها آموزش های لازم خواهند دید و یکی از تدابیر اندیشیده شده این است که در محل درب ورودی مراکز برگزاری آزمون سلامتی داوطلبان کنترل خواهد شد و تمامی پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری این آزمون ها رعایت و اجرایی خواهد شد.
 وی معتقد است که  ما نباید از باب اینکه احیاناً در سیستم احساس ضعف می‌کنیم یا اینکه دیگران به سیستم اعتماد ندارند حق داوطلبان را نادیده بگیریم و برگزاری آزمون‌ها را لغو کرده یا مجددا به تعویق بیندازیم. بنابراین تمام تلاش ما این است که آزمون‌ها برگزار شوند و آن طور که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است این آزمون ها به خوبی و با اطمینان بالا برگزار خواهند شد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴