کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دولت آمریکا در آستانه نهایی سازی تصمیم خروج ۴۰۰۰ سرباز دیگر از افغانستان

7 تير 1399 ساعت 16:00

به گفته دو مقام دولت آمریکا، این دولت در آستانه نهایی ساختن تصمیم برای خارج ساختن بیش از ۴۰۰۰ سرباز این کشور از افغانستان تا پاییز امسال است.



به گزارش بلاغ، به نقل از سی‌ان‌ان، به موجب این تصمیم قرار است تعداد نظامیان آمریکا در افغانستان از ۸۶۰۰ نفر به ۴۵۰۰ نفر کاهش یابد و این پایین‌ترین میزان حضور نظامی آمریکا در این کشور از زمان اولین روزهای جنگ در سال ۲۰۰۱  است.
این طرح راه را برای خروج آمریکا از افغانستان که یکی از اهداف مد نظر دونالد ترامپ است هموار می کند.
با وجود آنکه طالبان ماه فوریه یک توافق تاریخی را با آمریکا امضا کرد، بحث درباره تصمیم مذکور در ضمن افزایش خشونتهای طالبان علیه دولت افغانستان در دست انجام است.
این تصمیم نهایی نشده و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش درباره این طرح با همپیمانان کشورش در ناتو بحث کرد و این موضوع در دیدارهای روز جمعه او در بروکسل با مقامهای ناتو نیز مجددا مطرح شد.
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز جمعه قبل از دیدار با اسپر اظهار کرد: ما قرار است ادامه بحثمان درباره افغانستان را پیگیری کنیم. ناتو به تنظیم حضور ما در حمایت از فرآیند صلح افغانستان ادامه خواهد داد. این کار در ضمن هماهنگی نزدیک با همپیمانان و شرکا انجام خواهد شد.
آمریکا بر اساس توافقی که با جنبش طالبان امضا کرد متعهد به خارج ساختن همه نظامیانش از افغانستان تا ماه آوریل آتی و در مدت ۱۴ ماه از زمان امضای توافق شد در صورتی که طالبان نیز به تعهداتش طبق توافق پایبند باشد.
بر طبق این توافق همچنین آمریکا قبول کرد که تعداد نظامیانش در افغانستان را از حدود 13 هزار تن به ۸۶۰۰ تن تا اوایل ژوئیه کاهش دهد. به گفته دو مقام آمریکایی، این کشور هم اکنون به رقم ۸۶۰۰ تن قبل از موعد رسیده است.
مشخص نیست که چه زمان روند خروج ۴۰۰۰ سرباز آمریکایی دیگر، به عنوان تصمیم سیاسی که در آخرین مراحل خود قرار دارد،  آغاز خواهد شد. مقامهای آمریکایی در وزارت امور خارجه و پنتاگون تاکید کرده‌اند که هر گونه کاهش تعداد نیروها به زیر ۸۶۰۰ تن بر مبنای شرایط صورت می‌ گیرد.
 


کد مطلب: 429568

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/429568/دولت-آمریکا-آستانه-نهایی-سازی-تصمیم-خروج-۴۰۰۰-سرباز-دیگر-افغانستان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com