تاریخ انتشارشنبه ۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۴۲۹۵۶۳
انتخابات ریاست جمهوری لهستان در حالی قرار است فردا (یکشنبه) برگزار شود که آندژی دودا، رئیس جمهور راست گرای این کشور در این انتخابات در رقابت با ۱۰ رقیب دیگر خود به دنبال رسیدن به ریاست جمهوری برای یک دور دیگر است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آندژی دودا اخیرا در اتفاقی نا معمول و حوالی پایان زمان رقابت انتخاباتی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مورد حمایت قرار گرفت.
لهستان قرار است فردا شاهد یک آزمون انتخاباتی دیگر رهبران پوپولیست در اروپا همزمان با تداوم شیوع کروناویروس باشد. چند روز پیش کشور صربستان تبدیل به اولین کشور اروپایی شد که از ابتدای شیوع کرونا تا کنون انتخابات برگزار می کند. در انتخابات سراسری این کشور حزب متعلق به الکساندر وجیج، رئیس جمهور راستگرای صربستان، توانست به پیروزی دست یابد.
انتخابات ریاست جمهوری لهستان به عنوان یک آزمون مهم برای دموکراسی در این کشور تلقی می شود.در این انتخابات مجموعا ۱۱ نامزد که همگی مرد هستند رقابت دارند و این شلوغی رقابت کار را برای آن که یکی از نامزدها بتواند با کسب حد نصاب ۵۰ درصد آرا در دور اول انتخابات پیروز شود سخت ساخته است و در غیر این صورت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لهستان در تاریخ ۱۲ ژوئیه برگزار خواهد شد.
حزب محافظه‌کار ملی‌گرای موسوم به "قانون و عدالت" حامی دودا در این انتخابات است؛ حزبی که از بابت اجرای یک سری برنامه های رفاهی محبوبیت نسبتا خوبی به دست آورد. دودا و حزبش که هر دو از ۲۰۱۵ تا کنون در لهستان در قدرت هستند با اتحادیه اروپا دچار تنش شده‌اند. اصلاحات جنجالی این حزب در نظام قضایی لهستان موجب راه افتادن موجی از اعتراضات در این کشور شده و مورد مخالفت شدید اتحادیه اروپا نیز قرار گرفت.
دودا که ۴۸ سال دارد بخش عمده این اصلاحات را با امضای خود تبدیل به قانون کرد در حالی که بسیاری از کارشناسان حقوقی این تغییرات را نقض کننده قانون اساسی لهستان می‌دانند.
نظرسنجی ها حاکی از آن هستند که در انتخابات مذکور بزرگترین چالش برای دودا از سوی رافائل ترزاکوفسکی، شهردار شهر ورشو که متعلق به حزب حامی تجارت و حامی اتحادیه اروپای موسوم به "پلتفرم مدنی" است خواهد بود.
این حزب از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ در لهستان در قدرت بود و نخست وزیر آن دونالد تاسک نیز تا ۲۰۱۴ در این سمت بود و بعدا کشورش را به منظور انتصاب به عنوان رئیس شورای اروپا ترک کرد.
ترزاکوفسکی وعده داده که هم برنامه‌های رفاهی محبوب حزب قانون و عدالت را همچنان حفظ کند و هم هنجارهای مربوط به قانون اساسی را مجددا برقرار کند.
ترزاکوفسکی دیر هنگام وارد این رقابت انتخاباتی شد. در حالی که انتخابات در ابتدای کار برای تاریخ ۱۰ مه برنامه ریزی شده بود اما بعدا به خاطر همه گیری کرونا به تعویق افتاد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷