کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مبارزه با فساد و گرانی، مطالبه عمومی از قوه قضائیه

7 تير 1399 ساعت 12:55

عدالت، که ضامن حفظ نظام حکومتی و امحاء زمینه‌های ظلم و فساد است، در صورتی اعتمادآفرین و امنیت‌بخش است که مستمر، بدون خط قرمز و بدون ملاحظه اشخاص و افراد و ناظر بر برخورد با دانه درشت‌ها باشد.


به گزارش بلاغ، در هفته منتسب به قوه قضائیه، که با تجلیل و تکریم از رئیس شهید موسس این قوه در جمهوری اسلامی ایران آیت الله دکتر بهشتی وجه تسمیه یافته، آنچه که مهم و مورد انتظار عموم است، بررسی عوامل توفیق و یا اختلال این قوه طی یکسال گذشته و تبیین شیوه‌های برخورد روسای این قوه با زمینه‌ها و سبب سازان بروز ناهنجاری‌ها و تخلفات و مولدان فساد می‌باشد.

مردم بدرستی معتقدند که قوه قضائیه در تراز انقلاب اسلامی اگر بدون ملاحظه‌کاری به وظائف و رسالت‌های خویش به‌خوبی عمل کند، قادر خواهد بود سلامت و درستکاری را برای سایر قوا و دستگاه‌های اجرایی به ارمغان آورد و این یعنی برداشتن گام مهم در تحقق عدالت.

قضاوت، منصبی مقدس و ویژه است
حجت‌الاسلام ساداتی، جایگاه قضاوت را منصب پیامبران می‌داند و می‌گوید: جایگاه قضاوت منصب انبیاء و اولیاء الهی است و حکم کردن و داوری کردن منصب امام است و جایگاه هرکسی نیست و در عصر غیبت مسئولیت برعهده فقیه عادل جامع الشرایط است که تفویض به رئیس قوه قضائیه و مراتب بعدی می‌کند.

وی با بیان اینکه قاضی در مسیر تحقق عدالت باید تنها به خداوند بیاندیشد و در او چیزی به غیر از رضایت خدا نباید وجود داشته باشد، گفت: اگر دستگاه قضائی رشد سالم داشته باشد هیچ مشکلی در کشور نخواهیم داشت.

وی با برشمردن خصوصیات قوه قضائیه نظام اسلامی، پاکدستی و شجاعت در برخورد را از برجستگی‌های قضاء اسلامی ذکر کرد و گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری مستند به احادیث و روایات، فرمودند که با دستمال پاک می‌توان شیشه کثیف را تمییز کرد، تا زمانی که قوه قضائیه نتواند در درون خود به پالایش مطلوب دست یابد، قادر نخواهد بود در مسیر عدالت و مبارزه با زشتی‌ها و پلشتی‌ها حرکت کند.

دانه درشت‌ها تلاش‌شان آلوده کردن دستگاه قضایی است
این روحانی، اهمیت قضاء در طهارت و سلامت جامعه را در حد والا و بالا توصیف کرد که همه عناصر آلوده سعی دارند تا با آلوده کردن نظام قضایی، ضامن مبارزه با آلودگی‌های خود را از کار بیاندازند.

وی در همین ارتباط افزود: واقعاً صف اول مبارزه با آلودگی‌ها، تطهیر قوه قضائیه از هرگونه نفوذ و فساد است. روی این جهت توفیق بزرگ آیت‌الله رئیسی را باید بحق در مبارزه همزمان داخلی سیستم قضائیه و خارجی فساد دانست.

حسن درویشی، کسبه بازار، وجود افراد فرصت‌طلب و سودجو در جامعه را اجتناب‌ناپذیر ذکر می‌کند که دنیاطلبی و زیاده‌خواهی آنها را به فساد می‌کشاند و وجود قوه قضائیه مقتدر و گوش بزنگ را در هر شرائطی لازم و ضروری می‌داند و می‌افزاید: البته وظیفه اصلی قوه قضائیه پیشگیری و سپس برخورد با سرچشمه‌های اصلی فساد است که بدلیل دولتی بودن اقتصاد ایران، منشاء بسیاری از تخلفات منجر به فساد، مراکز دولتی و مقامات کارگزاری دولت هستند. مثلاً اگر دولت واردات و یا صادرات کالاها را به افراد خاص و یا جریان‌های مشخص ندهد و با نظارت اجازه تخلف و سودجویی‌های حیرت‌آور را ندهد، دیگر نیاز نیست هزاران پرونده ریز و درشت از تخلفات مربوطه در کشور بوجود بیاید که برای دستگاه قضاء و مردم دهها هزار مشکل ایجاد کند، بدین جهت کار قوه قضائیه در چنین شرائطی هرچند بسیار سخت است اما رفتن به سراغ دانه درشت‌ها، آدرس سرراستی است که کار این قوه را تا حدی پیش می‌اندازد.

بزرگ‌ترین فساد، قبح‌زدایی از فساد است
این کاسب در ادامه گفت: امروزه جرأت خلاف بدلیل سال‌ها عدم ورود سیستم قضایی به عنوان مدعی‌العموم به مسائل روزمره اقتصادی مردم، بسیار زیاد شده و همین مساله کار دستگاه قضاء را زیاد کرده است و جا دارد دولت با فعال کردن نظام بازرسی و کنترل خود اجازه این همه تخلف و اجحاف به مردم را ندهد.

هدی فضیلتی، مدرس حوزه و دانشگاه، دولت را مسئول صیانت از حقوق مردم می‌داند و اضافه می‌کند: وظیفه اول دولت انجام درست وظائفش در حفاظت از منافع ملی و تامین امنیت برای عموم مردم کشور است. اقتصاد از امور اولیه‌ای است که دولت در این ارتباط مسئولیت دارد. اگر احساس می‌کند نیاز به قانون و یا اصلاح قوانین دارد، باید لایحه به مجلس دهد تا موانع قانونی انجام وظیفه خود را از پیش پا بردارد. اگر در اجراء شیوه‌های مراقبت از منافع مردم دچار مشکل است، باید بسرعت  از مدیرانی توانمند و پاک‌دست استفاده کند که دچار تعارض منافع نشوند. در هر صورت، این وظیفه دولت است که نباید بسترهای ارتکاب تخلف و تعدی به حقوق ملت را به کسی بدهد.

وظیفه نخست قوه قضائیه، پیشگیری از مبدآ و سرچشمه‌هاست
وی ورود قوه قضائیه به این عرصه را از باب پیشگیری ضروری دانست و گفت: قوه قضائیه در ورود به عرصه پیشگیری از ارتکاب تخلف دارای اختیار قانونی به عنوان مدعی‌العموم است و اتفاقاً ورود او بویژه در شرائط کنونی، که دولت در این زمینه با مشکلاتی مواجه است، بسیار لازم و ضروری و از مطالبات مردم می‌باشد.

این مدرس دانشگاه، پرداختن به مشکلات مردم در حوزه قضاء در هفته قوه قضائیه را اقدامی کاربردی و مردمی توصیف کرد و اظهار داشت: مشکلات مردم در این ارتباط معطوف به دو مساله است. یکی به درون قوه قضائیه و اطوال دادرسی‌ها بر می‌گردد و دوم، مربوط به دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌هایی است که با عدم انجام وظائف خود برای مردم مشکل بوجود می‌آورند و قوه قضائیه در این زمینه بسیار مسئولیت دارد؛ چراکه طبق قانون قوه قضائیه باید در استیفای حقوق مردم مطالبه‌گر و تا رسیدن به نتیجه، پیگیر باشد و متخلفان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

وی اضافه کرد: این سال‌ها، سال‌های سختی برای مردم‌مان است که سوء تدبیر و ضعف بعضاً تعمدی دولت منجر به نارضایی‌های گسترده شده و مردم واقعاً انتظارشان از قوه قضائیه ورود فعال و تاثیرگزار در این مسائل است، آنچنانکه از زمان انتصاب آیت‌الله رئیسی بارقه‌های امید در میان مردم درخشید و مردم بسیار به آینده امیدوار شده و خواهان سرعت عمل و قاطعیت بیشتر و کنارگذاردن ملاحظات مصلحتی از سوی قوه قضائیه هستند.

جان‌مان را برای انقلاب و کشور می‌دهیم، اما لا مفسدان برخورد قاطع کنید
قربان قرباغی، کارگر آزاد، شرائط اقتصادی کشور را بسیار سخت و خارج از توان حفظ آبروی افرادی امثال خود می‌داند و می‌گوید: هر عاقل منصفی بیاید بررسی کند که آیا امثال ما با کار شبانه‌روزی و حقوق ناپایدار می‌توانیم مخارج حداقلی خود را با وضع بهم‌ریخته بازار و بی‌ثباتی قیمت‌ها تامین کنیم و در مقابل زن و بچه‌های خود خجالت نکشیم. آخه یک روز و دو روز نیست. ما هر روز نگران همان روز و فردایش هستیم. هرچه در می‌آوریم باز هم به مخارج اولیه نمی‌رسیم. خدا بر سر شاهد است که صادقانه می‌گویم. به انقلاب خود عشق می‌ورزیم و حاضریم جان‌مان را برای آن فدا کنیم. با مطرح کردن مصیبت‌های زندگی، ما را ضدانقلاب نخوانیدو ما مملکت خودمان را دوست داریم و جان‌مان را برایش می‌دهیم. از آقای رئیس جمهور، که روحانی و در لباس پیامبرمان هست، سئوال می‌کنم آیا او می‌تواند به مدت یک هفته با شرائط اقتصادی ما زندگی کند؟.

وی در ادامه گفت: می‌شنویم که آقای روحانی در خانه 60 میلیارد تومانی زندگی می‌کند و یا برخی از وزرایش دارای ثروت چند هزار میلیاردی هستند، اگر این موارد صحت داشته باشد، دیگر امثال بنده انتظاری از اینها نداریم؛ چراکه اگر آقا امیرالمومنین علی علیه‌السلام آنگونه محبوب عصر خود و همیشه تاریخ است، با داشتن ثروت، همه آنها را در راه خدا به محرومان می‌داد و  خود در شرائط بدتر از فقیرترین مردم زندگی می‌کرد که موجب تسلای خاطر فقراء می‌شد.

خدا خیر دهد به آقای رئیسی؛ ان‌شاءالله تا آخر ثابت قدم باشد
این کارگر به اقدامات یکسال اخیر قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: خدا خیر دنیا و آخرت به رهبر معظم انقلاب بدهد که سید اولاد پیامبر آقای رئیسی را منصوب کردند و این آقا توانست با دانه درشت‌ها برخورد کند و این تازه اول راه است. از خدا می‌خواهیم که آقای رئیسی همچنان با انگیزه و قدرتمندانه به کارش ادامه بدهد و یقین داشته باشد که مردم و امثال ما تا پای جان از او حمایت می‌کنیم. آقایان! واقعاً جان‌مان به لب رسیده به دادمان برسید.

علی عبداللهی کارشناس حقوق با بیان اینکه نقش قوه قضائیه در ایجاد امنیت و ارامش در جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست، عنوان کرد:  حضور آیت الله رئیسی تحول بزرگی در قوه قضائیه را آغاز کرده که اصلاح ساختاری و محتوایی قوه قضائیه، احیای راه‌های ارتباطی با مردم و رسانه‌ها، طراحی سامانه ثبت اموال مسئولان، برخورد با فساد درون قوه قضائیه، انفصال از خدمت قضات متخلف از اقداماتی است که تحول امیدوارکننده و درخشانی را به مردم کشورمان نوید می‌دهد.

وی به دیگر اقدامات رئیس قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: رسیدگی به پرونده ابربدهکاران بانکی، برابری میان دیه زن و مرد از جمله فعالیت‌هایی است که نگاه جامعه را به قوه قضائیه مثبت کرده است و تحول عظیمی در ساختار قوه قضائیه بوجودخواهد آورد.


کد مطلب: 429527

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/429527/مبارزه-فساد-گرانی-مطالبه-عمومی-قوه-قضائیه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com