کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توضیحات شرکت نفت درخصوص آتش‌سوزی نیزارهای چاه شماره یک

10 تير 1399 ساعت 8:50

به‌دنبال آتش سوزی روز گذشته نیزارهای درون مسیل کنار چاه شماره یک ، شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان توضیحاتی را ارائه کرد .


به گزارش بلاغ به‌دنبال آتش سوزی روز گذشته نیزارهای درون مسیل کنار چاه شماره یک و بازتاب گسترده آن در فضای مجازی که موجب بروز سئوالاتی در خصوص فعالیت صنعت نفت در این منطقه شد ، شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان توضیحاتی را در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی ارایه کرد.
شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان آمده است :  در ساعت 16:35 دقیقه روز گذشته - یک شنبه هشتم تیرماه 1399 - از سوی مبادی مربوطه وقوع یک فقره آتش سوزی  نیزارهای واقع در مسیل کنار چاه نفت شماره یک به اداره ایمنی ، بهداشت و محیط زیست این شرکت اطلاع و تقاضای مشارکت در اطفای آتش سوزی مطرح گردید.
بلافاصله تیم اطفای آتش این شرکت بهمراه تجهیزات خودرویی و انفرادی به مکان مورد نظر اعزام و با توجه به نزدیکی بازار و مسکونی بودن منطقه به ایمن سازی منطقه جهت جلوگیری از سرایت آتش سوزی به مغازه ها و منازل اقدام نمودند .
 با همت عوامل تیم آتش نشانی این شرکت و همچنین مشارکت آتش نشانی شهرداری و پس از  تقریباًٌ یک ساعت تلاش بی امان با توجه به حرارات بالای آتش سوزی و گرمای شدید تابستان منطقه ، در ساعت 17:40 دقیقه این آتش سوزی که به نظر می رسد عمدی باشد مهار و خاموش گردید .
از آنجاییکه تراوشات اندکی از نفت که قابل جمع آوری هم نیستند در بالادست این نیزار وجود داشته و  توسط نیزار  و علفزار مسیل جذب شده بود  بهمراه نیزار  در آتش سوخت و موجب بزرگ جلوه دادن حادثه گردید .
در  پیگیری های اداره ایمنی ، بهداشت و محیط زیست این شرکت و بمنظور ساماندهی  مقدار نشت طبیعی و اندک نفت از کف دره و مسیل نمره یک ، مقرر گردید که بوسیله ی بیل مکانیکی منطقه ی نیزار  شخم زده شده و از فاز خطرناک  به فاز بی خطر تبدیل و سپس منشاء نشت طبیعی نفت بررسی و در صورت امکان مشابه حوضچه های نفتی سی برنج مدیریت شود .
لازم به توضیح است که خروج طبیعی نفت در مسجدسلیمان یک امر قدیمی و تاریخی است  و فعالیت خاندانی  اهل شوشتر به نام « سادات قیری » که پیش از حفاری و فوران نفت از چاه شماره یک این شهر ،بدین منطقه که آن موقع عاری از سکنه  بوده مراجعه کرده و نفت خام تراوش یافته به سطح زمین را جمع آوری و به قایق داران و بلم رانان خوزستانی برای محافظت در برابر نفوذ آب و قایق ها و بلم هایشان می فروختند  . شنیدن فعالیت این خاندان و وجود چشمه های  طبیعی نفت انگیزه ی حضور تیم حفاری جرج رینولدز از کمپانی نفتی ناکس دارسی را پس از 3 تلاش ناموفق در دالپری لرستان - چیاسرخ کرمانشاه و ماماتین رامهرمز به  « دره خرسان » قدیم و « نمره یک » فعلی مسجدسلیمان کشاند و سرآغاز شکل گیری صنعت نفت شد .
همچنین شهر مسجدسلیمان میان 2 گسل  فعال و انرژیک« نیایش » و « مسجدسلیمان » واقع  گردیده که زمین لرزه های متعدد سالیانه از جمله زمین لرزه شدید 5.7 ریشتری تیرماه سال گذشته توانسته و می تواند به شکاف لایه های زمین و خروج  طبیعی نفت و گاز از سطوح زیرین با سطوح بالایی زمین منجر شود .





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 429770

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/429770/توضیحات-شرکت-نفت-درخصوص-آتش-سوزی-نیزارهای-چاه-شماره-یک

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com