تاریخ انتشاريکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۲۹۶۲۱
برای داشتن موهای سالم، زیبا و شاداب، توجه به نوع موادغذایی در رژیم روزانه اهمیت دارد، همچنین درمورد ریزش مو نیز صدق می کند زیرا اگر فولیکول های مو به اندازه کافی ریزمغذی دریافت کنند، محکم خواهند بود و بیش از حد طبیعی دچار ریزش نمی شوند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، مدیر بهداشت و سلامت عمومی کشور افزود: پروتئین هایی که از طریق گوشت، حبوبات، لبنیات و تخم مرغ به بدن می رسند، می توانند موجب تقویت مو شده و از ضعیف شدن و ریزش مو پیشگیری کنند.
ربابه شیخ الاسلام اظهار داشت: وجود «روی» که در تقسیم سلول های فولیکول مو نقش مهمی دارد باید به اندازه کافی در رژیم غذایی وجود داشته باشد تا فولیکول های مو بتوانند تقسیم شده و در نتیجه موهایی که ریخته، دوباره رشد کنند، آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن که در مواد غذایی نارنجی رنگ مانند هویج، خرمالو، کدو حلوایی وزرد آلو وجود دارد و پیشساز ویتامین آ در بدن هستند، در این زمینه نقش مهمی دارند.
وی ادامه داد: علاوه بر پروتئین ها، مواد مغذی دیگری نیز برای موها لازم بوده و یکی از این مواد، «آهن» است که نقش بسیار مهم در خون رسانی و اکسیژن رسانی بهتر به فولیکول های مو و در نتیجه کاهش ریزش موها ایفا می کند. بنابراین اگر آهن به اندازه بنابراین اگر آهن به اندازه کافی در رژیم غذایی شخصی وجود نداشته باشد، با پایین آمدن میزان هموگلوبین خون، اکسیژنی که به فولیکول های مو می رسد نیز کاهش پیدا می کند و در نتیجه فرد با ریزش مو روبه رو خواهدشد.
وی تصریح کرد: کسانی که در رژیم روزانه به میزان کافی پروتئین دریافت نمی کنند، موهایشان نازک می شود و به تدریج می ریزد بنابراین مصرف مواد حاوی پروتئین نه تنها در قدرت فولیکول های مو تاثیرگذار است که در ساختار بهتر موها و بهبود رنگ و شفافیت ساقه مو نیز نقش دارد. اغلب مواد غذایی که پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کنند حاوی روی و آهن نیز میباشند.

ریزش مو در رژیم های لاغری

این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه افزود: معمولا کسانی که خودسرانه و با تصور اینکه در زمان کوتاهی وزن خود را کم کرده و به وزن ایده آل برسند وارد رژیم هایی می شوند که تبلیغات وسوسه انگیز افرادی غیر حرفه ای و بعضا شیاد آنها را فریفته است و یا از مشاوره دوستان و آشنایانی خود استفاده می کنند، در مدت کوتاهی با از دست دادن وزن دچار ناراحتی های عصبی و ریزش مو روبرو می شوند. در رژیم هایی که براساس نظر متخصص و مشاور تغذیه طراحی نشده، ممکن است بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز مانند چربی ها و پروتئین ها از برنامه غذایی فرد حذف شود.
وی گفت: به عنوان مثال در رژیم هایی که در آن مصرف کربوهیدرات ها را کنار می گذارند و نان و برنج به هیچ عنوان مصرف نمی شود، باعث کمبود انرژی بدن خواهد بود. در نتیجه سلول های مو که تقسیم زیاد دارند، بیشتر از همه آسیب می بیند و به همین دلیل در رژیم هایی که نان و برنج از آن حذف می شود، اولین عارضه ای که فرد را درگیر خواهد کرد ریزش مو است. رژیم های کم پروتئین که فرد براساس آنها مصرف گوشت را حذف می کند یا تخم مرغ کمتری می خورد و حتی ممکن است مصرف لبنیات را کنار بگذارد، باعث ضعیف شدن فولیکول های مو می شود و در نتیجه فرد با ریزش مو مواجه خواهد شد.
شیخ الاسلام اضافه کرد: حتی اگر موها دچار ریزش نشود، ساقه های مو آنقدر نازک خواهد شد که خودبه خود خرد و کنده می شود. افرادی که برای کاهش وزن رژیم می گیرند ممکن است مصرف برخی مواد غذایی را کنار بگذارند یا مقدار مصرف شان را محدود کنند. چنین شرایطی می تواند آنها را دچار کمبود آهن کند که این موضوع نیز عامل مهمی در ریزش مو به حساب می آید.
وی اظهار داشت: توصیه می شود همیشه برای سلامت و کاهش وزن از کارشناس تغذیه رژیمی متناسب با شرایط خود استفاده کنید تا با مصرف مقدار کافی از میوه ها و سبزیجات، کربوهیدرات های نان و برنج و پروتئین حبوبات، لبنیات، گوشت و سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی استفاده گردد تا سلامت موها حفظ شود.
مدیر بهداشت و سلامت عمومی کشور ادامه داد: نان های سبوس دار که حاوی ویتامین های B5 و B8 است می تواند به حفظ سلامت و استحکام موها کمک کند، بنابراین فردی که رژیم های کم کالری می گیرد و مصرف نان ها را حذف می کند، این ویتامین ها به بدنش نمی رسد و در نتیجه دچار ریزش مو می شود.
شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد، مواد مغذی برای سلامت موها را انتخاب می کنند و به عنوان ماسک روی پوست سر یا موها می زنند. اما مصرف مواد غذایی به طور موضعی چندان تاثیری ندارد. در حقیقت، پوست ما از سه لایه تشکیل شده و به همین دلیل هیچ وقت نمی توان مواد مورد نیاز را روی پوست سر و صورت به طور موضعی استفاده کرد و نتیجه خوبی گرفت. برای اینکه روند ریزش مو بهبود یابد، حتما این مواد مغذی باید خورده و وارد خون شود تا به سلول های پوست و مو برسد.

ریزش مو و رژیم های بدون چربی

وی گفت: مصرف چربی ها نیز برای داشتن موهای سالم و شاداب ضروری است. پوست سر افرادی که رژیم غذایی روزانه آنها حاوی مقدار کافی چربی نیست و به اندازه مورد نیاز چربی مصرف نمی کنند، خشک می شود و همین خشک شدن پوست سر عاملی برای ریزش موها خواهد بود.
شیخ الاسلام تاکید کرد: برای اینکه موهایی سالم و شاداب داشته باشید، نیازمند دریافت چربی های مفید و انواع ویتامین ها و املاح هستید که به وسیله مصرف متعادلی از مواد غذایی مختلف و با توجه به شرایط بدنی فرد مانند نمایه توده بدنی و شاخصه های دیگر مانند قند و چربیهای خون و اندازه گیری میزان چربیهایی که در بافتهای بدن خود دارید، از طرف کارشناس تغذیه تعیین می شود، بنابر این رژیمی که برای شما و با توجه به شرایط بدنی و فیزیولوژیک شما تعیین می شود برای فرد دیگری کاربرد مناسب ندارد چون هر کس ویژگی های خاص خود را دارد و فریب تبلیغاتی که شما را به کاهش وزن سریع اغوا می کند نروید و مراقب سلامت خود باشید.
 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰