تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
کد مطلب : ۴۲۹۹۶۸
عمل جراحی ترمیم آنوریسم آئورت "گشادشدگی شریان آئورت" همراه با حفظ عروق احشایی در شهرستان بابل به روش اندوواسکولار توسط تیمی متشکل از دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل، تهران و مازندران با موفقیت انجام شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازپویا طیبی فوق تخصص جراحی عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و سرپرست تیم جراحی از انجام موفقیت آمیز عمل ترمیم اندو واسکولار آنوریسم آئورت خانم مسن بابلی که با علائم ایسکمی اندام تحتانی مراجعه کردند خبر داد. 

وی بیان کرد: عمل جراحی ترمیم آنوریسم آئورت یکی از پر ریسک‌ترین عمل‌های جراحی است که در سال‌های اخیر برای کاهش این خطرها انجام این عمل به صورت اندوواسکولار مورد توجه قرار گرفته است.
 طیبی تصریح کرد: عمل ترمیم آنوریسم آئورت شکمی به روش بسته " اووار  EVAR " ، جراحی نوینی است که به عنوان جایگزین عمل جراحی باز آئورت و با ایجاد دو برش کوچک در کشاله ران و با دستگاه آنژیوگرافی انجام می‌شود.

فوق تخصص جراحی عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: این بیمار با علائم ایسکمی اندام تحتانی به بیمارستان مراجعه کرده بود و جراحی آن به جهت نزدیکی آنوریسم به شریان‌های روده‌ای و لزوم حفظ جریان خون برای پیشگیری از سیاه شدن روده‌ها بسیار حائز اهمیت بوده است.
این مسؤول گفت: جراحان عروق در یک عمل سه ساعته با استفاده از دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان آیت الله روحانی بابل بدون باز کردن شکم بیمار اقدام به ترمیم موفق آنوریسم آئورت بیمار همراه با بازسازی عروق روده‌ای کردند.

وی ادامه داد: این جراحی توسط تیمی متشکل از جراحان عروق شامل دکتر مجید معینی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مهدی داودی و دکتر حسین فرسویان عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در بیمارستان آیت الله روحانی بابل انجام شد و بصورت زنده برای پزشکان و دانشجویان سراسر کشور پخش شد.
طیبی متذکر شد: عمل جراحی آنوریسم آئورت شکمی در چند سال اخیر در ایران با کمک روش های اندووسکولار با استفاده از دستگاه " آنژیوگرافی و کارگذاری " استنت گرافت آماده شده برای جایگزینی آئورت در اتاق عمل هیبرید انجام می‌شود.
وی یادآور شد: بیشتر آنوریسم‌های آئورت شکمی که کوچک هستند و روند رشد آن‌ها آهسته است دچار پارگی نمی‌شوند، اما آن‌هایی که بزرگ بوده و بسرعت رشد می‌کنند، دچار پارگی می‌شوند و بسته به میزان رشد آنوریسم آئورتیک، درمان آن ممکن است از حالت عادی تا عمل جراحی اورژانسی آن متفاوت باشد. 
طیبی گفت: با راه‌اندازی بخش جراحی عروق در دانشگاه علوم پزشکی بابل و فراهم آوری امکانات لازم از جمله دستگاه آنژیوگرافی دوم در بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره)، این سومین مورد از انجام اینگونه اعمال جراحی در این دانشگاه است و با انجام آن این بیمارستان به جمع مراکز جراحی عروق در کشور پیوست که قادر به انجام عمل‌های پیشرفته ترمیم آنوریسم آئورت همراه با بازسازی عروق احشایی است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما