تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۲۹۷۸۶
با وجود اینکه حدود ۱۰۰ روز تا برپایی حماسه اربعین باقی مانده است، هنوز وضعیت برپایی اربعین مشخص نیست و به گفته مسؤولان در صورت عدم موافت طرف عراقی برای پذیرش زائران، اعزامی به این کشور نداریم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ امسال شیوع کرونا، حج تمتع را برای مسلمانان جهان لغو کرد و فقط مشتاقان این سفر در عربستان امکان تشرف به این سفر معنوی را دارند.
نگرانی از تعطیلی اربعین پس از قرنطینه کربلا و نجف
لغو حج تمتع موجب نگرانی بسیاری از مشتاقان و عاشقان سفر اربعین حسینی شده است، تا جایی که بسیاری از زائران که در ایام اربعین مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کردند، اکنون که حدود ۱۰۰ روز تا اربعین حسینی باقی مانده است، بیش از گذشته نگران تعطیلی حماسه اربعین هستند.

این نگرانی با توجه به شیوع روز افزون کرونا در منطقه و به ویژه عراق که موجب قرنطینه و اعمال حکومت نظامی در شهرهای کربلا و نجف شده است، بیش از روزهای گذشته حس می‌شود. اما همچنان برخی عاشقان حسینی امیدوارند که با مهار کرونا و مدیریت صحیح، سفر به اربعین ۹۹ برقرار شود و میلیون‌ها زائر به عتبات مشرف شوند.
آمادگی ایران برای اعزام زائران به حماسه اربعین
بر همین اساس نیز دستگاه‌های مربوطه نیز جلساتی برگزار و زوایای مختلف برپایی یا عدم برپایی حماسه اربعین را تبیین کردند و سناریوهای متنوعی در این زمینه پیش‌بینی شده است تا در صورت آمادگی عراق برای استقبال از زائران اربعین با هر شرایطی، امکانات لازم فراهم شده و زائران به این سفر معنوی مشرف شوند.

البته طرف عراقی همچنان تمایلی به برگزاری جلسات و مذاکرات درباره برپایی حماسه اربعین نشان نداده، تا جایی که جلسه‌ای نیز برای تفاهم‌نامه اربعین برپا نشده که البته به گفته مسؤولان مربوطه هنوز برای برگزاری نشست و امضای تفاهم‌نامه زمان باقی است.
تصمیم جدیدی برای وضعیت اربعین نگرفتیم/ در صورت عدم موافقت عراق، اعزامی نداریم
احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت برپایی حماسه اربعین حسینی، اظهار داشت: هنوز برپایی یا عدم برپایی حماسه اربعین مشخص نیست و هیچ تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ نشده است.
وی با بیان اینکه طرف عراقی باید تصمیم نهایی برای برگزاری حماسه اربعین را ابلاغ کند، افزود: در صورت عدم پذیرش عراق برای حضور زائران، اعزامی نیز نخواهیم داشت، اما تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای درباره اربعین از سوی کشور میزبان صادر نشده است.

برپایی اربعین وابسته به وضعیت کرونا است
علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت درباره وضعیت اربعین، گفت: برپایی اربعین بستگی به وضعیت کرونا دارد و با توجه به نامشخص بودن زمان مهار کرونا، برپایی یا عدم برپایی پیاده روی اربعین نیز مشخص نیست.
وی با بیان اینکه هنوز نتیجه قطعی درباره اربعین نگرفتیم، ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی برای برقراری سفر به عتبات تدوین شده است و امیدواریم تا زمان برپایی حماسه اربعین به نتایج خوبی در این زمینه برسیم و با رعایت نکات بهداشتی زائران به این سفر مشرف شوند.
استقرار موکب‌های ایرانی در عراق همزمان با پیاده روی اربعین/حماسه عظیم اربعین در ایران برگزار می‌شود
همچنین حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه ثبت‌نام موکب‌های اربعین در حال انجام است و پیش‌بینی شده بخشی از موکب‌های ایرانی در عراق مستقر شوند، به لزوم استفاده از فضای مجازی در حماسه اربعین اشاره کرد و گفت: در صورت عدم برپایی پیاده روی اربعین برای ایرانیان، این حماسه عظیم در کشور برپا خواهد شد.

احتمال اعزام تیم پزشکی به عراق برای ارزیابی وضعیت کرونا
البته شنیده‌ها حاکی از آن است که مسؤولان کشورمان همچنان درصدد مذاکره با طرف عراقی برای برقراری سفر به عتبات و برگزاری حماسه اربعین هستند و قرار است تیم پزشکی ایرانی برای درمان و بررسی وضعیت کرونا در عراق به این کشور سفر کند. اما هنوز کم و کیف این اقدام مشخص نیست.
 ۱۷ مهر امسال اربعین حسینی است و حدود ۱۰۰ روز تا برپایی حماسه اربعین حسینی بیشتر باقی نمانده است، اما هنوز زائران تکلیف خود را نمی‌دانند و طرف عراقی هم به دلیل شیوع کرونا و نامشخص بودن زمان مهار آن درباره برپایی یا عدم برپایی پیاده روی اربعین و پذیرش زائران خارجی اظهارنظر نکرده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما