تاریخ انتشارشنبه ۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۴۲۹۵۶۲
دبیر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نحوه داوری و انتخاب هیات‌های داوران در این دوره از جشنواره و نیز استقبال شرکت‌کنندگان در ایام کرونا توضیحاتی را ارائه داد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هومان اسعدی، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نحوه داوری آثار شرکت‌کنندگان این دوره گفت: مکانیزم داوری جشنواره امسال در مرحله اول تقریباً شبیه روال سال‌های گذشته است. اگرچه آثار به‌صورت ویدئویی به جشنواره ارسال شده اما ستاد جشنواره پس از احراز هویتِ ارسال‌کنندگان، فقط فایل‌های صوتی را برای داوران پخش می‌کند. تمامی فرم‌های امتیازدهی به‌صورت بی‌نام و کُدگذاری‌شده است. در نهایت، هر کدام از داوران به‌طور انفرادی امتیاز می‌دهند و دبیرخانه جشنواره میانگین نمرات را محاسبه و نتیجه نهایی را اعلام می‌کنند. البته داوران پس از این‌که میانگین گرفته شد، اسامی منتخبان را رؤیت و صورت‌ جلسه را تأیید و امضا می‌کنند، ولی طی روند داوری از اسامی اطلاعی ندارند و تصاویر شرکت‌کنندگان را هم نمی‌بینند.
اسعدی در پاسخ به این سوال که اگر شرکت‌کننده‌ای برای مرحله دوم پذیرفته نشود آیا امکان ارسال درخواست تجدید نظر دارد یا خیر؟ گفت: تمامی آثار به دقت بررسی شده است و مشکلی هم در فیلم‌های ارسالی وجود ندارد. داوری‌ها به‌طور کاملاً محرمانه و گمنام صورت گرفته و در مرحله میانگین‌گیری هم دقت کافی اعمال شده است. به‌همین خاطر نتایج تغییر نمی‌کند و نتایجی که اعلام می‌شود برآیند نظر هیات داوران و قطعی است.
او درباره انتخاب داوران جشنواره از مکاتب و سبک‌های مختلف برای داوری دقیق‌تر توضیح داد: سیاست اصلی جشنواره در این چند دوره این بوده که داوری‌ها به‌تدریج تخصصی‌تر شود و به تبع آن، نمایندگان مکاتب و سبک‌های مختلف در جشنواره حضور داشته باشند. تا حد امکان سعی کرده‌ایم این موضوع در همه بخش‌ها رعایت شود. در بخش موسیقی نواحی هم همین‌طور است. مثلاً اگر در منطقه‌ای دو سبک اصلی وجود دارد، سعی کرده‌ایم نمایندگانی از آن مکاتب و سبک‌های مربوطه در جشنواره حضور داشته باشند. در زمینه موسیقی کلاسیک و موسیقی دستگاهی هم تا حد امکان همین‌ کار را انجام داده‌ایم. تقریباً در تمامی موارد سعی بر این بوده که تنوع سبک‌شناختی در نظر گرفته شود.
وی درباره استقبال شرکت‌کنندگان از جشنواره چهاردهم اظهار کرد: تعداد شرکت‌کنندگان امسال از تمام دوره‌های قبل بیشتر بوده است. مثلاً در دوره دوازدهم حدود ۱۶۰۰ متقاضی وجود داشت، و در سیزدهمین دوره حدود ۲۱۰۰ نفر شرکت کرده بودند؛ در حالی‌که امسال در حدود ۲۴۰۰ نفر شرکت کرده‌اند که ۵۰ درصد آن‌ها در شاخه موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد در بخش موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد هم در بخش موسیقی نواحی درخواست داده‌اند. لذا، علی‌رغم شرایط کرونا، امسال استقبال بسیار شایان توجهی از جشنواره شده است.
مرحله اول داوری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال برگزاری است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما