تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۴۲۹۹۰۰
هر روز آمار جدیدی از مبتلایان در مراسمات عروسی و عزا منتشر می‌شود، موضوعی که علاوه بر خود شخص موجب ابتلای اطرافیان نیز می‌شود، با این حال رفته رفته سطح توجه به پروتکل‌های بهداشتی روز به روز کمتر می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ پنج ماه از ورود ویروس ناخوانده کرونا به کشور می‌گذرد، ویروسی که در همین مدت کم کشور را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است، در واقع می‌توان گفت، امروز مهمترین مسئله کشور همین ویروس کروناست که هنوز راه‌حلی برای کنترل آن پیدا نشده است.
پس از مدتی قرنطینه خانگی و تعطیلی مراکز مختلف، فعالیت ادارات و دستگاه‌های اجرایی و کسب و کارها  آغاز شده است، اما برخلاف گذشته مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.
هرچند که به توصیه کارشناسان بهداشت و درمان؛ مهم‌ترین و ساده ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، استفاده از ماسک است، اما مردم چندان کرونا را جدی نمی‌گیرند و پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که همین امر موجب شدت گرفتن این ویروس در کشور شده است.
این درحالی است که کرونا بار دیگر در کشور اوج گرفته است و آمار تلفات آن بالا رفته است، کرونا جدی است اما مردم آن را جدی‌ نمی‌گیرند و همین بی‌ملاحظگی موجب شده است که مسؤولان تصمیم به اجباری کردن استفاده از ماسک کنند.
مسؤولان می‌گویند، استفاده از ماسک، شست‌ وشوی مرتب یا ضد عفونی کردن دست‌ها در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تاثیرگذار است اما برخی از شهروندان بنا به دلایل مختلف هشدارها را جدی نگرفته و همچون دوران قبل از کرونا آزادانه رفتار می‌کنند.
رفت و آمد مردم در اجتماعات این روزها عادی شده و بدتر از آن اینکه بسیاری از شهروندان بنا به دلایلی که فقط برای خودشان توجیه‌پذیر است از ماسک و لوازم بهداشتی از جمله دستکش و مواد ضدعفونی کننده استفاده نمی‌کنند.
آمار افراد مبتلا به کرونا و فوتی‌ها در چند روز اخیر در کشور رکورد زده و در استان زنجان نیز آمار به بالاترین میزان خود در 5 ماهه گذشته رسیده است.
هر روز آمار جدیدی از مبتلایان در مراسمات عروسی و عزا منتشر می‌شود، موضوعی که علاوه بر خود شخص موجب ابتلای اطرافیان نیز می‌شود با این حال رفته رفته سطح توجه به پروتکل‌های بهداشتی روز به روز کمتر می‌شود.
مسؤولان بهداشتی می‌گویند، کرونا به این زودی‌ از بین رفتنی نیست و مردم باید با رعایت نکات بهداشتی زندگی مسالمت‌آمیز با آن را جدی بگیرند و حالا که کرونا ماندگار شده و قصد رفتن هم ندارد باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم.
کاهش تقاضای خرید ماسک در زنجان
مسؤول فروش یک داروخانه در زنجان طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس گفت: میزان فروش و استفاده از ماسک در داروخانه بسیار کاهش یافته است و برخلاف روزهای نخست تقاضای چندانی برای آن وجود ندارد.
وی اظهار کرد: این موضوع دو دلیل بیشتر نمی‌تواند داشته باشد یا اینکه مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند؛ یا در روزهای نخست به قدری ماسک خریداری کرده‌اند که هنوز هم نیازی به آن پیدا نکرده‌اند.
دلایلی که شهروندان برای عدم استفاده از ماسک دارند، گاها عجیب و توجیه ناپذیر است و صرفا به خاطر راحتی است.
یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان علت عدم استفاده از ماسک را رعایت فاصله اجتماعی عنوان کرد و گفت: وقتی فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنم، دلیلی بر استفاده از ماسک نمی‌بینم.
رئیس سازمان صمت زنجان نیز با اشاره به افزایش تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک در استان زنجان گفت: شرکت‌های ویژه این کار در استان مسؤول این کار هستند و خوشبختانه با تامین مواد اولیه بدون تعطیلی به کار خود را ادامه می‌دهند.
ناصر فغفوری با اشاره به اینکه در روزهای نخست شیوع کرونا میزان استفاده از ماسک بسیار بالا بود، اضافه کرد: به نظر می‌رسد، تب استفاده از این اقلام کاهش یافته و مردم تقاضای زیادی برای خرید آن ندارند.
وقتی ماسک فرم بینی را به هم می‌ریزد!
این شهروند که به گفته خود هیچ یک از اطرافیانش گرفتار این ویروس نشده‌اند، گفت: به عقیده من رعایت نکات بهداشتی روزمره که قبل از کرونا هم مرسوم بود؛ کافی است و نیازی به این میزان سخت گیری نیست.
یکی دیگر از شهروندان نیز به خبرنگار فارس گفت: دیگر از استفاده ماسک و دستکش خسته شده‌ام و در این گرمای تابستان طاقت استفاده از این لوازم را ندارم.
وی مشکل پوستی را بهانه‌ای برای عدم استفاده از دستکش عنوان کرد و افزود: من نمی‌توانم به مدت طولانی از دستکش استفاده کنم، چرا که دستانم دچار خارش می‌شود.
یکی دیگر از شهروندان نیز در اظهار نظری عجیب عمل بینی خود را بهانه‌ای برای عدم استفاده از ماسک عنوان کرد و گفت: به علت عمل بینی به مدت طولانی قادر به استفاده از ماسک نیستم، چرا که علاوه بر تنگی نفس، فرم بینی نیز به هم می‌ریزد.
وی در حین گفت‌وگو یک ماسک از کیف خود خارج کرده و گفت: از بس ماسک زده‌ام، خفه شده‌ام، مواد ضدعفونی و دستکش هم دارم اما استفاده نمی‌کنم.
استفاده از ماسک هزینه اضافی است
وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک برای کسانی است که سایر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، افزود: من به اندازه کافی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنم، پس دلیلی بر استفاده از ماسک نمی‌بینم.
یکی از شهروندان نیز که با چادر صورت خود را پوشانده است، به خبرنگار فارس گفت: وقتی از ماسک استفاده می‌کنم، احساس خفگی می‌کنم و به نظرم استفاده از چادر به عنوان پوشش کافی است، هرچند که معتقدم هیچ ترسی از کرونا ندارم و معتقدم اگر بنا بر مرگ باشد، حتی اگر کرونا هم نباشد خواهم مرد.
برخی دیگر از شهروندان نیز استفاده از ماسک را هزینه اضافی تلقی کرده و معتقدند: استفاده مداوم از ماسک و ضدعفونی کننده‌ها جز سود بسیار برای فروشندگان آن هیچ عایدی در مقاومت در برابر کرونا ندارد.
یکی از شهروندان که یکی از اقوام خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده است در همین باره به خبرنگار فارس گفت: شخصی که در اثر کرونا فوت شد، همه پروتکل‎های بهداشتی را رعایت می‌کرد اما جان خود را از دست داد، پس نتیجه می‌گیریم که استفاده از ماسک و دستکش تاثیری در عدم ابتلا ندارد، پس من هم استفاده نمی‌کنم.
وی تصریح کرد: اگر ماسک تاثیر داشت این همه آدم که ماسک هم می‌زدند، کرونا نمی‌گرفتند و من نیز معتقدم استفاده از ماسک هیچ تاثیری در ایمن شدن از کرونا ندارد.
با وجود این اظهارنظرها همه شهروندانی که از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند؛ در مقابل این سوال که حاضرید با دادن تنها یک هزار و 500 تومان کرونا نگیرید، اعلام کردند که راضی به استفاده از ماسک هستند تا در برابر کرونا ایمن شوند، قیمتی که برای خرید یک ماسک باید صرف شود.
شهروندانی که این روزها بنا به دلایل مختلف از ماسک استفاده می‌کنند؛ اعلام کردند در صورت اجباری شدن ماسک حتما از آن استفاده خواهند کرد.
استفاده از ماسک اجباری شد
 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به عدم رعایت شهروندان در استفاده از ماسک گفت: طبق مصوبه ستاد پیشگیری از کرونا، استفاده از ماسک برای تمامی کارکنان ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و حتی مراجعان به ادارات استان اجباری و طی جلسه‌ای با روابط عمومی‌ها تکالیف لازم در این خصوص اعلام شد.
خدابخش مردادی نافچی درباره وضعیت تامین ماسک مورد نیاز شهروندان نیز گفت: بر اساس اعلام کمیته پیشتیانی ستاد کرونا در استان و آخرین رصدها ماسک، به میزان کافی تولید و در داروخانه‌ها نیز توزیع شده است.
وی همچنین در ارتباط با مراسمات تجمعی از جمله عروسی و عزا نیز گفت: ضرورتی نیست خانواده‌های متوفیان با همه اعضا و بستگان به تعداد زیاد در آرامستان‌ها حضور داشته باشند، چرا که وجود یک فرد مبتلا می‌تواند شمار زیادی را گرفتار کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز درباره آخرین مبتلایان به ویروس کرونا گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ نفر به آمار مبتلایان به کرونا در استان زنجان افزوده شده و در مجموع تاکنون تست کرونای یک‌هزار و ۶۴۴ نفر بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی مثبت اعلام شده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما